• Anonym (Mammamaj)

    Hur räknas föräldrapenningen?

    Jag kommer att få en rejäl löneförhöjning i december eller januari. Vi pratat om en höjning med minst 2000kr/månad. Jag jobbar heltid och har jobbat på företaget i 2,5år.

    Vi väntar vårt första barn i maj så jag undrar hur ni räknar med föräldrapenningen, kommer jag få del av löneökningen på min föräldrapenning eller ni kommer räkna på min gamla lön(den lönen jag har nu)?

    Det blir ju ganska stor skillnad i vad man får ut varje månad.

    Tack för hjälpen!

  • Svar på tråden Hur räknas föräldrapenningen?
  • Anonym (Hej)

    Du tar din månadslön X 12 för att få fram din SGI. Så du får ta din nya månadslön efter höjningen och multiplicera med 12. Detta gäller såklart från datumet du får höjd lön.

  • Anonym (Mammamaj)

    Så min nya lön räknas trots att det är mindre än 6månader till bf? Det hade ju varit kanon :)

  • Gladskit

    Eftersom du är anställd tillsvidare ska du ha föräldrapenning på den förmån som du beräknas gå miste om så att säga. Så jag anser definitivt att det är den nya lönen man ska räkna på. Får du inte barn förrän i maj finns ju ingen anledning att skicka in uppgifter nu och sen uppdatera dem utan skicka in i februari-mars när du vet hur det blev så bör FK hinna fastställa din SGI i tid.

  • Anonym (Panna)

    Jag är i exakt samma sits som dig :) har jobbat heltid på företaget i snart 4 år, utan löneförhöjning de senaste 3 åren och som kompensation ska jag få en rejäl (alltså verkligen rejäl) lönehöjning i jan-feb nästa år, något som har varit bestämt sedan länge tillbaka nu (sedan årsskiftet ca) Väntar mitt första barn i maj också så jag blev nojig och kontaktade försäkringskassan, som svar fick jag: "Tack för ditt mail. Årsinkomsten ska räknas på den aktuella inkomsten. Så om du får en löneförhöjning så är det på den inkomsten som det ska räknas på i sådana fall."

    Så jag hoppas det stämmer :)

  • Anonym (Mammamaj)

    Åh, Gud så skönt att höra! Tusen tack för hjälpen :)

    Det blir ju stor skillnad på ersättningen med några tusen extra i lön :)

Svar på tråden Hur räknas föräldrapenningen?