• louchan

    Ska jag vaccinera mig mot livmoderhalscancer? Har ni?

    Hej hörni, jag är 25 år och ska fylla 26 i mars, och jag bor i Stockholm där vaccinering mot livmoderhalscancer är gratis fram tills man fyller 26 från vad jag förstått.

    Jag lider av en ångeststörning vilket gör mig oproportionerligt orolig och rädd över vissa saker, och just det här med vaccinering är en sådan sak, men jag känner även att om jag någonsin ska göra det så är det nu när jag har den här chansen eller aldrig.

    Vad tycker ni? Har ni själva vaccinerat er? Vad är er ståndpunkt i om man bör eller inte? Jag skulle verkligen uppskatta att få lite mer perspektiv genom att höra vad andra tycker och tänker!

  • Svar på tråden Ska jag vaccinera mig mot livmoderhalscancer? Har ni?
  • aleydis

    Ja alltså... Jag är i din ålder och inte vaccinerad. Hpv smittar ju vid oskyddat sex. Har du haft mycket oskyddat sex hittills är risken stor att du har det, jag tror inte vaccinet skyddar i efterhand. Lever du i en fast relation nu skulle jag inte ta det, om du däremot är singel och har oskyddat sex med många sexpartners kanske det kan vara en idé

  • Iowhannah

    Efter att ha hört en dokumentär (Kaliber, 2 november i år) om hpv-vaccinet så skulle jag definitivt inte ta det!

  • Erizajo

    Min kille bjöd på vaccineringen, idag tycker jag att jag kunde ha lagt pengarna på annat. Känns helt meningslöst då jag inte ligger i riskzonen då jag dels har barn och dels bara har en partner.

  • HWR

    Jättesvårt att säga...
    Har du haft några sexpartners och haft oskyddat samlag så finns ju risken att du redan är smittad av hpv. Och som jag har förstått det så skyddar det inte om man redan är smittad.

    Jag har levt med min partner i snart 8 år, har två barn, är 32 år och fick livmoderhalscancer i februari i år.
    Jag har två döttrar och de kommer garanterat att vaccineras när de kommer upp i åldern, de är bara 4 och 5 nu.

  • Gladskit

    Jag har också hört programmet i Kaliber och hade jag haft en dotter hade jag inte vaccinerat! Om det stämmer så att vi ligger tre år efter Danmark ska det bli intressant att se var vi står i frågan om tre år.

    Sen har jag också läst att vaccinet ändå inte skyddar mot alla stammar utav livmoderhalscancer, men det vet jag inte riktigt.

  • louchan
    HWR skrev 2015-11-30 19:13:36 följande:

    Jättesvårt att säga...
    Har du haft några sexpartners och haft oskyddat samlag så finns ju risken att du redan är smittad av hpv. Och som jag har förstått det så skyddar det inte om man redan är smittad.

    Jag har levt med min partner i snart 8 år, har två barn, är 32 år och fick livmoderhalscancer i februari i år.
    Jag har två döttrar och de kommer garanterat att vaccineras när de kommer upp i åldern, de är bara 4 och 5 nu.


    Jag har en pojkvän, men jag har inte haft penetrativt sex med honom eller någon annan manlig partner, så jag kan omöjligt ha blivit utsatt för hpv.
  • annieh897

    För några veckor sedan intervjuades en smittskyddsläkare i Morgonpasset i P3. Han tyckte att man definitivt skulle vaccineras. Jag minns inte hans argument men om du är intresserad av att lyssna så finns podden att ladda ner på sr.se/p3

    Jag vaccinerade mig för några år sedan.

  • annieh897

    Detta kan vara bra att veta, taget från 1177.se

    Kondom

    Kondom ger ett visst skydd mot HPV. Det skyddar inte till hundra procent eftersom viruset kan sitta på andra ställen än där skyddet sitter, men det är bättre än inget skydd alls.

    Vaccination

    Det finns idag två sorters vaccin mot de två HPV-typerna 16 och 18 som orsakar de flesta fall av livmoderhalscancer. Ett av vaccinerna skyddar också mot kondylom.

  • louchan
    annieh897 skrev 2015-12-01 13:18:41 följande:

    För några veckor sedan intervjuades en smittskyddsläkare i Morgonpasset i P3. Han tyckte att man definitivt skulle vaccineras. Jag minns inte hans argument men om du är intresserad av att lyssna så finns podden att ladda ner på sr.se/p3

    Jag vaccinerade mig för några år sedan.


    Tack för tipset, ska försöka hitta den!
  • Iowhannah

    Lyssnar du på Morgonpasset-inslaget så lyssna på Kaliber-avsnittet också. Då får du båda sidorna på myntet.

  • Cipro

    När det gäller välbeprövade vaccin såsom HPV är det inte ens någon diskussion. Vaccinationen kostar dig några hundralappar, men skyddar dig från framtida cervixcancer. 

  • louchan
    Iowhannah skrev 2015-12-03 10:03:56 följande:

    Lyssnar du på Morgonpasset-inslaget så lyssna på Kaliber-avsnittet också. Då får du båda sidorna på myntet.


    Jag har inte hört programmet, men har hört mycket om det när jag kollade upp andra radioprogram som nämnde det, och det låter ärligt talat som typiskt felaktig skräckpropaganda.
  • Iowhannah
    louchan skrev 2015-12-06 08:29:52 följande:

    Jag har inte hört programmet, men har hört mycket om det när jag kollade upp andra radioprogram som nämnde det, och det låter ärligt talat som typiskt felaktig skräckpropaganda.


    De pratar med människor som tagit vaccinet och reagerat negativt på det, med biverkningar osv.

    Du verkar ju iaf redan ha bestämt dig och självklart gör du som du vill, jag tycker bara att det är synd om man inte tar till sig information från båda hållen.
  • louchan
    Iowhannah skrev 2015-12-06 09:39:07 följande:
    De pratar med människor som tagit vaccinet och reagerat negativt på det, med biverkningar osv.

    Du verkar ju iaf redan ha bestämt dig och självklart gör du som du vill, jag tycker bara att det är synd om man inte tar till sig information från båda hållen.
    Jag har absolut inte bestämt mig. Men jag vill ha legitim information.

    Den utredning som EU:s läkemedelsverk nyligen gjorde på dessa rapporterade biverkningarna (vilket Kaliber inte inväntade resultat av innan de sände sitt program, och inte heller nämnde att den pågick) kom till slutsatsen att det inte fanns någon koppling till vaccinet.
  • pigglet

    Jag kommer inte vaccinera mig. Har inte haft sex med flera olika och kommer inte heller har det. Så vaccin till mig själv har jag aldrig ens funderat på.

    Valt att inte heller låta vaccinera döttrarna. Väljer de att börja ha oskyddat sex med flera killar så får de ta vaccinet då, när de är äldre och kan avgöra själva. De vet att de är ovaccinerade och att det då finns cancerrisk om de har sex med flera.

    Jag är allmänt skeptiskt till alla vacciner. Sedan skydda vaccinet bara mot typ 70% av virusen. Och ingen vet hur länge, om jag förstått det rätt? Att gå på cellprover kommer fortfarande vara bästa sättet att få veta om man är på väg att utveckla cancer, vare sig man tar vaccinet eller inte.

Svar på tråden Ska jag vaccinera mig mot livmoderhalscancer? Har ni?