• Äldre 29 Nov 11:02
    2703 visningar
    12 svar
    12
    2703

    Sömnapné

    Hej på er!


    Jag undrar om någon eller några av er har eller haft erfarenhet av Sömnapné och hur det har påverkat er och vilka behandlingar ni fått för det?
    Jag sover ibland väldigt dåligt, trött på dagarna och har även fått höra att jag snarkar.
    I natt vaknade jag och kände att jag hade en väldigt hög hjärtpuls.
    Blir lite orolig för det kan leda till massa olika mindre roliga sjukdomar och besvär som hjärtsjukdomar och stroke. 
    Jag är överviktig också kan jag nämna och jobbar på att gå ner och haft en viss framgång när det gäller det.
    Bettskena som säljs på apoteket, kan det vara en lösning, eller måste man göra en ordentligt undersökning först.


    Tacksam för alla tips och råd.


  • Svar på tråden Sömnapné
  • BCH52
    Äldre 29 Nov 12:19
    #1

    Ja, s.k. snarkskena fungerar, min man slutade snarka när han började använda den. Den kan du börja testa direkt. Sömnapné är något annat, man kan snarka både med och utan sömnapné. Rekommenderar att du försöker komma till en sömnklinik för att få kvalificerad hjälp.

    www.somnapne.se

    Här är en länk som beskriver olika behandlingsmetoder och lite kring vad sömnapné är. Precis som du säger så är det ökad risk för andra sjukdomar och problem om man har sömnapné. Be om en remiss från din VC, det brukar vara kö till sömnkliniker så bered dig på att vänta.

  • Äldre 29 Nov 22:51
    #2
    BCH52 skrev 2015-11-29 12:19:54 följande:

    Ja, s.k. snarkskena fungerar, min man slutade snarka när han började använda den. Den kan du börja testa direkt. Sömnapné är något annat, man kan snarka både med och utan sömnapné. Rekommenderar att du försöker komma till en sömnklinik för att få kvalificerad hjälp.

    www.somnapne.se

    Här är en länk som beskriver olika behandlingsmetoder och lite kring vad sömnapné är. Precis som du säger så är det ökad risk för andra sjukdomar och problem om man har sömnapné. Be om en remiss från din VC, det brukar vara kö till sömnkliniker så bered dig på att vänta.


    Ok tack så mycket, får testa en snarkskena, de är dyrare än jag trodde och sen fanns det spray också och en annan grej som man stoppade in i näsan som öppnade upp näsborrarna lite, fick din man snarkskenan från sin tandläkare eller var det nåt han köpte på apoteket?


    Jo, jag gissade nästan att det skulle vara lång kö, men vad gör man tills dess, det var otroligt obehaglig att vakna med sån hög hjärtpuls, rädd för att få stroke eller nåt under sömnen. Får dödsångest nu, som om jag inte hade tillräckligt med andra saker att oroa mig för. =/


     


     

  • Äldre 29 Nov 23:09
    #3

    Hej!

    Min man har det. Jag var väl den som märkte det först då han ofta hade andningsuppehåll i sömnen. Väldigt obehagligt. Han var alltid väldigt trött och orkeslös på dagarna. Sen några år tillbaka har han en cpap (tror jag det heter) som blåser in luft i näsan på honom för att hålla luftvägarna öppna. Vilken skillnad det har blivit! Det tog flera månader för honom att vänja sig vid den men nu kan han inte sova utan den. För mig tog det också lång tid att vänja mig vid ljudet. Svårt att sova med allt väsande och blåsande. Nu märker jag det inte alls. Förutom när han druckit, då har det inte samma effekt och hans luftvägar liksom kollapsar ihop mer. Har du sömnapne måste du definitivt söka hjälp för som du själv säger är det ju mycket påfrestande för kroppen och kan leda till stroke mm.

  • BCH52
    Äldre 30 Nov 08:42
    #4

    Min man köpte den på eget initiativ, han behövde inte gå till läkare. Det var klart värt de hundralapparna, både han och jag sover bättre.

  • Äldre 30 Nov 10:31
    #5

    Men det är ju faktiskt inte bara några hundra, vi snackar ju om flera tusen beroende på maskin. Sen behöver man ju köpa nya masker, filter etc varje år.

    Och går man ut och bara köper en själv har man ju ingen uppföljning. Min man har ett minneskort i maskinen och en gång om år träffar han en läkare och de analyserar datan på det. Ibland ändrat de inställningarna på maskinen.

  • Äldre 30 Nov 10:32
    #6

    Eller var det bara snarkakenan du snackar om? Var inte säker :)

  • BCH52
    Äldre 30 Nov 10:59
    #7
    turnipnswede skrev 2015-11-30 10:32:39 följande:

    Eller var det bara snarkakenan du snackar om? Var inte säker :)


    Jo, det var snarkskenan jag talade om, 500 kr kostade den. Andningsmaskinen är ju inte direkt något man kan eller ens bör skaffa på eget initiativ. Dessa maskiner har nog räddat många äktenskap och liv.

    När jag stördes som mest av min mans snarkningar så använde jag öronproppar, inte de vanligaste utan en sort som är formbar något sorts silikonbaserat tror jag det var. Behagliga och effektiva.
  • Äldre 30 Nov 13:42
    #8
    turnipnswede skrev 2015-11-29 23:09:00 följande:

    Hej!

