• Anonym (Knubbisen)

    VLCD-upplägg 7 veckor, tips?

    Hej!

    Jag ska på en stor familjesammankomst om ca 7 veckor. Inser nu att jag gått upp hiskeligt mycket i vikt sedan augusti och kan inte ens få på mina jeans! Har inte brytt mig så mycket eftersom kilona brukar försvinna av sigt självt fram till sommaren, men nu har jag gått upp extremt mycket (stress som lett till att jag äter mycket godis...) och nu kommer det här stora familjeventet!

    Jag har gått upp lite mer än 10 kg.... Det känns inte riktigt rimligt att gå ner SÅ mycket, men gärna 6-7 kg. Är det möjligt på 7 veckor? Hur lite kan man äta utan att det är farligt?

    Har räknat ut att min genomsnittliga kalorikonsumtion för att bibehålla nuvarande vikt är ca 1822 kcal. Om jag ska minska ca 7 kg så ska mitt genomsnittliga intag ligga på ca 821 kcal per dag under dessa 7 veckor.

    Jag tänkte att jag ska gå ut hårt och köra 1 vecka på 500 kcal/dag, sedan varva varannan dag 1000 kcal och varannan 500 kcal. Äta mest protein och fett, mycket vatten (och vitamintillskott) och fylla på med extra kolhydrater i fsorm av mycket grönsaker de dagar jag äter 1000 kcal. Eller bör jag äta 500 kcal en vecka i sträck och varannan vecka 1000 kcal?

    Någon som vill reflektera lite över detta upplägg? Eller bör jag lägga mig på ett genomsnitt av ca 700-800 kcal per dag under hela perioden?

    Klänningen är redan beställd!

  • Svar på tråden VLCD-upplägg 7 veckor, tips?
  • Anonym (Knubbisen)

    Idag kör jag igång, ska bli spännande att se hur det kommer gå med jul, nyår och allting men motiverad som tusan! Startar en vecka med 500 kcal/dag för att chocka kroppen. Tror jag överger tanken utan så mycket kolhydrater och inkluderar mycket havregrynsgröt och linser i dieten eftersom det är både nyttigt, mättar bra och kalorisnålt. Får uppdatera tråden nästa måndag med resultat.

    För andra som kämpar med vikten mitt under julen vill jag tipsa om en blogg jag hittade, www.tasty-health.se/ En kvinna som tränar inom fitness och bakar mycket nyttiga varianter av vanliga bakverk. Kommer testa en del recept inför julen!

  • Anonym (Knubbisen)

    Nu är det bara två dagar kvar på denna första vecka, tiden har gått snabbt! Har funkat ganska bra men fick öka kalorierna från 500 till 600 fr.o.m. i torsdags. Det var lite jobbigt igår faktiskt när en liten skål exotic snacks kom fram på bordet. Ville så gärna bara ta EN, men det blev en kopp kaffe istället. Annars har det funkat bra trots att andra mumsar på lussekatter eller när mannen äter choklad på kvällen. Men suget kommer nog att komma så småningom, så lika bra att vänja sig.

    Klänningen har kommit och den går inte att stänga... Tror det var dumt att förbeställa den så tidigt. Känns som att risken är stor att den antingen är för liten (som nu) om dessa 6-7 veckor eller så kan den ju ha blivit för stor! Tror inte att jag vågar mig på att sy in den, blir nog inte så bra p.g.a. hur den är skuren. Och är den för liten finns ju inget att göra...

    På måndag är det vägdags. Känns inte som att det spelar så stor roll nu i början, man tappar inte 10 kg på en vecka. Och sannolikt inte heller på dessa 7 veckor. Men tror det hjälper lite emot att fuska, framförallt på helgerna.

  • Anonym (Slanka)

    Jag åt slanka soppor, 500 kcal om dagen och det tog mig 11 veckor att gå ner 12 kg. Är olika för alla men tror inte man kan förvänta sig att gå ner hur mycket som helst. Men 6-7  kg kanske kan funka, i alla fall 5 kg. Om du inte fuskar en enda gång. Sen hade jag även platåer eller vad det heter. En vecka kunde jag gått ner typ 0.2 kg för att nästa gå ner 1.5 kg. Så hoppas dom inte dyker upp i början för dig :)

    Lycka till :)

  • Anonym (annat sätt)

