• attid89

    Köpa alkohol som gravid

    Hej!

    Jag hade tänkt ge bort lite fina viner till min mamma i julklapp. Har börjat förbereda en fin korg med diverse grejer som hon tycker om.

    Jag är gravid nu i vecka 37 nu så det råder liksom inga tvivel om att jag är just gravid, inte bara lite tjock liksom. Min man tycke att det var onödigt att jag handlade vinet själv eftersom folk kommer titta och tänka en massa. Det var därför bättre att han handlade, tyckte han.

    Om ni hade sett en gravid handla vin - hade ni automatiskt tänkt att hon skall supa skallen av sig?

  • Svar på tråden Köpa alkohol som gravid
  • Jesper f

    Nej, absolut inte - precis som du säger - kan mycket VÄL vara avsett som present till vem som helst, när som helst. Ser inga = att man för att man handlar på Systemet också obligatoriskt måste dricka produkten.. Tror ganska MÅNGA handlar saker som dom faktiskt inte ens tänker dricka själv :)

  • Anonym (V)

    Handlade alkohol till sambon som höggravid och brydde mig inte det minsta om vad folk tyckte.

    Reagerade mer på att de bad om leg när jag var höggravid och köpte ekologisk öl för 25 kr/flaska :) (Är 30 år skall tilläggas).

  • nokitus

    nä, speciellt inte runt juletider, då hade jag nog tänkt "åh, hon ska bjuda gästerna på vin" eller något. 
    Jag tycker faktiskt den person som direkt tror du ska supa är en elak person, man kan köpa alkohol, man behöver inte dricka den själv. 

  • attid89

    Då är det kanske mest han som tänker att folk tänker så. Han kommer från en mindre ort och är van vid att folk skvallrar och drar egna slutsatser.

    Det är väl inte så att jag direkt bryr mig. Blev mest nyfiken på om det var så. Hade själv inte tänkt så om jag sett en gravid kvinna köpa alkohol.

  • Anonym (Hej)

    Jag handlade både alkohol o snus när jag var gravid.. Inte till mig själv såklart, men sköter typ all handling hemma så... Struntar i vad andra tycker, undrar dom får dom väll fråga :)

  • Erizajo

    Säger som de flesta, jag skulle inte bry mig ett skit om vad folk tror eller inte tror! Men nej såg jag en annan som var i den sitsen skulle jag inte tänka nåt särskilt.

  • Vestra

    Tror inte det är många som tror att en gravid kvinna ska hem o dricka upp alkoholen.

    Har själv handlat flera ggr under mina graviditeter. Om nu någon skulle tro att man ska hem o dricka alkohol när man är gravid är det väl snarare dom som är lite konstiga.


    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • attid89

    Fast köper man cigg tycker jag nog att man kan få en del blickar. Jag röker inte själv så vet inte om folk brukar titta lite dömande när man handlar det. Men jag handlade med mig det till en kompis för några veckor sen och nog tycker jag att folk tittade dömande. Men det kanske bara var inbillning...

  • Anonym (Blä)

    Sen är det ju heller ingen fara att dricka ett litet glas vin. Även om de flesta väljer att inte göra det.

  • LaLola
    attid89 skrev 2015-11-30 13:44:02 följande:

    Om ni hade sett en gravid handla vin - hade ni automatiskt tänkt att hon skall supa skallen av sig?


    Såklart inte....
  • LaLola
    Anonym (Blä) skrev 2015-11-30 17:30:42 följande:

    Sen är det ju heller ingen fara att dricka ett litet glas vin. Även om de flesta väljer att inte göra det.


    Rekommendationen är nolltolerans under graviditeten.
    Men du kanske blandar ihop det med när man ammar?
  • Anonym (Godtrogen)

    Jag har hopp om mänskligheten, trots allt. Jag är godtrogen och tror absolut inte att någon gravid är så jävla dum att hon super i det tillståndet.

    Kort sagt: Jag skulle inte tro att du köper det till dig själv. Glad

  • fjanten

    Jag kommer också ursprungligen från ett litet skvallerställe med extremt hög jantelag o.s.v., så jag kan helt klart förstå hur han menar. Är själv 37 veckor gravid och hatar att köpa snus åt min sambo om jag är ute och handlar själv, tänker direkt att skvallrandet ska börja!

  • Anonym (Fördomar?)
    attid89 skrev 2015-11-30 13:44:02 följande:

    Hej!

    Jag hade tänkt ge bort lite fina viner till min mamma i julklapp. Har börjat förbereda en fin korg med diverse grejer som hon tycker om.

    Jag är gravid nu i vecka 37 nu så det råder liksom inga tvivel om att jag är just gravid, inte bara lite tjock liksom. Min man tycke att det var onödigt att jag handlade vinet själv eftersom folk kommer titta och tänka en massa. Det var därför bättre att han handlade, tyckte han.

    Om ni hade sett en gravid handla vin - hade ni automatiskt tänkt att hon skall supa skallen av sig?



    Brukar du och din man supa skallen av er när ni dricker?
    Om inte, varför förutsätta att någon annan gör det?
  • Stella was a diver

    Jag har handlat alkohol nu som gravid, oftast i kombination med alkoholfria alternativ iofs. Men viss del av vinet har jag faktiskt konsumerat eftersom det använts i matlagning (varm mat, så ingen alkohol kvar i slutprodukten). Bor i centrala Stockholm dock, så jag har inte träffat på någon jag känner och ingen på systemet verkar ha tyckt att det varit konstigt att jag köpt alkohol. Skulle inte bry mig heller.

  • amalie79
    attid89 skrev 2015-11-30 13:44:02 följande:

    Hej!

    Jag hade tänkt ge bort lite fina viner till min mamma i julklapp. Har börjat förbereda en fin korg med diverse grejer som hon tycker om.

    Jag är gravid nu i vecka 37 nu så det råder liksom inga tvivel om att jag är just gravid, inte bara lite tjock liksom. Min man tycke att det var onödigt att jag handlade vinet själv eftersom folk kommer titta och tänka en massa. Det var därför bättre att han handlade, tyckte han.

    Om ni hade sett en gravid handla vin - hade ni automatiskt tänkt att hon skall supa skallen av sig?


    Men så dumt. Varför ens bry sig? Jag ska gå och köpa glögg, min sambo har lovat mig ett glöggparty i februari när bebisen är ute.

    Klart du kan gå å köpa vin!
  • Anonym (?)
    Anonym (V) skrev 2015-11-30 13:46:27 följande:

    Handlade alkohol till sambon som höggravid och brydde mig inte det minsta om vad folk tyckte.

    Reagerade mer på att de bad om leg när jag var höggravid och köpte ekologisk öl för 25 kr/flaska :) (Är 30 år skall tilläggas).


    För man kan inte va gravid och medveten om man är under 20?
  • attid89

    Folk verkar ju inte så elaka i sitt sätt att tänka, trots allt.

    Nej, vi brukar inte supa skallen av oss. Det kanske var dåligt formulerat men jag tror ändå att ni förstår vad jag menar.

  • nevermind

    Men guuuud vad din man är löjlig!! En gravid kvinna som handlar vin är väl inte värre än en man som köper tamponger?? Eller står alla och tittar och tar för givet att han ska doppa dem i vodka och stoppa upp i röven? Nej, precis.

Svar på tråden Köpa alkohol som gravid