• Anonym (Hönsmamma)

    Hur länge klarar min 1,5 åring utan mig?

    Är livrädd att anknytningen ska skadas, jag är nog en riktig hönsmamma men skriv gärna hur du ser på denna situation. Utan att klanka ner fullkomligt.

    Lever med min man och vår 1,5 åring. Min man vill besöka sin mamma som bor 120 mil bort och vill vara där i fem dagar med sonen. Jag arbetar och kan inte följa med. De har åkt tre nätter tidigare men nu är det alltså fem.... Är det inte väldigt länge?

  • Svar på tråden Hur länge klarar min 1,5 åring utan mig?
  • DeLo

    Nej, då skulle nog många barn förlora sin anknytning till sin andra förälder då jag tycker det sker ofta. Min systers man var borta i ett halvår för obligatoriskt arbete i krigsmiljö och nog kom de ihåg sin pappa och hade ett starkt band med honom även efter ett halvår. 

    Min andra syster brukar ta med sig barnen hem till barnens mormor och stanna där ett tag utan pappan ibland. Dels för att barnen ska få träffa sin mormor och dels för att pappan ska kunna ta ikapp förlorat arbete. 

    Fem dagar är inte alls mycket, skulle inte oroa mig :) Krävs nog massa för att en anknytning ska skadas och jag kan inte se hur fem dagar kan förstöra något. 

  • Påven Johanna

    Det skulle jag tycka vore helt okej. Har inte barnets pappa en bra och bärande anknytning till ert barn?

  • Duckan

    Ni kommer längta efter varandra, men jag skulle inte se nån fara i det. Ring facetime eller Skype varje dag om det känns bättre.

  • Anonym (Helt ok)

    Jag var barnvakt åt 2 småttingar i 5 dagar en gång och det gick hur bra som helst. Kände barnen väldigt bra och allt var frid och fröjd både när jag skötte dem och när föräldrarna kom hem.

  • Anonym (K)
    Anonym (Hönsmamma) skrev 2015-11-30 12:22:52 följande:

    Är livrädd att anknytningen ska skadas, jag är nog en riktig hönsmamma men skriv gärna hur du ser på denna situation. Utan att klanka ner fullkomligt.

    Lever med min man och vår 1,5 åring. Min man vill besöka sin mamma som bor 120 mil bort och vill vara där i fem dagar med sonen. Jag arbetar och kan inte följa med. De har åkt tre nätter tidigare men nu är det alltså fem.... Är det inte väldigt länge?


    Jag tror att din 1,5 åring klarar sig 5 nätter utan dig utan att anknytningen skadas.
  • Påven Johanna

    Min pappa dog när min äldsta var 1,5 år gammal. Jag var borta flera dagar då, och hade aldrig kunnat göra annorledes. Dottern var hos sin pappa och mådde väldigt bra. Själv mådde jag av naturliga skäl sämre, men det berodde inte på dottern och hennes pappa. Det berodde på att jag själv måste ta avsked av min pappa.

    Jag saknar honom fortfarande, även om det inte är som det var då. Men åh, vad jag önskar jag fått lite mer tid mer honom.

Svar på tråden Hur länge klarar min 1,5 åring utan mig?