    Eller så ser du till att hurra något hållbart men ändå som ger resultat på 6 veckor. Styrketräning och ett kaloriunderskott på 500 per dag. Frukost gröt med bär, ett kokt ägg och proteinrik som du gör lite tjockare genom mindre vatten och använd som mjölk i gröten. Sedan mellan mål ca 1 dl kvarg och kanske 10 naturella nötter. Middag kycklingfile, 200 g grönsaker och 3 potatisar. Samma kvarg mål igen och sedan samma middag igen och sen avsluta med 150 g kvarg till kvällen. Det här är ca uträknat på en kost på ca 1600 kcal beroende på nuvarande vilt kan kosten behöva ökas eller minskas. Sedan som sagt styrka 3-5 ggr I veckan *bcca intas innan och efter och två riskakor. Avsluta styrka med 20 min intervall på ex crosstrainern( 1 min våg tempo 1 min ge järnet )

  • Anonym (Knubbisen)
    Anonym (Slanka) skrev 2015-12-06 07:04:20 följande:

    Jag åt slanka soppor, 500 kcal om dagen och det tog mig 11 veckor att gå ner 12 kg. Är olika för alla men tror inte man kan förvänta sig att gå ner hur mycket som helst. Men 6-7  kg kanske kan funka, i alla fall 5 kg. Om du inte fuskar en enda gång. Sen hade jag även platåer eller vad det heter. En vecka kunde jag gått ner typ 0.2 kg för att nästa gå ner 1.5 kg. Så hoppas dom inte dyker upp i början för dig :)

    Lycka till :)


    Grattis till viktminskningen! Tycker 12 kg på 11 veckor är jättebra! Jag har beräknat hur många kalorier jag kan äta dessa veckor för att gå ner 7 kg, men det är svårt att uppskatta sin kaloriförbrukning så antagligen kommer jag gå ner mindre. Och så är ju kroppen ingen maskin som man bara kan mata bränsle i och så går den ett visst antal km utan mer en kemisk fabrik med mängder av reaktioner att ta hänsyn till (vilket är omöjligt). Om jag går ner 5 kg blir jag glad! Tänkte börja med kortare promenader fr.o.m. imorgon och sen kan jag öka på det lite varje vecka. Jag äter vanlig mat.

    Har nog inte gått ner så mycket denna första veckan mer än vatten, men det är ju som du säger att en vecka kan man gå ner nästan inget för att andra veckan ha tappat 1-2 kg på vågen.

    Tack för ditt inlägg, det var peppande!
  • Anonym (Knubbisen)
    Anonym (annat sätt) skrev 2015-12-06 08:32:28 följande:

    Eller så ser du till att hurra något hållbart men ändå som ger resultat på 6 veckor. Styrketräning och ett kaloriunderskott på 500 per dag. Frukost gröt med bär, ett kokt ägg och proteinrik som du gör lite tjockare genom mindre vatten och använd som mjölk i gröten. Sedan mellan mål ca 1 dl kvarg och kanske 10 naturella nötter. Middag kycklingfile, 200 g grönsaker och 3 potatisar. Samma kvarg mål igen och sedan samma middag igen och sen avsluta med 150 g kvarg till kvällen. Det här är ca uträknat på en kost på ca 1600 kcal beroende på nuvarande vilt kan kosten behöva ökas eller minskas. Sedan som sagt styrka 3-5 ggr I veckan *bcca intas innan och efter och två riskakor. Avsluta styrka med 20 min intervall på ex crosstrainern( 1 min våg tempo 1 min ge järnet )


    Tack för dina tips! Jag tar till mig. Men just nu tror jag inte att jag kan gå ner så mycket alls med träning och en kost på runt 1600kcal. Som tämligen otränad tror jag inte att jag skulle ha motivation att träna så hårt varje dag att jag bränner 500 kcal tyvärr :-/. Skulle nog sluta med att jag blir vrålhungrig och inte orkar träna efter några dagar och känner mig utmattad.. Men när jag kommer ner mot min målvikt tänker jag ta tag i träningen igen och fasa ut/skippa kaloriräknandet .
  • Anonym (Knubbisen)

    Hej hopp! Då har första veckan passerat, relativt smärtfritt. Var länge sedan jag inte åt något godis på en hel vecka kan jag lova... Nu blir det lite mer mat i veckorna framöver. Blir kalas här i helgen så drar in lite extra i veckan och lägger på kalasdagen. Ska komma igång och röra på mig lite varje dag hade jag tänkt. Idag äter jag runt 800 kcal. Ska också bli bättre på att sova ordentligt, blev inte mycket sömn i natt...

    Vecka 1:

    Vikt: -3,7 kg

    Midja: - 4,5 cm

Svar på tråden VLCD-upplägg 7 veckor, tips?