• Anonym (omg)

    Föda på sommaren, personalkris??? försökskanin?

    Jag kommer föda barn i början av juli 2016, och har hört att det brukar vara "personalkris" under sommaren?? Vad exakt innebär det för den som ska föda?

    Har aldrig varit rädd för förlossningen utan snarare längtat dit, men känner mig lite orolig nu då jag inte vill att en oerfaren barnmorska ska förlösa mig och använda mig som försökskanin?? Kan det ens hända? 

  • Svar på tråden Föda på sommaren, personalkris??? försökskanin?
  • Mooomin

    Det som kan hända är att du blir skickad till annan ort för att föda.

  • Ego Lovers
    Anonym (omg) skrev 2015-11-29 23:46:17 följande:

    Jag kommer föda barn i början av juli 2016, och har hört att det brukar vara "personalkris" under sommaren?? Vad exakt innebär det för den som ska föda?

    Har aldrig varit rädd för förlossningen utan snarare längtat dit, men känner mig lite orolig nu då jag inte vill att en oerfaren barnmorska ska förlösa mig och använda mig som försökskanin?? Kan det ens hända? 


    Först och främst är ingen barnmorska oerfaren då de måste varit med och förlöst 50 barn själva med handledaren bredvid sig annars blir de inte godkända på utbildningen. 50 barn är väldigt många barn. Den barnmorskan som jag hade till min första hade under sina 35 år inom förlossningen förlöst 7000 barn, ändå dog hennes egna barnbarn när hon förlöste sin dotter en månad efter vårt barn föddes. Och hon om någon borde vara erfaren efter 7000 förlossningar. Tyvärr knäckte det henne och hon gick i pension. Min andra förlossning var det faktiskt en barnmorskestudent som förlöste mig. Det var hennes andra barn hon förlöste. Jätte bra och fin förlossning fast hon fick i princip bra trycka ner mig i sängen och ta emot bebisen medan hennes handledare stod i dörren mellan korridoren och förlossningssalen.
    Jag har fött två av mina sex barn under sommaren och även om de har haft personalbrist så har jag aldrig märkt av det. Jag har haft min man hos mig och när jag känt att bebisen kommer har han sprungit ut och hämtat dom eller så har de varit inne på rummet och inser att snart kommer bebisen.
    Alla barnmorskestudenter har ju en erfaren handledare bredvid sig som är barnmorska och hon är ju ansvarig för förlossningen även om barnmorskestudenter är den som förlöser dig. Och det frågar de även om det är okej om bm-studenten är med.

    Lycka till och djupandas in genom näsan ut genom minen är mitt enda råd.
  • Anonym (T)

    Jag fick föda på ett sjukhus mer än 1 timme ifrån där jag bor trots att det fanns 6-7 förlossningar närmare..

    Där fick en student/halvt nybliven barnmorska förlösa mig under vägledning av en erfaren barnmorska

    Det gick hur bra som helst! Studenten var så jäkla bra och mycket snällare än den erfarna ^^

    Vi var på förlossningen fre-sön och sen bb sön-ons pga. Allt kaos och att förlossningen blev utdragen men vi kunde ju inte åka hem bara sådär då vi var så långt hemifrån och ingen kunde hälsa på :(

    Sen skulle ett prov tas 24 tim efter förlossningen men i och med kaoset så var vi inte säkra på att vi kunde få tid där vi bodde så vi fick stanna och vänta på att få göra det där, det var jobbigt, jag ville bara hem!

    En helt oerfaren får aldrig hålla själv i en förlossning

    Det är alltid en erfaren med eller så har dom redan assisterat och blivit övervakad x antal förlossningar innan

    Sen brukar de vara sjuksköterskor med också med stor erfarenhet

  • Anonym

    Barnmorskor är alltid leg. sjuksköterskor från början! Och alla är någon gång oerfaren och ny, men utbildningen är hård, och är det minsta tveksamhet kuggas man. Den som har den senaste utbildningen har dessutom mest ny kunskap om forskningsläget. Hur menar du försökskanin?? Vad tror du ska hända?

  • Anonym (F)

    Jag födde i början av juli 2013 och det som var jobbigt var att de ville skicka oss vidare till en annan förlossning en timme bort. Nu gick det väldigt fort för mig så vi fick komma in ändå tillslut ändå och väl där var det hur bra som helst. Jag hade en bm eller uska vid mig i princip hela tiden och märkte inte av någon personalbrist. Det är nog bara barnmorskorna själva som gör det som knappt hinner gå på toa eller äta lunch under sina arbetspass...

  • Anonym (Omg seriöst??)

    Även bm är människor som har egna familjer och även vill ha semester. Lite kul att många verkar tro att dom bor på förlossningen och bb och inte har något eget liv utan är robotar. Ja personalen är mindre på sommaren men dom tar ju knappast in Lena som jobbar på Ica som tillfällig bm som aka förlösa barn. Utan dom som finns kvar är ju självklart utbildade och erfarna bm som kan sitt jobb. Hahahaha komiskt att många tror att världen kretsar kring dom och deras graviditet.

