• Äldre 29 Nov 21:02
    6101 visningar
    21 svar
    21
    6101

    Barnkalas: Varför gör folk så här?

    Har barn i förskole- och yngre skolåldern och det är alltså mycket kalas. Två saker gör mig så vansinnigt konfunderad så jag måste bara fråga.

    1. Svar, i sista minuten, sent eller inte alls! Vi bjöd in till dotterns kalas och av 9 inbjudna har TRE svarat hittills, sista svarsdag var tydligt angiven till idag. Jag är uppfostrad att man självklart svarar så fort man vet och inte väntar till sista dag. Vet man inte ganska omgående när man får en inbjudan om ens barn är hemma en lördag två veckor senare? Vad väntar man på? Risken med att vänta med att svara är ju också att man glömmer bort att svara...

    2. Hur kan man inte bry sig om vilka eller hur många som kommer på ett kalas? Sonen blev nyligen bjuden på ett kalas och det stod vare sig kontaktuppgifter eller svarsdag. Hur förbereder man ett kalas om man inte har en aning om ifall någon kommer? Förbereder man då fika och ev godispåsar och lekar som om alla ska komma och står sen där med allt över om 3/4 inte kommer? Man läser ju också i media då och då om kalas där ingen alls kommit, hur bra blir det för födelsedagsbarnet? Om man begär svar några dagar/en vecka innan så hinner man ju agera om många tackar nej.

    De här frågorna är alltså två helt olika men är sånt som förbluffar mig i föräldrarollen.

  • Svar på tråden Barnkalas: Varför gör folk så här?
  • Äldre 29 Nov 23:50
    #1

    Angående fråga 1. Hos oss brukar det vara så att jag behöver checka av med maken hur han jobbar innan jag/vi kan svara. Vår ditter är så liten att en av lss måste följa med på kalas och en vara hemma med syskon. Han jobbar helt då och då utan regelbundenhet och olika tider. Så det händer att jag hänger upp en inbjudan på kylen och tänker "jag ska fråga honom ikväll" och sedan glömmer jag av. Dock brukar jag lyckas komma ihåg innan oss.

    Jag tänker att det är samma för många. Man måste checka av hela familjens aktiviteter innan man kan svara. Både för de vuxna och för syskon. Vi har en familjekalender men ibland glömmer vi skriva i den.

  • jenny9­9
    Äldre 30 Nov 06:43
    #2

    Det har aldrig varit problem när vi haft kalas.Jag vet själv hur föräldrar kan glömma höra av sig så jag skriver alltid att om man ej kan komma så ring eller messa.Om man ska ringa för att meddela att barnet kommer har jag hört att det lätt faller i glömska.

  • Magdal­ena03
    Äldre 30 Nov 10:32
    #3

    Det brukar vara så att man skriver att man hör av sig om man INTE kommer.
    Vi brukar alltid skriva att vi vill att man hör av sig om man vill komma.
    Men det brukar bara vara hälften som hör av sig.

    Eftersom jag är en sån person som vill ha koll så brukar jag ringa runt och fråga, jag vill veta hur manga som kommer.

    Jag tror att barnfamiljer idag är för stressade, majoriteten av dem, det tror jag är orsaken till att folk inte orkar ringa.

  • Äldre 30 Nov 10:53
    #4

    Fast inte gör folk så med vuxenkalas? "Hör av dig om du inte kommer". Vad är poängen med det på barnkalas?

  • Äldre 4 Dec 22:44
    #5

    Vad gäller nr två så kanske man har en stor fest med släktingar och vänner, och då gör det inget om +/- 10 barn kommer.

  • Äldre 4 Dec 22:48
    #6

    Det tyckte jag också är konstigt, det kan ju faktiskt vara så att inbjudan försvunnit på vägen - så jag vill gärna ha svar från alla, de som inte svarar brukar jag kontakta!


    Alexi skrev 2015-11-30 10:53:47 följande:

    Fast inte gör folk så med vuxenkalas? "Hör av dig om du inte kommer". Vad är poängen med det på barnkalas?


  • RosaSm­urf
    Äldre 4 Dec 22:52
    #7

    Om det står ett angivet sista svarsdato, är det väl fullt normalt att man svarar sista dagen?! Ser inget konstigt med det alls.

  • Äldre 4 Dec 23:24
    #8

    Nog är det något att irritera sig på, men det är det inte värt.

    Bjuder du in nio stycken så förbereder du kalas för 9 minus de som svarat att de inte kan komma. Har ni tre som svarat "ja" så har ni redan den kritiska massan som krävs för ett lyckat kalas annars hade jag sett till att ringa upp bästisens eller kusinens föräldrar för att kolla upp att ni får ihop ett bra kalas för dottern. Eller ring in någon av dina vänninor med barn i rätt ålder.

    Får ni tårta över så är det inte hela världen och extra godispåsar kan ni dela ut till syskon eller lite snabbt omfördela till de som kom.

    I min erfarenhet så brukar bara runt hälften svara och sedan kommer några till ändå. Nu har vi nästan satt det i system och bjuder in hela klassen på tjugo stycken med förväntan om att en 10-12 stycken kommer. 

  • Äldre 4 Dec 23:27
    #9
    telly skrev 2015-12-04 22:44:57 följande:
    Vad gäller nr två så kanske man har en stor fest med släktingar och vänner, och då gör det inget om +/- 10 barn kommer.
    Fast det måste ju vara extremt ovanligt att man bjuder ett gäng typ 5-8-åringar samtidigt som man har släkten på kalas?  Betydligt vanligare att man får en inbjudan där positiva svar inte önskas.

  • Äldre 4 Dec 23:28
    #10
    RosaSmurf skrev 2015-12-04 22:52:31 följande:
    Om det står ett angivet sista svarsdato, är det väl fullt normalt att man svarar sista dagen?! Ser inget konstigt med det alls.
    Normalt ja, trist ja. Jag är som sagt uppfostrad att man svarar så fort man kan, att det är rätt oartigt att vänta till sista dagen. Ok om man jobbar väldigt oregelbundet eller så men annars vet man väl betydligt tidigare om man kan.
Svar på tråden Barnkalas: Varför gör folk så här?