• Anonym (Besviken)

    Jul utan pappan?

    Jaha då ska inte jag och sambon fira jul ihop i år... Skulle behöva hjälp med hur andra ser på situationen.

    Svärfar gick bort för ett par månader sedan och min sambo vill nu vara hos sin mamma för att hon inte ska vara ensam. Vi hade sedan tidigare planerat att vara hos min familj och hela hans familj inkl. syskon osv. var också bjudna men har nu tackat nej. Hans mamma behöver inte vara ensam oavsett för hans systrar kommer att vara hos henne. Juldagen ska firas med hans familj så jag känner inte att jag vill strunta i min familj båda dagarna.

    Vi bor långt ifrån familjerna så det är inget alternativ att vara hemma hos oss.

    Har en dotter på ca ett halvår, inser att hon inte kommer minnas sin första jul oavsett, men känns väldigt tråkigt att inte fira ihop och jag känner mig ledsen men förstår att det inte är läge att bråka.

    Hur hade ni andra gjort i detta läget? Behöver verkligen lite inputs!

  • Svar på tråden Jul utan pappan?
  • Påven Johanna
    Anonym (Besviken) skrev 2015-11-30 17:26:52 följande:

    Jaha då ska inte jag och sambon fira jul ihop i år... Skulle behöva hjälp med hur andra ser på situationen.

    Svärfar gick bort för ett par månader sedan och min sambo vill nu vara hos sin mamma för att hon inte ska vara ensam. Vi hade sedan tidigare planerat att vara hos min familj och hela hans familj inkl. syskon osv. var också bjudna men har nu tackat nej. Hans mamma behöver inte vara ensam oavsett för hans systrar kommer att vara hos henne. Juldagen ska firas med hans familj så jag känner inte att jag vill strunta i min familj båda dagarna.

    Vi bor långt ifrån familjerna så det är inget alternativ att vara hemma hos oss.

    Har en dotter på ca ett halvår, inser att hon inte kommer minnas sin första jul oavsett, men känns väldigt tråkigt att inte fira ihop och jag känner mig ledsen men förstår att det inte är läge att bråka.

    Hur hade ni andra gjort i detta läget? Behöver verkligen lite inputs!


    Ja, jag hade självklart tagit barnet och följt med min man hem till hans mamma som just förlorat sin man. 
  • Liten till

    Varför inte fira julen hos hans mamma och juldagen med din familj? Om det går. Jobbig situation annars, förstår att du vill fira med din familj, men förstår såklart din sambo med.

    Hoppas det löser sig!

  • nuharjagbytt

    Nu när det inte är mig det berör så är det enklare att vara logiskt.

    De sörjer och första julen är alltid jobbig. Det är nog bra att låta dem vara själva denna gången. Sedan kan du i god tid innan nästa jul påpeka att du vill att ni firar tillsammans. Och att du åker till din släkt tycker jag absolut duska göra.

  • Anonym (Besviken)
    Påven Johanna skrev 2015-11-30 17:36:37 följande:

    Ja, jag hade självklart tagit barnet och följt med min man hem till hans mamma som just förlorat sin man. 


    Det är säkert fler som tycker som du.
  • Anonym (jul)

    Hade följt med din man. Dels för hans pappa gått bort och sen för att ni fått barn. Har lärt mig den hårda vägen att med barn blir det ej som man vill. Fått ställa in två jular. Ett kalas och en weekend pga magsjuka. Är det ett alternativ så fira med din familj senare. God jul

  • Anonym (Besviken)
    Liten till skrev 2015-11-30 17:39:21 följande:

    Varför inte fira julen hos hans mamma och juldagen med din familj? Om det går. Jobbig situation annars, förstår att du vill fira med din familj, men förstår såklart din sambo med.

    Hoppas det löser sig!


    För min del spelar det ingen roll om man firar 23:e, 24:e eller 25:e. Det som gäller nu är att antingen firar vi två dagar där eller så får jag och barnet fira själva en av dagarna. Han kommer alltså vara där två dagar oavsett. Eftersom läget är som det är hade jag föreslagit att vi åker upp lite tidigare så att vi kan vara några extra dagar med hans mamma...
  • Anonym (Besviken)

    Kanske ska tillägga att jag alltså inte har några problem med att fira med hans familj. Men hans tänkta upplägg blir att det inte blir jul alls med min familj för hans del...

    Det finns anledningar till att jag inte vill att mina föräldrar sitter ensamma heller men det går jag helst inte in på.

  • Fjäril kär

    hur det än är så antingen finner du dig i att ni firar jul på varsitt håll eller ändrar dina planer och följer med din man.

    jag kan förstå att julens planer får dig att bli besviken, givetvis har du rätt att känna som du gör. Men det innebär inte att din vilja går före någon annans vilja. 

    Såhär blir det ibland när man har barn och stora familjer och är utspridda på andra håll i landet. Det kommer fler jular som du kommer bli besviken på för att någon blivit sjuk, nån har dött eller av andra orsaker saboterar planerna.  Så är livet.  

    Så ta dig samman och fira julen med din man och ert lilla barn och så får resten bli som det blir helt enkelt.  

  • Anonym (Stina)

    Om du inte vill att dina föräldrar ska vara ensamma, så fira med dom, så firar han med sin familj. Sedan åker du till honom på juldagen.

    Denna julen blir ju ett undantag.

  • Anonym (Besviken)
    Fjäril kär skrev 2015-11-30 18:26:02 följande:

    hur det än är så antingen finner du dig i att ni firar jul på varsitt håll eller ändrar dina planer och följer med din man.

    jag kan förstå att julens planer får dig att bli besviken, givetvis har du rätt att känna som du gör. Men det innebär inte att din vilja går före någon annans vilja. 

    Såhär blir det ibland när man har barn och stora familjer och är utspridda på andra håll i landet. Det kommer fler jular som du kommer bli besviken på för att någon blivit sjuk, nån har dött eller av andra orsaker saboterar planerna.  Så är livet.  

    Så ta dig samman och fira julen med din man och ert lilla barn och så får resten bli som det blir helt enkelt.  


    Vet inte om jag orkar med besvikelsen från min familj om vi är flera dagar med hans familj och inte alls med min. De hade ju dessutom hoppats på att vi skulle fira allihop.

    Men jag inser såklart att du har rätt i sak.
Svar på tråden Jul utan pappan?