• Anonym (y)
    Äldre 30 Nov 09:54
    1865 visningar
    13 svar
    13
    1865

    Hur fördela julbudget?

    Jag o sambon har haft dåligt med pengar i flera år pga arbetslöshet och sedan pga att vi försökt spara våra fpdagar. Så nu har vi inte kunnat köpa något alls till oss själva eller hemmet på väldigt länge. Vi har bara köpt det barnet behövt. Nu har ekonomin börjat återhämta sig och vi har sparat ihop 3500 till jul. Pga att ingen av oss fått något nytt på så länge vill jag att vi lägger 1000 på julklappar till var o en och 500 på saker vi behöver hemma t ex ny stekpanna som vi verkligen behöver.

    Sambon vill kompensera sina föräldrar och systerson för att de inte fått så mycket julklappar av oss de senaste åren och vill lägga 1000 på deras julklappar. Föräldrarna har uttryckligen sagt att de inte vi att vi köper julklappar till dem och systersonen får julklappar av båda sina föräldrar och alla mor o farföräldrar. Förra året fick han över 30 paket. Så jag tycker att vi ska köpa något litet för kanske 200 till systersonen som är 7 och inget till föräldrarna så att vi kan köpa sånt som vi själva behöver. Vi får inte heller julklappar från andra. Min familj får inget av samma anledning.

    Vad är rättvisast?

  • Svar på tråden Hur fördela julbudget?
  • Äldre 30 Nov 10:05
    #1

    Vi köper över huvud taget inte julklappar till vuxna, det känns så himla onödigt. Bara barnen får julklappar, mor och farföräldrar kan få lite foton på barnbarnen eller en fotokalender när vi har gott om pengar. Visa tacksamhet till föräldrar kan ni ju göra vid födelsedag istället.

    Vi har också prioriterat att spara fp dagar nu under föräldraledighet, vet hur det är.

    Vi köper julklappar till tre barn och vårt eget, ger lite foton och köper en present var till julklappslek. Perfekt tycker vi :)

  • Anonym (Wildr­at)
    Äldre 30 Nov 10:13
    #2

    Jag tycker det låter alldeles perfekt med en mindre julklapp till barnet och kanske en blomma, chokladask eller liknande till de vuxna. Om inte ni får nåt så behöver de definitivt inte "kompenseras".

  • Anonym (y) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 10:13
    #3
    aleydis skrev 2015-11-30 10:05:45 följande:

    Vi köper över huvud taget inte julklappar till vuxna, det känns så himla onödigt. Bara barnen får julklappar, mor och farföräldrar kan få lite foton på barnbarnen eller en fotokalender när vi har gott om pengar. Visa tacksamhet till föräldrar kan ni ju göra vid födelsedag istället.

    Vi har också prioriterat att spara fp dagar nu under föräldraledighet, vet hur det är.

    Vi köper julklappar till tre barn och vårt eget, ger lite foton och köper en present var till julklappslek. Perfekt tycker vi :)


    Jag tycker inte det är onödigt eftersom vi tre firar jul tillsammans och annars får bara barnet paket. Och vi vuxna behöver verkligen nya kläder. Barnet behöver både kläder och leksaker.
  • Anonym (y) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 10:21
    #4
    Anonym (Wildrat) skrev 2015-11-30 10:13:19 följande:

    Jag tycker det låter alldeles perfekt med en mindre julklapp till barnet och kanske en blomma, chokladask eller liknande till de vuxna. Om inte ni får nåt så behöver de definitivt inte "kompenseras".


    Barnet får paket och förra julen fick vi presentkort. Men jag tycker det är skillnad ändå, de kämpar inte med att få ekonomin att gå ihop som vi gör.
  • Äldre 30 Nov 10:31
    #5
    Anonym (y) skrev 2015-11-30 10:21:05 följande:
    Barnet får paket och förra julen fick vi presentkort. Men jag tycker det är skillnad ändå, de kämpar inte med att få ekonomin att gå ihop som vi gör.
    Tror du att dom vuxna skulle uppskatta julklapparna när dom vet hur tight ni haft och har det? Det tror inte jag. Skippa det. Köp till er, ert barn och systersonen. 200 spänn räcker väl gott och väl i present..
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Anonym (y) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 13:34
    #6
    Vestra skrev 2015-11-30 10:31:44 följande:

    Tror du att dom vuxna skulle uppskatta julklapparna när dom vet hur tight ni haft och har det? Det tror inte jag. Skippa det. Köp till er, ert barn och systersonen. 200 spänn räcker väl gott och väl i present..


    Så tycker jag oxå men sambon håller inte med utan tycker att kusinen till vårt barn ska få nåt stort för att han förväntar sig det
  • Äldre 30 Nov 14:01
    #7
    Anonym (y) skrev 2015-11-30 13:34:44 följande:
    Så tycker jag oxå men sambon håller inte med utan tycker att kusinen till vårt barn ska få nåt stort för att han förväntar sig det
     Att en kusin ska få något stort bara för att det förväntar sig det är absurt. Ge honom ett stort paket med något litet i då ... Det verkar ju inte gå någon nöd på barnet. Vi brukar ge för 200 kr till kusiner, men skulle ekonomin vara knaper så hade vi givetvis fått ändra det. Då det är ett gäng kusiner försöker jag hitta bra saker på reor tidigare under året.

