• Anonym (Förvirrad)

    VI HAR TVÅ BARN OCH HON VILL SKILAS

    Hej,

    Jag är pappa till två små änglar på 3 och 5 år.

    Nu ligger det till så här att jag är bosatt i Spanien nu 12 år varav 6 år med ett ostabilt förhållande.

    Min fru vill nu skiljas för att det inte fungerar mellan oss, saken är så att jag känner att om vi skiljer oss så vill jag flytta hem till Sverige men jag vill inte skilja mig från mina barn som jag älskar över allt annat på denna jord, men jag vill inte vara kvar här om jag måste bo här själv efter allt jag byggt upp som bara rasar ner.

    Gör jag fel som tänker så här? Jag är lycklig med mina barn men kommer att bli så olycklig när jag väl måste ut från huset som vi en gång köpte efter vårat giftemål.

    Jag vill inte vara självisk men jag känner att jag måste bygga upp mig på nytt för att känna lycka igen, och som jag då kan bidra min lycka till mina barn även fast jag bor på långa distans.

    Jag i Sverige kommer att komma ner till Spanien för att träffa mina barn på semester och dom får komma till Sverige för att vara med mig där under semester.

    Jag tror att om jag väl börjar jobba i Sverige kommer jag också kunna ta ut del av pappa ledighet eftersom här i Spanien så får man bara ut 15 dagar per barn, altså 30 dagar sammanlagt, villket innebär att jag kan få ut cirka 420 dagar i Sverige.

    Hjäp mig! Känner mig desperat och mår så dåligt av allt det här.

    Är det någon som har gått igenom samma sits som jag, var snäll och vägled mig lite.

    Tack

  • Svar på tråden VI HAR TVÅ BARN OCH HON VILL SKILAS
  • Anonym (....)

    Du får inte ut några 429 föräldrarledighetsdsgar i Sverige om du aldrig bott där. Det hade du enbart fått om du haft ensam vårdnad om barnen och ni hade bott i Sverige.

    Däremot får du flytta över dina dagar frpn Spaniens, om du har några dagar kvar.

    Varför kan du inte fortsätta bo i Spanien? Du måste väl knappast vara gift för att få bo där.

  • KingOfKings
    Anonym (....) skrev 2015-11-30 14:31:16 följande:
    Du får inte ut några 429 föräldrarledighetsdsgar i Sverige om du aldrig bott där. Det hade du enbart fått om du haft ensam vårdnad om barnen och ni hade bott i Sverige.
    Däremot får du flytta över dina dagar frpn Spaniens, om du har några dagar kvar.

    Varför kan du inte fortsätta bo i Spanien? Du måste väl knappast vara gift för att få bo där.
    Jo då man kan få retroaktiv föräldrapenning.

    Många invandrare får retroaktiv föräldrapenning. Så kolla din fakta innan du häver ur dig trams.
  • BCH52

    Det där med att invandrare får retroaktiv föräldrapenning är en långlivad myt. En modern "råttan i pizzan". Efter att barnet fyllt fyra år får man bara ta ut 96 dagar för utrikesfödda.

  • Anonym (....)
    KingOfKings skrev 2015-11-30 14:34:32 följande:

    Jo då man kan få retroaktiv föräldrapenning.

    Många invandrare får retroaktiv föräldrapenning. Så kolla din fakta innan du häver ur dig trams.


    Du kan inte få retroaktiv föräldrapenning om du redan fått föräldrapenning i det land du bott.

    De asylsöknade invandrarna du hänvisar till har inte haft föräldrapenning i sina ursprungsländer och därför kan de få retroaktivt. Det går inte att jämföra med ts fall.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (....) skrev 2015-11-30 14:31:16 följande:

    Du får inte ut några 429 föräldrarledighetsdsgar i Sverige om du aldrig bott där. Det hade du enbart fått om du haft ensam vårdnad om barnen och ni hade bott i Sverige.

