• thimpan08

    Havandeakapsförgiftning

    Kan ja får höra vad ni hade för symtom? Hur kände ni er liksom i kroppen?

  • Svar på tråden Havandeakapsförgiftning
  • hrewak

    Blodtrycket började smyga sig uppåt. När det var högt fick jag ont i huvudet som inte gick över med smärtstillande och flimmer för ögonen. Mot slutet typ konstant huvudvärk. Samlade MASSOR av vätska.

  • Solsken1

    Hade inga symptom alls förutom dagen innan vårt barn fick plockas ut med akut kejsarsnitt då hade jag lite flimmer framför ögonen.

  • thimpan08

    Oj, hade du bara flimmer för ögonen?

    Jag börjar bli lite fundersam, för ha är så ofantligt trött. Jag svettas och fryser om vartannat, jag känner mig så tom, frånvarande liksom. Sen heelt slut i kroppen. Som om jag skulle vara sjuk. Och sen denna huvudvärk som jag har. Dock är blodtrycket normalt.

  • Jessa N

    Jag kände inte så mycket förrän det blev akut.

    Före det hade jag högt blodtryck och samlade på mig vätska. När det väl började spåra ur hade jag också en helt fruktansvärd huvudvärk, kände inga andra tecken.

  • thimpan08

    Börjar oxå tro att jag samlar på mig vätska då jag är så svullen hela tiden på kroppen.

  • thimpan08
    Jessa N skrev 2015-11-29 21:04:20 följande:

    Jag kände inte så mycket förrän det blev akut.

    Före det hade jag högt blodtryck och samlade på mig vätska. När det väl började spåra ur hade jag också en helt fruktansvärd huvudvärk, kände inga andra tecken.


    Hur blev de akut menar du? Märkte dom att du hade hf eller vadå? Ursäkta men är så.trött och seg så min hjärna kopplar inte riktigt ;)
  • Näckros2

    Jag kände inte heller nåt särskilt i kroppen. Under sista månaden har jag varit lite mer törstig, svullnat lite extra. Blodtrycket var lite högre men inget ovanligt högt. Sen blev jag akut sjuk bara över natten. Mitt i natten vaknar jag av att jag har ont i "magsäcksmagen", inte "bebismagen". Jag försöker somna sittandes i soffan men magontet blir bara värre tills jag kräks. Då ringer min man till förlossningen och vi åker in. Då är jag ganska borta med ont i magen och huvudvärk. När jag tar på mig min bh så märker jag att jag har väldigt ont i revbenen under brösten. När vi kommer in så har jag 170/100 i blodtryck och det som gjorde ont i magen var en förstorad lever. Då hade jag ändå varit hos barnmorskan tidigare på dagen och kollat blodtrycket och det varit bra. Så det kan gå fort med akut havandeskapsförgiftning. Men innan det så märkte jag ingenting egentligen.

  • CatEyes

    Jag hade inga känningar alls förutom att jag samlade på mig vätska. Eftersom det var sommar och tokvarmt trodde jag att det var normalt att vara svullen. Upptäcktes efter urinprov, blev igångsatt på en gång.

  • Jessa N
    thimpan08 skrev 2015-11-29 21:11:58 följande:

    Hur blev de akut menar du? Märkte dom att du hade hf eller vadå? Ursäkta men är så.trött och seg så min hjärna kopplar inte riktigt ;)


    Jag var redan inne på förlossningen för att bli igångsatt pga lindrig havandeskapsförgiftning. Mitt blodtryck steg till 200/110. Det hela slutade i ett urakutsnitt och i min journal står att jag hade mycket allvarlig HF med organpåverkan. Lite osäker på vad det innebär om jag ska vara ärlig.
  • banan123

    Blev igångsat v 40+6. På tisdagen hade jag högt protein i urinet och samma på onsdagen och blev då igångsatt onsdag kväll för att jag också var överburen. Mådde hur bra som helts sprang till o med till bussen haha :)

  • thimpan08
    Näckros2 skrev 2015-11-29 21:32:37 följande:

    Jag kände inte heller nåt särskilt i kroppen. Under sista månaden har jag varit lite mer törstig, svullnat lite extra. Blodtrycket var lite högre men inget ovanligt högt. Sen blev jag akut sjuk bara över natten. Mitt i natten vaknar jag av att jag har ont i "magsäcksmagen", inte "bebismagen". Jag försöker somna sittandes i soffan men magontet blir bara värre tills jag kräks. Då ringer min man till förlossningen och vi åker in. Då är jag ganska borta med ont i magen och huvudvärk. När jag tar på mig min bh så märker jag att jag har väldigt ont i revbenen under brösten. När vi kommer in så har jag 170/100 i blodtryck och det som gjorde ont i magen var en förstorad lever. Då hade jag ändå varit hos barnmorskan tidigare på dagen och kollat blodtrycket och det varit bra. Så det kan gå fort med akut havandeskapsförgiftning. Men innan det så märkte jag ingenting egentligen.


    Jag dricker ju som en häst alltså, konstant törstig och tycker att jag är mer svullen nu liksom. Kanske borde ringa bm imorgon, eller vänta till tisdag då jag ska in på vändningsförsök.
  • Näckros2
    thimpan08 skrev 2015-11-29 22:04:06 följande:

    Jag dricker ju som en häst alltså, konstant törstig och tycker att jag är mer svullen nu liksom. Kanske borde ringa bm imorgon, eller vänta till tisdag då jag ska in på vändningsförsök.


    Jag brukar inte dricka särskilt mycket så när jag kunde dricka flera glas vatten per dag utöver det under måltiderna så började jag fundera och pratade med min barnmorska. Det är nog bra att hålla koll på ditt blodtryck och kolla urinen ifall att. Det skadar ju inte att kolla sånt.
  • thimpan08
    Näckros2 skrev 2015-11-29 22:38:16 följande:

    Jag brukar inte dricka särskilt mycket så när jag kunde dricka flera glas vatten per dag utöver det under måltiderna så började jag fundera och pratade med min barnmorska. Det är nog bra att hålla koll på ditt blodtryck och kolla urinen ifall att. Det skadar ju inte att kolla sånt.


    Jag har heller inte brukat dricka så mycket, just till måltiderna bara. Men de senaste veckorna har det ökat. Jag går till och med upp på natten för att dricka.
Svar på tråden Havandeakapsförgiftning