• Anonym (Svärd­ottern­)
    Äldre 30 Nov 11:52
    20950 visningar
    143 svar
    143
    20950

    Min svärmor kommer att ta över

    Jag har ett stort problem med min svärmor. Vi väntar vårt första barn och hon väntar sitt första barnbarn. Vi har försökt få barn i 6 år och äntligen är det dags. Men nu börjar oron smyga sig på.

    Hon tar gärna över allt när hon kommer. Hon håller koll på allt! Kollar så att vi vattnar blommorna, putsar fönstren, städar, hur vi möblerar, om vi använder möbeltassar, you name it!

    Nu när vi väntar barn har hon varit väldigt noga med att påpeka allt om barn, vad man ska äta, hur man ska röra sig och att hon minsann bara gick upp 8kg (jag har gått upp ca 14 på 39 v så jag har absolut inte gått upp allt för mycket).

    Nu är min största oro att hon ska ta över bebisen, ta bebisen ur mina armar, säga till mig hur jag ska bli en bättre mamma. Jag vill ju bara anknyta till mitt barn i lugn och ro och det sista jag vill är ju att känna mig som en dålig mamma. Hon är pensionär och har ganska lite att göra på dagarna och jag är livrädd att hon ska springa här när jag är mammaledig! Hon tror ju att hon ger mig goda råd men jag är van vid att be om råd från min egen mamma. Får man dem hela tiden så tar jag det som kritik.

    Jag har pratat med min man om detta och han förstår mig och frågar om han ska säga till henne nu innan men jag känner att jag är så himla rädd att hon ska ta illa upp. Han har redan sagt till henne att sluta stressa mig med att påpeka att fönstren behöver tvättas mm. Jag har själv aldrig sagt ifrån till henne.

    Vad ska jag göra? Snart kommer nog bägaren att rinna över.

  • Svar på tråden Min svärmor kommer att ta över
  • sextio­talist
    Äldre 30 Nov 11:58
    #1

    Jag har tur, har ingen sådan svärmor, men en mor som gärna går över gränsen (vilket är lättare att hantera skulle jag tro).

    Råd, tja, råd kan man ge, men du väljer att hantera råden på ditt sätt. Men det är nog viktigt att tidigt sätta de gränser kring sig själv som man vill ha.

    Jag har förresten för mig att det finns böcker med råd åt blivande mormödrar och farmödrar, en sådan i julklapp skulle vara perfekt kanske.

  • Anonym (Först­år dig.)
    Äldre 30 Nov 12:02
    #2

    Min egen mamma är sån, big time. Vet hur jobbigt det är, kör på som en ångvält och förstår inte vad hon gör. Hon möblerar om i min lght, slänger saker, byter duschdraperi till och med. Det kan ju tyckas utifrån som att det är omtanke men när man är den som är drabbad så känns det inte så. Jag tycker att du ska ta det personligen och sen kan din pojkvän förstärka det. Min taktik som fungerar till viss del är att t.ex. så har jag ca 15 schampooflaskor på badkarskanten. Detta tycker hon skapar stress, att det dels ser rörigt ut och dels att för många valmöjligheter är ett stressmoment. Har man dessutom många skor osv... Så jag gömmer helt enkelt en del av flaskorna när hon är på besök. (Sjukt) jag städar lägenheten men struntar i köket. När man vänder ryggen till har hon städat varenda vrå, till och med i microvågsugnen.

    (Innan hade jag hemstädat överallt när hon är på besök, men hon kör ändå ett varv till och ändrar dessutom på saker.) så nu städade hon bara köket, fick något att göra som hon gillar. Så, mitt tips är att skita i en viss del, som du kan klara av att hon grejar med.

  • Anonym (Samma­)
    Äldre 30 Nov 12:05
    #3

    Åh jag har samma problem! Är ung och väntar mitt första barn. För svärföräldrarna blir det första barnbarnet. Dom har verkligen ingenting annat i huvudet och jag är på riktigt rädd för hur det ska bli efter förlossningen :( svärmor la till och med upp mina bilder på både facebook och instagram och skrev att HON skulle bli farmor. Inte ett ord om att Hennes son ska bli pappa. Hon fick som grädde på moset mer grattis än vad jag fick. Kändes som att hon tog över hela nyheten.

    Hur fan gör man? Jag har berättat tillsammans med mannen att jag måste få landa i det själv och lider även av en graviditetsdepression och dom måste tagga ner. Detta respekteras inte så jag fasar verkligen över hur det blir när barnet är ute. Det är så jobbigt!!!

  • Anonym (Ex-fr­u)
    Äldre 30 Nov 12:06
    #4

    Markera klart och tydligt och tidigt.Det är svårt,men viktigt.Hade problem med min svärmor och hon ville bestämma .Det är ju faktiskt ditt barn.Man blir själv sårad som mamma när svärmor tar över.

  • Anonym (Svärd­ottern­) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 12:07
    #5
    sextiotalist skrev 2015-11-30 11:58:56 följande:

    Jag har tur, har ingen sådan svärmor, men en mor som gärna går över gränsen (vilket är lättare att hantera skulle jag tro).

