• Anonym (Moi)

    Vill inte längre sälja

    Hade en sak till försäljning på fb. En skrev att hon skulle köpa, men sen hörde jag inget mer. Tog bort annonsen för jag ändrat mig och ville inte längre sälja.

    Hur som helst. Nyss fick jag ett argt meddelande om att hon ännu inte fått det. Har inte fått något meddelande om att hon betalat och hon har heller inte skrivit sin adress.

    Skrev att det inte är till salu längre och nu hotar hon med att anmäla mig.

    Skulle det leda någon vart? Att "köper är bindande" kan väl knappast vara så seriöst?

  • Svar på tråden Vill inte längre sälja
  • Anonym (Simma lugnt)

    Det leder inte till nånting. Förutsatt att du inte fått betalt då och tänker behålla både pengar och sak.

  • Anonym (Moi)
    Anonym (Simma lugnt) skrev 2015-11-29 13:38:06 följande:

    Det leder inte till nånting. Förutsatt att du inte fått betalt då och tänker behålla både pengar och sak.


    Har inte fått några pengar, men hon påstår det.
  • Anonym (anonymjag)

    Be henne att skicka bild bevis då. På datumet o hur mycket hon skickat o till vem. Om hon vägrar ja, då är det ju uppenbart att hon ljuger, sen så kan du spara allt! Ifall du skulle behöva bevisa. Uppdatera sen:)

  • Anonym (Simma lugnt)
    Anonym (Moi) skrev 2015-11-29 14:16:55 följande:
    Har inte fått några pengar, men hon påstår det.
    Då kan inget hända. I fb-grupperna är det värsta som kan hända uteslutning ur gruppen men det är ju om man faktiskt har gjort nåt styggt, det har ju inte du.
  • nuharjagbytt

    Men hur kan hon förvänta sig att ha fått något om hon inte gett dig adressen? Det krävs ju lite mer än ett jag är intresserad innan ett köp är klart.

    Föresten hon har väl inte fått ditt konto heller så hur skulle hon kunna ha betalat? Detta låter som någon som luras och hon borde inte komma så långt med det.

  • Anonym (vit)

    Jag skulle kläckt ur mig en vit lögn.
    Nämligen att: "Jag sålde den, efter att du sa att du ska köpa så väntade jag och hörde inget så jag sålde den. Och jag fick varken pengar eller adress från dig."

    För att om du säger att du bara ångrade dig och har saken kvar hos dig kan hon försöka "hota" dig till att sälja den till henne, lättare för personen att acceptera att den saken är borta.

  • Anonym (Moi)

    Hon har mitt nummer, skulle swisha.

  • riboflavin
    Anonym (Moi) skrev 2015-11-29 15:05:06 följande:

    Hon har mitt nummer, skulle swisha.


    Då ska du ju be om en bekräftelse på att hon skickat pengar, finns i hennes swishapp, bara för henne att ta en printscreen.

    1. Hon har bevisligen skickat pengar, till rätt nummer, före att du sade att du inte längre vill sälja. Det moraliskt riktiga är att då skicka henne varan.

    2. Hon har bevisligen skickat pengar, till rätt nummer, men efter att du sade att du inte längre vill sälja. Då returnerar du pengarna.

    3. Hon kan inte bevisa att hon skickat några pengar. Du ber henne dra åt skogen.

    Ett par alternativ till finns, ex. om du gett ut fel nr.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (jurist)

    Rent juridiskt är det ett ingånget köpeavtal. Du säger att du inte hörde något från henne, men följde DU öht upp med köparen? Att ingen av parterna har kontakt med varandra en tid efter avtalet slutits ändrar tyvärr inte mycket såvida ni inte kommit överens om en specifik betalningsdag som köparen inte hållit. Du nämner inte hur lång tid som gått - handlar det om en vecka, någon månad? Är det verkligen en så orimlig tid som gått?

    Givetvis är det krångligt för köparen att begära fullgörelse (utgår ifrån att det inte rör sig om något stort, dyrt eller ovanligt), så du kommer nog undan. Den som gjort ett avtalsbrott är ju du, oavsett om hon har betalat eller inte.

  • Anonym (jurist)
    nuharjagbytt skrev 2015-11-29 14:37:31 följande:

    Men hur kan hon förvänta sig att ha fått något om hon inte gett dig adressen? Det krävs ju lite mer än ett jag är intresserad innan ett köp är klart.

    Föresten hon har väl inte fått ditt konto heller så hur skulle hon kunna ha betalat? Detta låter som någon som luras och hon borde inte komma så långt med det.