    Jag tycker fördelningen av summorna låter väldigt bra i er situation. Sedan kan väl sambon välja att spendera sin tusenlapp som han vill. Tycker han det är viktigare att uppskatta sina föräldrar än sig själv så visst, då är det hans val!
  • Äldre 30 Nov 15:09
    #8
    Anonym (y) skrev 2015-11-30 13:34:44 följande:
    Så tycker jag oxå men sambon håller inte med utan tycker att kusinen till vårt barn ska få nåt stort för att han förväntar sig det
    Näe. Alltså, brukar dom köpa till ert barn för en stor summa så kan jag iofs förstå att han tänker så. Men 200:- kan man ändå få något helt okej för. Alt presentkort på bio.
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Äldre 30 Nov 16:55
    #9

    Vi köper ingenting till mina syskonbarn (och när vi gjorde det så var det för ca. 1-200 kr). De köper inte heller något till oss och alla familjer har det bra ställt.

    Till min sambos syskonbarn köper vi för kanske 500 kr totalt (2 barn) och de för kanske en hundring totalt. Deras gemensamma bruttoinkomst är ungefär samma som jag och sambon har var i nettoinkomst så vi har väldigt olika ekonomiska förutsättningar. Skulle känna mig väldigt obekväm om de köpte för mer än 100 kr per barn till oss.

    Köper den familjen stora saker till er så kan det mycket väl vara så att de gjort det just på grund av att de vet att ni haft det knapert och ser det som en möjlighet att göra något för er.

    Vi har ibland fått något hemmagjort som trolldeg i olika färger och hemmagjord hudkräm,det är väldigt uppskattat. Det kostar inte mycket men har ju verkligen krävt engagemang.

  • Anonym (y) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 18:03
    #10
    Vinterankan skrev 2015-11-30 16:55:39 följande:

    Vi köper ingenting till mina syskonbarn (och när vi gjorde det så var det för ca. 1-200 kr). De köper inte heller något till oss och alla familjer har det bra ställt.

    Till min sambos syskonbarn köper vi för kanske 500 kr totalt (2 barn) och de för kanske en hundring totalt. Deras gemensamma bruttoinkomst är ungefär samma som jag och sambon har var i nettoinkomst så vi har väldigt olika ekonomiska förutsättningar. Skulle känna mig väldigt obekväm om de köpte för mer än 100 kr per barn till oss.

    Köper den familjen stora saker till er så kan det mycket väl vara så att de gjort det just på grund av att de vet att ni haft det knapert och ser det som en möjlighet att göra något för er.

    Vi har ibland fått något hemmagjort som trolldeg i olika färger och hemmagjord hudkräm,det är väldigt uppskattat. Det kostar inte mycket men har ju verkligen krävt engagemang.


    Kusinens familj gav en liten present när barnet föddes men inga födelsedagspresenter eller julklappar.
  • Anonym (y) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 18:06
    #11
    Vestra skrev 2015-11-30 15:09:02 följande:

    Näe. Alltså, brukar dom köpa till ert barn för en stor summa så kan jag iofs förstå att han tänker så. Men 200:- kan man ändå få något helt okej för. Alt presentkort på bio.


    Som jag fattar det har kusinen typ frågat efter presenter när vi inte haft råd att ge några så sambon känner sig dum pga det.
  • Äldre 30 Nov 21:17
    #12
    Anonym (y) skrev 2015-11-30 10:13:30 följande:
    Jag tycker inte det är onödigt eftersom vi tre firar jul tillsammans och annars får bara barnet paket. Och vi vuxna behöver verkligen nya kläder. Barnet behöver både kläder och leksaker.
    Aha, med vuxna menade jag andra vuxna tex farföräldrar eller andra släktingar. Utöver er egen familj, Ge bara en present till kusinen :)
  • Äldre 30 Nov 21:52
    #13
    Anonym (y) skrev 2015-11-30 18:03:39 följande:

    Kusinens familj gav en liten present när barnet föddes men inga födelsedagspresenter eller julklappar.


    Men då finns det ju verkligen ingen anledning för er att köpa något.
    Anonym (y) skrev 2015-11-30 18:06:55 följande:

    Som jag fattar det har kusinen typ frågat efter presenter när vi inte haft råd att ge några så sambon känner sig dum pga det.


    Då är det ju viktigt att ni svarar på ett bra sätt så att kusinen slutar förvänta sig presenter. Det är ju bara att säga att han får presenter av sin familj och ert barn får presenter av er familj. Och att ni inte byter presenter med kusiner på din sida heller.
Svar på tråden Hur fördela julbudget?