• saroxin

    Har ni någonsin haft en cysta?

    Hej på er FLare!

    Nu har jag haft ont "där nere" i ca 8-9 veckor under tiden jag har sex. Jag har en partner så har varit med samma kille hela tiden. I början kände jag att något var fel så jag kollade upp mig på hälsocentralen där jag bor & dom sa att dom såg en infektion (bakteriell vaginos tror jag de hette), så jag åt medicin mot det i en vecka & sen hoppades jag på att det skulle gå över. Men icke, har varit till & från hälsocentralen flera gånger & nu har jag äntligen fått en tid nästa tisdag (8/12) för ett ultraljud.

    Idag provade vi att ha sex, för cirka två timmar sedan & jag har aldrig haft så ont. Det gör fortfarande ont & jag har svårt att kissa. Vi har läst runt på internet & kommit fram till att det antagligen (förhoppningsvis bara) är en cysta. Jag undrar om ni haft det nån gång, hur det kändes & om det gick bort av sig själv eller hut blev det?

    Jag undviker gärna kommentarer som "du borde inte ha sex när du har ont" osv, för det vet jag redan om. Nu var det längesen & jag hade hoppats på att det skulle gått över men tydligen blir det bara värre.

    Jättetacksam för svar!

    Mvh

  • Svar på tråden Har ni någonsin haft en cysta?
  • MotherLizzz

    Jag har haft cystor. Oftast är de helt ofarliga och försvinner av sig själva. Men fick operera bort en gång. Den växte och blev stort och smärtsam.

    Men sånt ser man på vaginalt ultraljud. Fråga gärna om du undrar något :)

  • london

    Japp, har haft så många cystor (gulkropps mest troligt) att jag slutat räkna.
    Känns som du beskriver det. Ibland mycket värre. Dom har för mig antingen spruckit, läckt eller bara gjort ont och försvunnit. När de går sönder helt så gör det helt grymt ont (jag blev inlagd pga smärtan och mycket vätska i buken men slapp operation) när de inte gått sönder helt utan bara "läckt" ut vätskan pö om pö har det gjort superont just när det blir "hål" på den och ömmar i underlivet/kring livmodern/mot ryggen (på alla ställen där man kan ha ont vid mens) och jag har svårt att gå på toa. Det kan hålla i sig i någon vecka men den mest akuta smärtan (om inte hela går sönder) går över efter någon dag.
    Jag känner alltid om jag har en cysta då jag haft det så många ggr och jag får som ett tryck över äggstocken när jag går på toaletten och vid vissa positioner. Sex går fetbort under tiden då jag helst vill vara försiktig så att jag inte utsätter området för tryck så att den riskerar att spricka.

  • Flisan79

    Jag har haft flera. En som sprack och gjorde skitont. Sen massor när jag hade hormonspiral.

    Men de ska försvinna inom 2-3 månader om de är övergående. Om jag vore du så skulle jag kolla upp den.

    Du råkar inte ha ägglossning? Jag får samma smärta vid äl.

  • saroxin
    MotherLizzz skrev 2015-11-29 22:01:02 följande:

    Har du lämnat cellprov på sistone? Eller hur gammal är du? :)


    Jag är 21 år & har aldrig lämnat ett cellprov.
  • saroxin
    Flisan79 skrev 2015-11-29 22:06:48 följande:

    Jag har haft flera. En som sprack och gjorde skitont. Sen massor när jag hade hormonspiral.

    Men de ska försvinna inom 2-3 månader om de är övergående. Om jag vore du så skulle jag kolla upp den.

    Du råkar inte ha ägglossning? Jag får samma smärta vid äl.


    Ska somsagt kolla upp det nästa vecka :) Har fortfarande ont nu.. haft ont flera timmar... Ägglossningen var för ca en vecka sen :)
  • saroxin
    london skrev 2015-11-29 22:04:44 följande:

    Japp, har haft så många cystor (gulkropps mest troligt) att jag slutat räkna.

    Känns som du beskriver det. Ibland mycket värre. Dom har för mig antingen spruckit, läckt eller bara gjort ont och försvunnit. När de går sönder helt så gör det helt grymt ont (jag blev inlagd pga smärtan och mycket vätska i buken men slapp operation) när de inte gått sönder helt utan bara "läckt" ut vätskan pö om pö har det gjort superont just när det blir "hål" på den och ömmar i underlivet/kring livmodern/mot ryggen (på alla ställen där man kan ha ont vid mens) och jag har svårt att gå på toa. Det kan hålla i sig i någon vecka men den mest akuta smärtan (om inte hela går sönder) går över efter någon dag.

    Jag känner alltid om jag har en cysta då jag haft det så många ggr och jag får som ett tryck över äggstocken när jag går på toaletten och vid vissa positioner. Sex går fetbort under tiden då jag helst vill vara försiktig så att jag inte utsätter området för tryck så att den riskerar att spricka.


    Tack så otroligt mycket för ditt svar! Ja jag har haft ont några timmar just nu... är så rädd OM det är en cysta att den ska spricka.... men ja, får ju veta nästa vecka vad det är. Undrade mest bara vad andra hade för symptom osv :)
Svar på tråden Har ni någonsin haft en cysta?