• Anonym (Funde­rsam)
    Äldre 29 Nov 10:26
    4688 visningar
    52 svar
    52
    4688

    Nya familjer - centrum i universum?

    Ni som lever i nya familjer där antingen ni själva eller er partner har barn sedan tidigare: Hur resonerar ni kring umgänge? Om t.ex. er nya partner har varannan vecka, insisterar ni på att ha samma vecka med era barn oavsett hur det funkar för barnen eller ert ex? 

    Försöker ni pressa fram att er nya familjs schema ska funka i första hand eller är umgänget något ni gör upp med respektive förälder och sen får den nya familjen hantera det?

    Ser många situationer kring detta både här på FL och i verkliga livet, att de i nya familjer är så fokuserade på att just den nya familjen ska funka att man glömmer att omvärlden inte helt kretsar runt den. 

  • Svar på tråden Nya familjer - centrum i universum?
  • Anonym (acc)
    Äldre 29 Nov 11:39
    #1

    Jag lever i en ny familj och vi gjorde motsatt fel mot det du beskriver. Min makes ex krävde att allt skulle vara lika, att inget alls skulle förändras för deras barn när han och jag blev sambos, och vi gav efter för mycket för hennes krav, för att undvika bråk (för barnens skull).

    Men gradvis under första året som nyfamilj så insåg vi att vår nya familj också behövde plats och tid och anpassningar. För barnens skull. För att vi faktiskt var halva deras vardag, halva deras liv, och också behövde fungera väl.

    När barnen får en ny familj varannan vecka så tror jag att exen behöver acceptera att livet går vidare och förändras. Inte kräva att allt ska vara som förr. Utan för barnens skull erkänna den nya familjen.

    Båda parter behöver anpassa sig och ta hänsyn till varandra.

  • Anonym (Funde­rsam) Trådstartaren
    Äldre 29 Nov 11:59
    #2

    Det låter ju klokt att båda parter behöver anpassa sig och ta hänsyn men hur menar du i praktiken?  Kan du ge några exempel? 

  • Anonym (hon)
    Äldre 29 Nov 12:21
    #3
    Anonym (acc) skrev 2015-11-29 11:39:50 följande:

    Jag lever i en ny familj och vi gjorde motsatt fel mot det du beskriver. Min makes ex krävde att allt skulle vara lika, att inget alls skulle förändras för deras barn när han och jag blev sambos, och vi gav efter för mycket för hennes krav, för att undvika bråk (för barnens skull).

    Men gradvis under första året som nyfamilj så insåg vi att vår nya familj också behövde plats och tid och anpassningar. För barnens skull. För att vi faktiskt var halva deras vardag, halva deras liv, och också behövde fungera väl.

    När barnen får en ny familj varannan vecka så tror jag att exen behöver acceptera att livet går vidare och förändras. Inte kräva att allt ska vara som förr. Utan för barnens skull erkänna den nya familjen.

    Båda parter behöver anpassa sig och ta hänsyn till varandra.


    Jag är ett "ex" i den här situationen. Jag undrar vad det var som du/ni tyckte behövde ändras, som inte kunde vara som det var tidigare?
  • Anonym (acc)
    Äldre 29 Nov 12:49
    #4
    Anonym (hon) skrev 2015-11-29 12:21:12 följande:

    Jag är ett "ex" i den här situationen. Jag undrar vad det var som du/ni tyckte behövde ändras, som inte kunde vara som det var tidigare?


    Jag har svårt att ge exakta exempel då jag inte vill lämna ut barnen.

    Men egentligen var det nog saker som min make gått med på tidigare och som inte längre fungerade när vi var fler i familjen.

    Som att exet valde semesterveckor och han tog de som blev över. Vi behövde synka även med mitt ex, inte att vi skulle diktera men vara med och diskutera. Barnen ville semestra ihop och det blev jättesvårt när exet bara bokade en 4 veckor lång resa och stack med barnen utan att ens diskutera veckorna med min make.

    Eller att vi protesterade när hon bokade upp barnen att göra saker med henne (handla, museibesök o likn) på våra veckor när vi hade planerat bio eller julpyssel och satte barnen i en knipa.

    Egentligen handlar det nog mest om respektlöshet från makens ex. För vi hade aldrig den här typen av problem med mitt ex. Där jämkade vi så att det blev bra lösningar för barnen nästan utan att tänka på det. Men makens ex ville att jorden (barnen och hennes ex) skulle fortsätta snurra enbart kring henne och accepterade inte att hennes barn faktiskt hade två hem och två familjer och till och med nya syskon (bonussyskon) i den ena familjen.

    Och dessutom visade exet barnen att allt vi gjorde var fel. Maken kunde knappt be sina barn duka för det behövde de inte sa mamma. Medan jag och mitt ex inte lägger oss i såna regler. Vill jag att barnen ska duka hos mig så har mitt ex ingen åsikt om det och har han det så kan han ändå säga till våra barn att hos mamma gäller mammas regler.

    Såna småregler om dukning och städa sina rum och ta ut sopor kan behöva vara lika mellan jämnåriga barn som bor tillsammans oavsett vad deras andra föräldrar tycker. Där kan nyfamiljen behöva prata ihop sig om egna "husregler". Och då ska inte ex lägga sig i och säga till barnen att de inte behöver.

