• Anonym (Yen)
    Äldre 30 Nov 15:09
    8811 visningar
    49 svar
    49
    8811

    Varför ska jag snåla så mycket när det inte behövs?

    Jag är arg på mig själv för att jag är.... snål? Eller kanske inte snål för det finns en del saker som jag lätt slänger ut pengar på utan att blinka som andra skulle baxna för men det är mycket i vardagen som jag snålar med eller väljer att inte köpa för att jag inte tycker det är värt det. Har ni lust att diskutera lite angående snålhet och att vara ekonomisk och hur man lär sig att hålla en gyllene väg?

    Jag kan lätt slänga ut pengar på någon pryl jag vill ha som en ny iPhone (största minnet och ingen bindningstid) för 9000 kr varje eller varannat år men skulle inte köpa Barnängens tvål på Hemköp utan köper tvål på Rusta för en tia istället.

    Jag har ett fint hem och en bra och relativt ny bil som jag har haft sen den var sprillans ny men jag har ingen motivation att byta till något nyare eller dyrare fast jag skulle ha råd för att jag tycker att den duger bra och tar mig från A till B.

    Att slänga ut massa pengar på krogen gör jag aldrig för jag tycker inte att en drink är värd 140 kr. Jag betalade en brunch nyligen som gick på 200 kr per person (betalade för en kompis) och tyckte det var makalöst mycket pengar för hur dålig den var. (Var lugn, jag sa inget till kompisen om att jag tyckte det var dyrt och dåligt.)

    Jag skulle aldrig springa runt på stan och fika hela dagarna som vissa kompisar gör och betala 50 spänn för en kaffe tre gånger per dag. Jag kan även låta bli att beställa en läsk för 30 spänn på restaurang (men inte om jag verkligen är sugen just då) och dricka en när jag kommer hem istället från ett tolvpack.

    Det var några exempel på hur jag snålar eller kanske är ekonomiskt smart- vad vet jag- haha.

    Knäckefrågan är alltså att jag har råd med att göra i stort sätt vad jag vill men att jag tycker att så mycket är så ovärt att jag typ vägrar betala för det. När är det hälsosamt och när blir man löjligt snål?

  • Svar på tråden Varför ska jag snåla så mycket när det inte behövs?
  • Påven Johann­a
    Äldre 30 Nov 15:12
    #1
    +1

    Du köper hårdtvål? Really? Rynkar på näsan Det är äckligt.

  • Anonym (Yen) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 15:13
    #2
    Påven Johanna skrev 2015-11-30 15:12:50 följande:
    Du köper hårdtvål? Really? Rynkar på näsan Det är äckligt.
    Nej, det skrev jag väl inte? Brukar köpa Gunry flytande tvål.
  • sextio­talist
    Äldre 30 Nov 15:16
    #3

    Enkelt. det kallas för prioriteringar. Du väljer vad du vill lägga dina pengar på. Du anser att det är värt att lägga 9000 på en telefon, eftersom du har möjligheten så gör du det, men du ser ingen anledning att lägga pengar på en exklusiv tvål, utan du köper en billig istället.
    Jag har inga problem med detta, jag hade nog inte gjort riktigt samma val (jag hade inte valt en telefon för 9000 och valt att köpa en något dyrare tvål i den vanliga matvaruaffären Flört)
    Nej, du är INTE snål, inte det minsta, snål för mig det är när man t.ex förväntar sig att andra ska stå för lyxen t.ex även om man har råd själv. Du förväntar dig inte att någon annan ska en dyr två till dig eller hur?

  • Påven Johann­a
    Äldre 30 Nov 15:17
    #4
    Anonym (Yen) skrev 2015-11-30 15:13:34 följande:
    Nej, det skrev jag väl inte? Brukar köpa Gunry flytande tvål.
    Tur det då.
  • sextio­talist
    Äldre 30 Nov 15:18
    #5
    +2
    Påven Johanna skrev 2015-11-30 15:12:50 följande:

    Du köper hårdtvål? Really? Rynkar på näsan Det är äckligt.


    Då är jag äcklig, jag tycker hårdtvålen är bättre, både att använda och att den är faktiskt även miljövänligare.
    Vi har flytande tvål också, så var lugn, men lux hårdtvål är den bästa tvålen att tvätta sig med (även sonen gillar den bäst).
  • Påven Johann­a
    Äldre 30 Nov 15:18
    #6
    sextiotalist skrev 2015-11-30 15:18:03 följande:
    Då är jag äcklig, jag tycker hårdtvålen är bättre, både att använda och att den är faktiskt även miljövänligare.
    Vi har flytande tvål också, så var lugn, men lux hårdtvål är den bästa tvålen att tvätta sig med (även sonen gillar den bäst).
    Ja, det är äckligt och den är inte bäst.
  • Anonym (Yen) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 15:21
    #7
    sextiotalist skrev 2015-11-30 15:16:16 följande:
    Enkelt. det kallas för prioriteringar. Du väljer vad du vill lägga dina pengar på. Du anser att det är värt att lägga 9000 på en telefon, eftersom du har möjligheten så gör du det, men du ser ingen anledning att lägga pengar på en exklusiv tvål, utan du köper en billig istället.
    Jag har inga problem med detta, jag hade nog inte gjort riktigt samma val (jag hade inte valt en telefon för 9000 och valt att köpa en något dyrare tvål i den vanliga matvaruaffären Flört)
    Nej, du är INTE snål, inte det minsta, snål för mig det är när man t.ex förväntar sig att andra ska stå för lyxen t.ex även om man har råd själv. Du förväntar dig inte att någon annan ska en dyr två till dig eller hur?
    Jag pustar ut lite av ditt svar. Drömmer Jag förväntar mig absolut inte att någon annan ska stå för det jag ska ha och skulle inte ta emot det heller av familjen eller vänner. Det är nog kanske mest en rädsla att någon annan ska tycka att jag är snål, vilket jag har fått höra att jag är ibland Obestämd eller rädslan att jag kanske faktiskt ÄR snål.
  • Anonym (Lugn)
    Äldre 30 Nov 15:32
    #8

    Tycker inte att du verkar ett dugg snål. Du gör som de flesta människor och lägger pengarna på det du prioriterar.

    Som miljövän undrar jag dock varför du köper nya dyra eletroniksaker varje år?

  • Anonym (Mjo)
    Äldre 30 Nov 15:38
    #9
    Anonym (Lugn) skrev 2015-11-30 15:32:53 följande:

    Tycker inte att du verkar ett dugg snål. Du gör som de flesta människor och lägger pengarna på det du prioriterar.

    Som miljövän undrar jag dock varför du köper nya dyra eletroniksaker varje år?


    ..de gamla går ju att återvinna!?
  • Anonym (Yen) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 15:40
    #10
    Anonym (Lugn) skrev 2015-11-30 15:32:53 följande:
    Tycker inte att du verkar ett dugg snål. Du gör som de flesta människor och lägger pengarna på det du prioriterar.

    Som miljövän undrar jag dock varför du köper nya dyra eletroniksaker varje år?
    Gott att höra. Angående miljön så har jag börjat tänka mer på det senaste åren och använder verkligen slut på sakerna mer nu än förut. Som min senaste iPhone t ex tänker jag behålla tills den skär ihop. Tvätt-och städkemikalier och hygienartiklar etc har jag alltid handlat miljövänligt däremot.
Svar på tråden Varför ska jag snåla så mycket när det inte behövs?