  • Anonym (T)
    Anonym (Omg seriöst??) skrev 2015-11-30 07:05:52 följande:

    Även bm är människor som har egna familjer och även vill ha semester. Lite kul att många verkar tro att dom bor på förlossningen och bb och inte har något eget liv utan är robotar. Ja personalen är mindre på sommaren men dom tar ju knappast in Lena som jobbar på Ica som tillfällig bm som aka förlösa barn. Utan dom som finns kvar är ju självklart utbildade och erfarna bm som kan sitt jobb. Hahahaha komiskt att många tror att världen kretsar kring dom och deras graviditet.


    Fast problemet är ju inte att dom tar semester i sig

    Det är att arbetsgivarna inte tar in tillräkligt många för att täcka upp!

    Dom betalar hellre bonusar till dom som tar sin semester senare eller som tar åt sig mer/fler patienter än anställer fler och delar upp de så alla kan få semester och få en okej arbetsbörda

    Det är politikerna och till viss del chefers fel

    Många barn föds på sommaren, oavsett semester, pengar eller politik

    Det måste finnas personal för att ta hand om patienterna! Det går inte att man riskerar liv för att spara pengar!

    Och när man har ett barn som trycker på, visst fan kretsar världen runt en och sitt barn, konstigt vore det annars.
  • RosaSmurf
    Anonym (T) skrev 2015-11-30 01:06:03 följande:

    Jag fick föda på ett sjukhus mer än 1 timme ifrån där jag bor trots att det fanns 6-7 förlossningar närmare..

    Där fick en student/halvt nybliven barnmorska förlösa mig under vägledning av en erfaren barnmorska

    Det gick hur bra som helst! Studenten var så jäkla bra och mycket snällare än den erfarna ^^

    Vi var på förlossningen fre-sön och sen bb sön-ons pga. Allt kaos och att förlossningen blev utdragen men vi kunde ju inte åka hem bara sådär då vi var så långt hemifrån och ingen kunde hälsa på :(

    Sen skulle ett prov tas 24 tim efter förlossningen men i och med kaoset så var vi inte säkra på att vi kunde få tid där vi bodde så vi fick stanna och vänta på att få göra det där, det var jobbigt, jag ville bara hem!

    En helt oerfaren får aldrig hålla själv i en förlossning

    Det är alltid en erfaren med eller så har dom redan assisterat och blivit övervakad x antal förlossningar innan

    Sen brukar de vara sjuksköterskor med också med stor erfarenhet


    Sjuksköterskor jobbar inte på förlossningen. Du tänker på undersköterska som är med på förlossningen.
  • RosaSmurf
    Anonym (T) skrev 2015-11-30 11:06:57 följande:

    Fast problemet är ju inte att dom tar semester i sig

    Det är att arbetsgivarna inte tar in tillräkligt många för att täcka upp!

    Dom betalar hellre bonusar till dom som tar sin semester senare eller som tar åt sig mer/fler patienter än anställer fler och delar upp de så alla kan få semester och få en okej arbetsbörda

    Det är politikerna och till viss del chefers fel

    Många barn föds på sommaren, oavsett semester, pengar eller politik

    Det måste finnas personal för att ta hand om patienterna! Det går inte att man riskerar liv för att spara pengar!

    Och när man har ett barn som trycker på, visst fan kretsar världen runt en och sitt barn, konstigt vore det annars.


    Många BM får liksom många SSK bonus/extra pengar för att ta semester senare. Det är vanligt. Men alla vill inte göra det och då står arbetsgivare där med förlite personal.
  • Anonym (omg)
    Anonym (Omg seriöst??) skrev 2015-11-30 07:05:52 följande:

    Även bm är människor som har egna familjer och även vill ha semester. Lite kul att många verkar tro att dom bor på förlossningen och bb och inte har något eget liv utan är robotar. Ja personalen är mindre på sommaren men dom tar ju knappast in Lena som jobbar på Ica som tillfällig bm som aka förlösa barn. Utan dom som finns kvar är ju självklart utbildade och erfarna bm som kan sitt jobb. Hahahaha komiskt att många tror att världen kretsar kring dom och deras graviditet.


    Självklart ska de ha semester, men varför ska folk som föder på sommaren drabbas av det? Vill helst att min unge föds frisk och vill inte spricka mellan rumpan och underlivet och få ett enda stort hål för att vissa vill ta semester. 

    Och jag vill inte ha en nyutbildad/okunnig barnmorska som måste ha en annan erfaren barnmorska bredvid sig som det tydligen sker?? herregud vad är detta, kan man välja bort sånt?
Svar på tråden Föda på sommaren, personalkris??? försökskanin?