    Råd, tja, råd kan man ge, men du väljer att hantera råden på ditt sätt. Men det är nog viktigt att tidigt sätta de gränser kring sig själv som man vill ha.

    Jag har förresten för mig att det finns böcker med råd åt blivande mormödrar och farmödrar, en sådan i julklapp skulle vara perfekt kanske.


    Tack för tipset om bok! Så länge det inte blir en allt för tydlig pik. Just när det kommer till uppfostring av barnet så tror jag att jag lättare kan säga ifrån. Det är svårare med de små sakerna. Problemet är ju att hon (nästan alltid) kan hävda att hon gör det i välmening och att problemet ligger hos mig.
  • Anonym (Först­år dig.)
    Äldre 30 Nov 12:08
    #6

    Är doft-nörd om du undrade varför jag har många produkter i badrummet.

  • Anonym (Svärd­ottern­) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 12:10
    #7
    Anonym (Förstår dig.) skrev 2015-11-30 12:02:57 följande:

    Min egen mamma är sån, big time. Vet hur jobbigt det är, kör på som en ångvält och förstår inte vad hon gör. Hon möblerar om i min lght, slänger saker, byter duschdraperi till och med. Det kan ju tyckas utifrån som att det är omtanke men när man är den som är drabbad så känns det inte så. Jag tycker att du ska ta det personligen och sen kan din pojkvän förstärka det. Min taktik som fungerar till viss del är att t.ex. så har jag ca 15 schampooflaskor på badkarskanten. Detta tycker hon skapar stress, att det dels ser rörigt ut och dels att för många valmöjligheter är ett stressmoment. Har man dessutom många skor osv... Så jag gömmer helt enkelt en del av flaskorna när hon är på besök. (Sjukt) jag städar lägenheten men struntar i köket. När man vänder ryggen till har hon städat varenda vrå, till och med i microvågsugnen.

    (Innan hade jag hemstädat överallt när hon är på besök, men hon kör ändå ett varv till och ändrar dessutom på saker.) så nu städade hon bara köket, fick något att göra som hon gillar. Så, mitt tips är att skita i en viss del, som du kan klara av att hon grejar med.


    Jag försöker mer med en taktik att hon inte får göra någonting för att jag vill sätta gränser. I födelsedagspresent fick jag att hon ska tvätta våra fönster eftersom jag är höggravid. Fan heller! Den kan hennes som göra! Det är väl honom hon hjälper! Jag hade inte ens brytt mig om att tvätta dem nu innan om det inte var för att hon tog upp det. Istället stod jag på en pall och tvättade fönstren själv för att slipp tjatet.
  • Anonym (Svärd­ottern­) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 12:12
    #8
    Anonym (Samma) skrev 2015-11-30 12:05:37 följande:

    Åh jag har samma problem! Är ung och väntar mitt första barn. För svärföräldrarna blir det första barnbarnet. Dom har verkligen ingenting annat i huvudet och jag är på riktigt rädd för hur det ska bli efter förlossningen :( svärmor la till och med upp mina bilder på både facebook och instagram och skrev att HON skulle bli farmor. Inte ett ord om att Hennes son ska bli pappa. Hon fick som grädde på moset mer grattis än vad jag fick. Kändes som att hon tog över hela nyheten.

    Hur fan gör man? Jag har berättat tillsammans med mannen att jag måste få landa i det själv och lider även av en graviditetsdepression och dom måste tagga ner. Detta respekteras inte så jag fasar verkligen över hur det blir när barnet är ute. Det är så jobbigt!!!


    Jag tror att det är väldigt viktigt att vara tydlig med att det får en att må dåligt men en sån person ser inte att de kritiserar. De "hjälper ju bara till". Jag hoppas verkligen att det får bra för dig!
  • Anonym (Ex-fr­u)
    Äldre 30 Nov 12:16
    #9

    Vet vilken stress det kan innebära när svärmor är för mycket på och vill bestämma.Men mammor,var starka.Låt inte det knäcka er.Ni är vuxna.

  • Anonym (Svärd­ottern­) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 12:17
    #10
    Anonym (Ex-fru) skrev 2015-11-30 12:06:14 följande:

    Markera klart och tydligt och tidigt.Det är svårt,men viktigt.Hade problem med min svärmor och hon ville bestämma .Det är ju faktiskt ditt barn.Man blir själv sårad som mamma när svärmor tar över.


    Det är ju möjligt att allt löser sig när bebisen väl kommer men min man ser det inte när det händer, sen pratar vi om det när vi kommer hem och sen tar han upp det med henne. Det blir så tydligt att jag har sagt ifrån. Han tycker inte att det är mitt jobb att tillrättavisa henne utan att det är hans jobb. Men då måste han bli mer lyhörd med. Han är så van vi detta från att ha blivit curlad hela livet så han ser det inte förrän jag säger ifrån. Då håller han med och säger ifrån till henne men på lite fel sätt. Allt blir bättre om man säger ifrån där och då.
Svar på tråden Min svärmor kommer att ta över