    Min man har det. Jag var väl den som märkte det först då han ofta hade andningsuppehåll i sömnen. Väldigt obehagligt. Han var alltid väldigt trött och orkeslös på dagarna. Sen några år tillbaka har han en cpap (tror jag det heter) som blåser in luft i näsan på honom för att hålla luftvägarna öppna. Vilken skillnad det har blivit! Det tog flera månader för honom att vänja sig vid den men nu kan han inte sova utan den. För mig tog det också lång tid att vänja mig vid ljudet. Svårt att sova med allt väsande och blåsande. Nu märker jag det inte alls. Förutom när han druckit, då har det inte samma effekt och hans luftvägar liksom kollapsar ihop mer. Har du sömnapne måste du definitivt söka hjälp för som du själv säger är det ju mycket påfrestande för kroppen och kan leda till stroke mm.


    Har din man övervikt, om ja har han då kunnat påverka sömnapnen genom att gå ner?


    Jag snarkar och jag upplever hjärtklappning när jag vaknar, märkt av det mer än en gång va jag minns.
    Men i väntan på att en utredning ska påbörjas så måste jag själv göra nåt åt det här, nässprey tänkte jag testa som ett första steg och även fortsatt viktminskning.


     


     

  • Äldre 30 Nov 13:44
    #9
    BCH52 skrev 2015-11-30 08:42:37 följande:

    Min man köpte den på eget initiativ, han behövde inte gå till läkare. Det var klart värt de hundralapparna, både han och jag sover bättre.


    Va skönt =)


    Hoppas det har samma effekt på mig också. Men det finns så mycket på apoteket att jag nu inte vet vad jag ska testa, men nässprey och sån där som vidgar ut näsborrarna har jag sett att det finns.


     

  • Äldre 1 Dec 07:25
    #10

    Ja han har övervikt. Mindre nu än när han fick diagnosen. Ironiskt nog gick han ner 10kg väldigt lätt och fort efter att ha kämpat länge. Det var ju en ond cirkel, han var för trött för att göra mycket av "normala" saker som typ ta en promenad. Så då var det ju svårt att gå ner. Sen när han fick sova orkar han mer och kan leva bättre.

    Hjärtklappning är inget symptom min man hade men det kanske är olika. Har du kollat blodtrycket?

    Såg att det finns någon slags tejp som också ska hjälpa mot snarkningar. Sen så är ju inte säkert att det är sömnapne bara för att du snarkar.

  • Äldre 1 Dec 10:54
    #11
    turnipnswede skrev 2015-12-01 07:25:33 följande:

    Ja han har övervikt. Mindre nu än när han fick diagnosen. Ironiskt nog gick han ner 10kg väldigt lätt och fort efter att ha kämpat länge. Det var ju en ond cirkel, han var för trött för att göra mycket av "normala" saker som typ ta en promenad. Så då var det ju svårt att gå ner. Sen när han fick sova orkar han mer och kan leva bättre.

    Hjärtklappning är inget symptom min man hade men det kanske är olika. Har du kollat blodtrycket?

    Såg att det finns någon slags tejp som också ska hjälpa mot snarkningar. Sen så är ju inte säkert att det är sömnapne bara för att du snarkar.


    Jaha, va skönt då att det fick positiv effekt. Jo det klart, man orkar mer då.
    Jag har kollat blodtrycket ja, och det såg bra ut.
    Jag har hittills fått veta att det finns skena, sprey, tejp och en annan grej som man sätter i näsan som håller näsborrarna öppna lite mer.

    Jag känner mig trött många ggr, och jag sover inte alltid bra, så det är inte bara snarkningar.
    Mamma gjorde de en utredning på där hon fick hem en sån där apparat som hon hade under sömnen för registrering av massa saker, minns inte, iaf hon har nu fått veta att hon ska kanske ha en bettskena.


    Jag har övervikt också så det blir där jag lägger all fokus på att minska, sen vet jag ej vad för nåt av alla de saker jag nämnde skulle vara bra att testa nu innan jag får träffa min läkare. Det är så långa väntetider så nåt måste jag göra själv tills dess.


     


     

  • Äldre 2 Dec 22:20
    #12

    Största riskfaktorn för sömnapné är precis som du nämner övervikt. Det är med andra ord en viktig faktor att arbeta med. 

    Sömnapnésyndrom, eller OSAS som det också kallas är lite av en dold samhällssjukdom som många lider av. Sjukdomen i sig är en stark riskfaktor för hjärt-kärlsjukdom, vilket tillsammans med övervikt är en dålig kombination. Jag föreslår definitivt att du beställer tid på din vårdcentral och ber om en remiss till den mottagning som sköter sömnutredningar, vanligen en lungklinik. Generellt är det långa väntetider, så sök VC snarast möjligt. 

    Sömnapnéskena kan vara ett första alternativ att prova, eftersom det går att köpa på apotek utan recept. Det kan också vara klokt att fråga din partner om den tycker att du har andningsuppehåll när du sover, vilket är en viktig del av sjukdomen (dvs inte endast snarkningar). Efter utredning behandlas de flesta med så kallad CPAP, som hjälper till att hålla luftvägarna öppna under natten och därmed minska både risken för komplikationer och risken för snarkningar. 

    1177 brukar ha bra och tillförlitlig information. Läs mer om OSAS här:
    www.1177.se/Orebrolan/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Somnapne/

    Vänligen,

Svar på tråden Sömnapné