    Sedan måste man förstås ge det tid alltihop. Man bygger inte en ny familj på några veckor utan det tar enligt min erfarenhet flera år i vissa avseenden.
  • Anonym (Funde­rsam) Trådstartaren
    Äldre 29 Nov 13:11
    #5

    Ett exempel. Exet jobbar oregelbundna tider och den andra föräldern har alltid haft barnen när exet jobbar och umgänget är delvis byggt kring detta (med barnens bästa i fokus också förstås). Nu vill den nya familjen ha varannan vecka då den nya partnern har sina barn så och menar att föräldern som jobbar oregelbundet antingen får byta jobb eller lösa det på annat sätt under sina veckor. Vad tycker ni om det?

  • Anonym (acc)
    Äldre 29 Nov 13:24
    #6
    Anonym (Fundersam) skrev 2015-11-29 13:11:32 följande:

    Ett exempel. Exet jobbar oregelbundna tider och den andra föräldern har alltid haft barnen när exet jobbar och umgänget är delvis byggt kring detta (med barnens bästa i fokus också förstås). Nu vill den nya familjen ha varannan vecka då den nya partnern har sina barn så och menar att föräldern som jobbar oregelbundet antingen får byta jobb eller lösa det på annat sätt under sina veckor. Vad tycker ni om det?


    Vi har inte haft något sådant läge. Men om du ändå vill ha mina tankar.

    Då börjar jag med att fråga: varför vill nyfamiljen ha alla barnen samtidigt? Är det för att få det bekvämt och mycket barnfri tid så säger jag: glöm det, så funkar det inte i en nyfamilj med barn från olika håll. Men är det för att barnen ska få lära känna varandra och få möjlighet att göra saker tillsammans ibland så måste man lösa det. I det här fallet troligen med att jämka några dagar hit eller dit. Rakt av varannan vecka kan jag inte se krävs. Men kanske exet får ta upp på jobbet möjligheten att jobba mer regelbundet och vara beredd att ordna barnvakt då och då? Eller att barnen är mer hos den som inte jobbar oregelbundna tider. Vad som blir bäst för barnen.
  • Anonym (Funde­rsam) Trådstartaren
    Äldre 29 Nov 13:45
    #7

    Om det inte finns barnvakt. Du skriver att barnen kanske ska vara mer hos den förälder som inte jobbar oregelbundet. För att synka ihop den nya familjen? På bekostnad av mindre tid med den andra föräldern? Uppfattade jag dig rätt?

  • Anonym (Funde­rsam) Trådstartaren
    Äldre 29 Nov 13:48
    #8

    Du har också med alternativet att ordna barnvakt. Menar du att det är bättre för barnen att vara hos barnvakt än sin andra förälder? Hur är det bättre för barnen?

    Det enda alternativ som verkar ha barnfokus av dina förslag är att försöka lösa det med arbetstiderna vilket jag också tycker är ett bra förslag. Men om det inte går?

  • Äldre 29 Nov 13:52
    #9
    Anonym (Fundersam) skrev 2015-11-29 13:11:32 följande:

    Ett exempel. Exet jobbar oregelbundna tider och den andra föräldern har alltid haft barnen när exet jobbar och umgänget är delvis byggt kring detta (med barnens bästa i fokus också förstås). Nu vill den nya familjen ha varannan vecka då den nya partnern har sina barn så och menar att föräldern som jobbar oregelbundet antingen får byta jobb eller lösa det på annat sätt under sina veckor. Vad tycker ni om det?


    Det där tycker jag låter väldigt oschysst mot exet. Om man vet att exet inte riktigt har någon vettig chans att lösa barnpassning och ändå skiter i det för att man som ny familj prompt vill ha det på ett visst sätt - nej. Taskigt. "Byt jobb" är ju lätt att säga, men inte så lätt att göra. 

    Jag jobbar också oregelbundna tider och i min bransch finss i princip inga dayjobs. Då får man byta karriär helt och hållet, det är ju inte bara något man gör i en handvändning. 
  • Anonym (Cissi­)
    Äldre 29 Nov 14:40
    #10
    Anonym (Fundersam) skrev 2015-11-29 13:11:32 följande:

    Ett exempel. Exet jobbar oregelbundna tider och den andra föräldern har alltid haft barnen när exet jobbar och umgänget är delvis byggt kring detta (med barnens bästa i fokus också förstås). Nu vill den nya familjen ha varannan vecka då den nya partnern har sina barn så och menar att föräldern som jobbar oregelbundet antingen får byta jobb eller lösa det på annat sätt under sina veckor. Vad tycker ni om det?


    Jobbet går först i mina ögon (så länge det är bioföräldrarnas jobb). Om den ena föräldern behöver jobba oregelbundna tider för att försörja sig så får faktiskt övriga i familjen anpassa sig efter det. (Om man hårdrar det så skulle samhället kollapsa om alla vägrade att jobba andra tider än vardagar 8-17).

    Om barnens pappa skulle komma och kräva ändrat schema pga egna fritidsaktiviteter eller pga nya partnerns barns schema så skulle jag inte tycka att det vore mitt problem att lösa åt honom. Men när han har tjänsteresor eller liknande så tar jag barnen utan tjafs. Och vårt första schema var faktiskt uppbyggt utifrån att han hade barnen de helger som farmor inte jobbade (så barnen skulle kunna träffa farmor).
Svar på tråden Nya familjer - centrum i universum?