• Anonym (Orkar inte!)
    Äldre 30 Nov 06:21
    11790 visningar
    44 svar
    44
    11790

    Så jävla less på min sambos attityd!

    Jag har skrivit en tråd om detta tidigare men jag känner att jag hela tiden går som en tickande bomb nu.

    Ska försöka förklara någorlunda. Vi har ett barn på snart tre månader och det är jag som gör allt med honom. Sen vi kom hem från min familj för lite över en vecka sen har min sambo bytt blöja på honom 3 gånger och matat lika många. Resterande är det jag som har gjort för att sambon jobbar.

    När jag frågar sambon om han kan byta så hör jag i 9 fall av 10 en suck och så kommer det en motfråga "kan inte du göra det". Och om jag ifrågasätter så kommer han med "jag jobbar och drar in pengarna". Jag är så sjukt less på att höra den meningen! Det är hans barn också och jag vill att han ska vara delaktig i de dagliga rutinerna han också.

    Inte nog med detta så har jag upplevt att sambon har blivit mycket mer tjurigare på senaste tiden. Nästan elak ibalnd. Om han är stressad på jobbet så får jag ut för det ibland. Igår var det till exmepel katastrof när vi missuppfattade varandra och jag åkte och hämtade honom på hans jobb och körde honom till ett annat ställe då tjafsade vi som fan i bilen och han vräker ur sig saker som absolut inte hade med situationen att göra. Till exmepel att jag gjorde av med så mycket pengar en dag när vi gick på stan trots att det var han själv som sa att jag kunde handla allt som jag handlade! Men nej helt plötsligt från ingenstans så kastade han det i ansiktet på mig. Och det var mitt fel om ett kuvert var borta i bilen som min sambo hade lagt dit och som jag inte hade rört.

    Han har inte varit så där elak förr. Efteråt blev jag så arg och försökte smöra när han insåg hur han hade betett sig. Jag var där och skjutsade och ställde upp men han var elak.

    Jag har börjat dra mig för att be min sambo om hjälp med diverse saker. Till exmepel så frågade jag han nu när han skulle ta våran bil till jobbet om han kunde hjälpa mig bära ut vagnen till bilen för den ska vi ha senare. Då himlade han med ögonen och suckade lite och sa nej vi tar det sen. Då ifrågasatte jag att han kanske inte har tid sen. Då blev han irriterad och sur och så började vi tjafsa igen och det slutade med att han sa att det var hans bil och bla bla.

    Jag förstår inte vad problemet är! Han hjälpte mig med saker förut. Och jag säger aldrig nej när han vill ha hjälp med något. Jag har hjälpt till många gånger på hans jobb till exempel. Men när jag ber honom om hjälp och frågar om han kan mata eller byta på vår son så får man alltid en suck kastat i ansiktet.

    Jag är så less på attityden och på att vi alltid ska tjafsa!!

    Vad ska jag göra? Det verkar inte hjälpa att prata med honom. Jag och sonen ska åka till min moster som bor långt bort och hälsa på. Sen ska vi hem till min familj direkt efter det så vi kommer vara borta över en vecka och vet ni, det ska bli så jäkla skönt!

  • Svar på tråden Så jävla less på min sambos attityd!
  • Anonym (Orkar inte!) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 06:28
    #1

    Glömde tillägga att han i lördags efter att han jobbat 9 dagar i sträck var snäll och kom ifrån sitt jobb för att umgås med mig och sonen en dag. Men då fick man höra hela tiden hur tråkigt det var att gå på stan. Och om jag vill göra något så skrattar han ungefär som "åh hjälp jag orkar inte vad tråkigt". Min nya hobby skrattar han också åt och jag tycker om inredning och han säger att jag älskar allt det materiella. Men när det kommer till hans hobbyn och intressen ja då jävlar ska man tycka om det.

  • Anonym (Orkar inte!) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 06:42
    #2

    Ingen som vet vad jag kan göra?

  • Äldre 30 Nov 06:44
    #3

    Ni behöver familjerådgivning illa kvickt.

  • Anonym (n)
    Äldre 30 Nov 06:54
    #4

    ni har hamnat i det typiska läget med en ny bebis och stor omställning, där din man inte alls hängt med i svängarna. Han verkar tro att du ska serva både bebisen och honom för att han tjänar pengar. Troligen har han inte riktigt connectat till bebisen lika bra som du har gjort än så därför undviker han blöjbyten osv. 

