• Stjiv

    Klarar vi det ekonomiskt-Första barnet

    Hej allihop!

    Jag och min sambo fick en glad överraskning att vi ska bli föräldrar för första gången i Augusti (5/8-16)

    Jag är 24 år och jobbar heltid, min sambo är 23 studerar och jobbar lite extra. 
    Vi har suttit och kikat på hur vår ekonomi kommer se ut under de två första åren, tills min sambo är klar med studierna och har ett fast jobb samt hur vi lättast fördelar ut ledigheten med tanke på att hon skall kunna hoppa tillbaka till studierna ganska "lätt/fort".

    Vi bor i Stockholm(bostadsrätt) i en 2:a och kommer behöva flytta lite längre fram då barnet är ca 1-1.5 år. 

    Min fråga är ifall vi kommer klara detta ekonomiskt eller om vi är för naiva eller helt enkelt tänker lite galet?
    Jag tjänar idag 22 -24 000 inkl. förmånsbil och min sambo har studiebidrag på       8 900 samt jobbar extra ca 5- 10 000 i månaden, allt är netto.  
    Vi håller just nu på att lägga undan 7-10 000 i månaden för att ha en buffert "ifall något händer" på ca 30 000 samt en annan buffert på 40 000 som ska täcka förlorad inkomst. 
    Kan även tillägga att barnvagn, skötbord,kläder,bilbarnstol osv kommer redan vara köpta och vi kommer ej använda våra buffertar till detta. 

    Vi har tänkt att våra utgifter kommer ungefär vara följande varje månad :

    23 000 för alla räkningar inkl. boende, mat, blöjor, osv. 
    1000 kr till mig och till sambon för "spenderar pengar" te.x till luncher,kläder osv.
    Vi kommer ha 1000 kr som vi kan lägga på bebis varje månad, skulle vi ej "nyttja" detta varje månad går det in på ett annan buffertkonto som vi kallar "slösa".
    Vi lägger även in 2000 kr på "korttidsspar" samt 1000 kr på långtidsspar för t.ex resor osv. 

    Sambon kommer vara hemma med barnet tills den är 12 månader gammal och då tar jag ut min föräldraledighet i ca 3 månader för att hon skall kunna börja studera och jag tar hand om barnet samt börjar "skola in den i förskolan" under min ledighet. 
    Sambon kommer bara att vara i skolan under höstterminen och under vårterminen skriver sambon sitt examensarbete vilket gör att hon kan vara hemma och ta hand om barnet ifall något händer.  

    Är detta rimligt eller är vi helt ute å cyklar? 

    Jag tar jätte gärna emot tips kring detta och för gärna en diskussion. 

  • Svar på tråden Klarar vi det ekonomiskt-Första barnet
  • Grodis15

    Det låter som en bra plan.

    Jag undrar bara är det tänkt att ni endast ska ha 1000kr var för nöjen/kläder per månad eller ska ni ta från kontot "förlorad inkomst" för sånt ni vill göra/köpa? Jag är själv föräldraledig just nu och brukar ha ca. 3500kr för nöjen/nödvändiga saker för mig själv och tycker det är svårt att få dessa pengar att räcka, jag hade sparat innan jag blev ledig pch dessa pengar går till att täcka upp om jag behöver något när pengarna är slut. Självklart är det möjligt att klara sig på 1000kr men det blir en tråkig föräldraledighet. Tänk om hon/du behöver köpa vinterskor då är den månadens pengar brända.

    Har ni räknat in bil/SL-kort i de 23000kr?

  • Stjiv
    Tack för ditt svar!

    Ja, SL och drivmedel är inräknat i de 23tkr. 
    Vi har "förlorad inkomst" kontot som jag har räknat på att vi skall kunna skjuta in lite varje månad ifall det är som du säger att man vill spendera lite mer på nöjen/nödvändiga saker. 
    Just nu är vi ganska kittade för alla årets säsongen, dock kommer sambon behöva fylla på en del då hennes kropp kanske ändras lite mer än min egen, men ska självklart ta med detta! 

  • Trippelmamma76

    Kläder till barnet? De byter storlek hela tiden i början/första året. Eller ni kanske räknar med att ärva mycket/köpa begagnat? Räknar mamman med att amma? Annars kostar ersättning rätt mycket. (Inte alltid man kan amma även om man vill, ha det i åtanke i alla fall)

  • Grodis15
    Stjiv skrev 2015-11-29 14:24:39 följande:

    Tack för ditt svar!