    Ett köp är "klart" (bindande avtal) när någon bjuder ut en vara och någon tackar ja till att köpa den till det pris som varan utbjudes för. Det räcker.
  • nuharjagbytt
    Anonym (jurist) skrev 2015-11-30 17:52:01 följande:

    Ett köp är "klart" (bindande avtal) när någon bjuder ut en vara och någon tackar ja till att köpa den till det pris som varan utbjudes för. Det räcker.


    Jo det är självklart. Men det jag var ute efter var att köpet måste avslutas också. Köparen behöver ha ett konto att betala till och säljaren behöver en adress att skicka till.

    Nu hade tydligen köparen fått ett konto att swisha till men det hade inte skett. Säljaren har inte fått något adress att skicka till vilket är konstigt ifall köparen har betalat.

    Det var ju först när det dröjt ett tag som hon bestämde sig för att inte sälja trots allt. Det måste ju finnas någon gräns för hur länge man ska hålla en vara när man inte får betalt.
  • Anonym (Moi)

    Det var i oktober jag la upp annonsen. Vadå avtalsbrott, hur kan det vara mitt fel att hon hör av sig först nu? När jag inte fick några pengar utgick jag ifrån att hon ändrat sig och JAG tänkte vara schysst och inte jaga henne om det trots att jag ursprungligen hade flera intresserade.

  • Anonym (Ta det lugnt)
    Anonym (Moi) skrev 2015-11-30 21:25:04 följande:

    Det var i oktober jag la upp annonsen. Vadå avtalsbrott, hur kan det vara mitt fel att hon hör av sig först nu? När jag inte fick några pengar utgick jag ifrån att hon ändrat sig och JAG tänkte vara schysst och inte jaga henne om det trots att jag ursprungligen hade flera intresserade.


    Du fick alltså ett argt meddelande från "köparen" flera veckor efteråt, trots att du inte fått pengar eller adress?

    Då kan du vara lugn, men lärdomen är att man ska komma överens om när betalning ska ske.

  • Anonym (Moi)
    Anonym (Ta det lugnt) skrev 2015-11-30 21:39:58 följande:

    Du fick alltså ett argt meddelande från "köparen" flera veckor efteråt, trots att du inte fått pengar eller adress?

    Då kan du vara lugn, men lärdomen är att man ska komma överens om när betalning ska ske.


    Precis.

    I den gruppen verkar det vara underförstått att man betalar direkt om inget annat bestäms.
  • Gunilla1957

    Du skriver att du inte har fått något meddelande om att hon har betalat. Antar att du har dubbelkollat dina kontoutdrag för den aktuella tidsperioden? Säker på att inga pengar gått in?

  • Ailynea

    Rent tekniskt, tex i en affär så är inte prislappen på varuhyllan ett löfte om att du ska få köpa varan, eller en annons i en tidning.

    När köparen säger de vill köpa varan ger de ett sk anbud- dvs jag jag vill köpa varan till priset x.

    Sedan är det upp till säljaren att godkänna budet- meddela betalningssätt och omse eventuell transport eller möjlighet till avhämtning.

    Hot hit eller dit- kunden kan inte göra så mkt det är besittningsrätt på föremålet som gäller. Har du det i din hand- så är det mkt svårt för någon annan att få det oavsett om de betalt eller inte. Däremot är det klart viktigt att om du tagit emot pengar- betalar dem åter. Dock även om det skulle bli en polisanmälan och du behållit pengarna- så kommer du inte bli av med ditt föremål...möjligtvis dömd för ringa bedrägeri eller liknande.

    Oroa dig inte - vet du att du gjort rätt för dig med pengarna bara ignorera köparen- tystnad är bäst.

  • Anonym (Ta det lugnt)
    Ailynea skrev 2015-12-01 03:22:03 följande:

    När köparen säger de vill köpa varan ger de ett sk anbud- dvs jag jag vill köpa varan till priset x.
    Sedan är det upp till säljaren att godkänna budet- meddela betalningssätt och omse eventuell transport eller möjlighet till avhämtning.


    Det där gjordes ju. Köparen ville köpa, och säljaren skickade sitt mobilnummer så att betalning kunde ske genom Swish. Ett solklart avtal. Om det inte kommer några pengar och säljaren ångrar sig är det dock inte solklart vem som begår ett avtalsbrott, men i det här fallet tror jag att TS kan vara lugn.
Svar på tråden Vill inte längre sälja