    Däremot får du flytta över dina dagar frpn Spaniens, om du har några dagar kvar.

    Varför kan du inte fortsätta bo i Spanien? Du måste väl knappast vara gift för att få bo där.


    Jag är nämligen svensk medborgare och det ända jag måste göra är att skriva in mig igen börja jobba upp mitt SGI och sedan ta ut mina pappaledighet som vilken Svensk som helst.
    Här i Spanien har jag bara fått ut 15 dgr per barn, har två så sammanlagt 30 dgr vilket vill säga att i Sverige skulle det vara sammanlagt 480 dgr minus 30 som jag spenderat här.
  • Anonym (....)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2015-11-30 15:07:28 följande:

    Jag är nämligen svensk medborgare och det ända jag måste göra är att skriva in mig igen börja jobba upp mitt SGI och sedan ta ut mina pappaledighet som vilken Svensk som helst.

    Här i Spanien har jag bara fått ut 15 dgr per barn, har två så sammanlagt 30 dgr vilket vill säga att i Sverige skulle det vara sammanlagt 480 dgr minus 30 som jag spenderat här.


    Nej. Du har inte 480 dagar minus 30 att ta ut. Du har fått dina föräldrarna far från Spanien och har inget mer att få. Regeln om 96 dagar för utlandsfödda barn gäller enbart om man flyttar tillbaka till sverige före barnet fyller tre.
  • Anonym (Förvirrad)

    Säger bara att mittöver kommer att se annorlunda ut här som ensamstående pappa och med en väldig låg inkomst i lön och kommer då få många ekomiska svårigheter att klara av dagen.
    På andra sidan skulle det svida i livet med tanken att bara få se barnen så sällan.
    Ingenting är gjort en, därför skriver jag detta för lite vägledning i mitt liv för folk som gått igenom samma helvete som jag lever i.
    Svårt nog har jag bara med tanken på det men känner att jag kommer att tina bort som människa utan att kunna känna lycka här.

  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (....) skrev 2015-11-30 15:12:59 följande:
    Nej. Du har inte 480 dagar minus 30 att ta ut. Du har fått dina föräldrarna far från Spanien och har inget mer att få. Regeln om 96 dagar för utlandsfödda barn gäller enbart om man flyttar tillbaka till sverige före barnet fyller tre.
    Ok då måste jag ha fått fel om den saken.
    Trodde att de gick igenom som svensk medborgare.
    Och trodde också att man kunde få ut dom innan dom fyllt 8 år.
  • Anonym (....)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2015-11-30 15:13:53 följande:

    Säger bara att mittöver kommer att se annorlunda ut här som ensamstående pappa och med en väldig låg inkomst i lön och kommer då få många ekomiska svårigheter att klara av dagen.

    På andra sidan skulle det svida i livet med tanken att bara få se barnen så sällan.

    Ingenting är gjort en, därför skriver jag detta för lite vägledning i mitt liv för folk som gått igenom samma helvete som jag lever i.

    Svårt nog har jag bara med tanken på det men känner att jag kommer att tina bort som människa utan att kunna känna lycka här.


    Tror du att du kommer att få det så mycket bättre i Sverige om du flyttar illbaka utan jobb, pengar eller ens bostad? Vad ska du göra i Sverige om du inte har några pengar att försörja dig på?
  • Anonym (....)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2015-11-30 15:16:19 följande:

    Ok då måste jag ha fått fel om den saken.

    Trodde att de gick igenom som svensk medborgare.

    Och trodde också att man kunde få ut dom innan dom fyllt 8 år.


    Inte om barnen är utlandsfödda. Och eftersom du har bott i Spanien i 12 år är du också fär länge sedan uskreven från Sverige och har inte rätt till varken föräldrarförsörking, pension eller sjukpenning.
Svar på tråden VI HAR TVÅ BARN OCH HON VILL SKILAS