    Ja, SL och drivmedel är inräknat i de 23tkr. 

    Vi har "förlorad inkomst" kontot som jag har räknat på att vi skall kunna skjuta in lite varje månad ifall det är som du säger att man vill spendera lite mer på nöjen/nödvändiga saker. 

    Just nu är vi ganska kittade för alla årets säsongen, dock kommer sambon behöva fylla på en del då hennes kropp kanske ändras lite mer än min egen, men ska självklart ta med detta! 


    Då tror jag att ni kommer klara er bra!

    Det jag menar är bara att det går mer pengar när man är ledig än man tror. När barnet blir typ 4-5månadeer behöver det aktiveras mer och man behöver komma ut och göra saker för att inte bli galen hemma. När man är ute går det typ minst 200kr per dag på typ lunch/fika, aktiviteter med barnet som lekland/simhallen, man ser något på rea som man behöver, ja du fattar.

    Men ni verkar vara bra förberedda med en buffert så det kommer lösa sig!
  • Stjiv
    Trippelmamma76 skrev 2015-11-29 16:24:14 följande:

    Kläder till barnet? De byter storlek hela tiden i början/första året. Eller ni kanske räknar med att ärva mycket/köpa begagnat? Räknar mamman med att amma? Annars kostar ersättning rätt mycket. (Inte alltid man kan amma även om man vill, ha det i åtanke i alla fall)


    Vi kommer köpa lite "bas" kläder i början, sen har vi räknat med att köpa på oss lite då och då under månaderna som går.
    Precis, hon tänker amma men det är vi beredda på, vi har räknat på ca 7 000 kr per månad på mat, då ingår det blöjor och eventuella ersättningar.  Sen som tidigare har vi en buffert och man kan säkert prioritera olika utgifter under tiden :) 
  • Stjiv
    Grodis15 skrev 2015-11-29 16:44:03 följande:
    Då tror jag att ni kommer klara er bra!

    Det jag menar är bara att det går mer pengar när man är ledig än man tror. När barnet blir typ 4-5månadeer behöver det aktiveras mer och man behöver komma ut och göra saker för att inte bli galen hemma. När man är ute går det typ minst 200kr per dag på typ lunch/fika, aktiviteter med barnet som lekland/simhallen, man ser något på rea som man behöver, ja du fattar.

    Men ni verkar vara bra förberedda med en buffert så det kommer lösa sig!
    Kul att du tycker det! 
    Jo jag förstår vad du menar och vi har som sagt buffert för att täcka upp samt "korttids spar" på ca 2000/månad som säkert kommer gå åt för liknande utgifter. 
    Sen känner jag personligen att jag inte "behöver"handla saker till mig själv för 1000kr varje månad, eller göra något större inköp. Man får rätta mun efter matsäcken ibland :) 
  • Cl4udio

    är BR redan betalat? eller måste ni oxo betala ränta på lånet och ev tom amortering?

  • Stjiv
    Cl4udio skrev 2015-11-29 17:42:37 följande:

    är BR redan betalat? eller måste ni oxo betala ränta på lånet och ev tom amortering?


    BR är inte helt avbetald, vi betalar ränta idag och amorterar.

    Sen kommer vi behöva flytta till en 3:a så barnet får ett eget rum, då flyttar vi lite längre ut i staden där priserna inte är lika höga.
  • Mymlan L

    Vi är en arbetslös förälder och ett vuxet barn på universitetet som klarar oss på totalt ca 14000 i månaden. En tusenlapp i månaden av dessa 14000 går till ett andra barn som studerar på annan ort.
    Vi bor i eget hus med amortering och ränta, el och elvärme, VA, tomträtt, samfällighetsavgift och fastighetsavgift. Plus hemförsäkring, bilförsäkring, personförsäkring, SL-kort, tidning och telefon.
    VI klarar oss, om än vi ligger rätt mycket under existensminimum vissa månader. Sedan i september har det dock blivit nästan en tusenlapp mer ut eftersom taket i arbetslöshetsförsäkringen höjdes.

Svar på tråden Klarar vi det ekonomiskt-Första barnet