    Statistiken visar att vi kan vara ganska så jämställda i ett par, men när första bebisen kommer är det väldigt många som hamnar tillbaka i 1950-talets normer. Din man verkar definitivt vara sån. Att säga att det är han som drar in pengarna är så typiskt. 
    Ni måste prata när bebisen inte är med. Du får ta upp tydliga exempel på att han faktiskt är elak, han nedvärderar dig och sedan pratat om lösningar istället. Funkar inte detta samtal något bra får du kräva att ni ska ta hjälp utifrån, dvs parterapi. 

  • Anonym (Orkar inte!) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 07:00
    #5

    Tack för era svar. Ja det verkar som om jag ska göra allt.

    Kom på en till sak. Igår stod en väska på golvet och han blev arg över det också och menade på att den stod i vägen. Förr skulle han inte ha blivit arg över det.

    Jag är även snäll och masserar honom och passar upp på honom när han vill men jag får sällan tillbaka något fysiskt.

    Jag skulle vilja ta en paus från honom och säga att jag inte är kär i honom längre. Skulle det funka?

  • Äldre 30 Nov 07:14
    #6
    Anonym (Orkar inte!) skrev 2015-11-30 07:00:05 följande:

    Tack för era svar. Ja det verkar som om jag ska göra allt.

    Kom på en till sak. Igår stod en väska på golvet och han blev arg över det också och menade på att den stod i vägen. Förr skulle han inte ha blivit arg över det.

    Jag är även snäll och masserar honom och passar upp på honom när han vill men jag får sällan tillbaka något fysiskt.

    Jag skulle vilja ta en paus från honom och säga att jag inte är kär i honom längre. Skulle det funka?


    Ja, visst kan du säga det om du inte är kär i honom längre, men då är det ju bättre att du gör slut.
  • Anonym (2barn­smamma­)
    Äldre 30 Nov 07:17
    #7
    Anonym (Orkar inte!) skrev 2015-11-30 07:00:05 följande:

    Tack för era svar. Ja det verkar som om jag ska göra allt.

    Kom på en till sak. Igår stod en väska på golvet och han blev arg över det också och menade på att den stod i vägen. Förr skulle han inte ha blivit arg över det.

    Jag är även snäll och masserar honom och passar upp på honom när han vill men jag får sällan tillbaka något fysiskt.

    Jag skulle vilja ta en paus från honom och säga att jag inte är kär i honom längre. Skulle det funka?


    Det skulle kunna funka. Du måste sätta ner foten och göra något radikalt för att det ska bli en förändring! Kanske han vaknar upp när han är på väg att förlora er. Flytt in hos en släkting ett tag t.ex.

    Jag skulle aldrig hjälpa eller massera en sådan man. Vi har delat på jämnt på ansvaret med hushåll och barn oberoende vem av oss som jobbat. Och vadå han drar in pengarna, får inte du föräldrapenning?
  • Anonym (n)
    Äldre 30 Nov 07:33
    #8

    det är ju vanligt med sömnbrist när man har så små barn. Ni kanske båda är ansträngda. Detta med hans irritation över en väska låter som exempel på det. 

  • Anonym (Orkar inte!) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 07:36
    #9
    Anonym (2barnsmamma) skrev 2015-11-30 07:17:52 följande:

    Det skulle kunna funka. Du måste sätta ner foten och göra något radikalt för att det ska bli en förändring! Kanske han vaknar upp när han är på väg att förlora er. Flytt in hos en släkting ett tag t.ex.

    Jag skulle aldrig hjälpa eller massera en sådan man. Vi har delat på jämnt på ansvaret med hushåll och barn oberoende vem av oss som jobbat. Och vadå han drar in pengarna, får inte du föräldrapenning?


    Ja jag ska verkligen sätta ner foten. Jo jag har penning men det är ju inte så mycket. Man klarar sig ju inte själv på det.
  • Anonym (Orkar inte!) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 07:37
    #10
    Anonym (n) skrev 2015-11-30 07:33:30 följande:

    det är ju vanligt med sömnbrist när man har så små barn. Ni kanske båda är ansträngda. Detta med hans irritation över en väska låter som exempel på det. 


    Vår son sover ganska bra och det är alltid jag som nattar och matar på morgonen. Sambon sover hela natten utan problem. Så det måste bero på något annat än sömn.
Svar på tråden Så jävla less på min sambos attityd!