• Anonym (/K)
    Äldre 30 Nov 19:36
    3321 visningar
    10 svar
    10
    3321

    Göra abort på kvällen hemma ?

    Hej!

    Jag var på abortkliniken idag och tog första tabletten, ska ta Cytotec på onsdag morgon men har ingen som kan vara hos mig då! :( 

    Är det möjligt att starta aborten imorgon vid 16 eller på onsdag vid 16? 

    Har googlat lite och det verkar som Cytotecen ska tas 24-72 timmar efter första man får på sjukhuset men vill höra era erfarenheter.

    /K
  • Svar på tråden Göra abort på kvällen hemma ?
  • Anonym (T)
    Äldre 30 Nov 19:54
    #1

    Du ska helst göra det på morgonen för att du lättare ska kunna nå sjukhuspersonalen ifall du undrar nåt eller nåt går fel

    Dom har inte samma bemanning på kvällarna och ibland måste du hänvisas till akuten om dom har stängt och nåt händer mitt i natten vilket lättare händer då om du tar de på kvällen

    Du ska även helst gå omkring och inte sitta stilla för länge, det är lättare om det är på dagen

    Det är för din säkerhet, några timmar senare går väl men jag skulle inte ha tagit de senare än 11-12

  • Anonym (/K) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 20:56
    #2

    Nej jag förstår ju att det är så dom vill. Vad är orsaken till att de vill att man tar tabletterna på den tredje dagen?

    Och gör det något om man är själv då?

  • Anonym (L)
    Äldre 30 Nov 21:26
    #3

    4


    Anonym (/K) skrev 2015-11-30 20:56:45 följande:

    Nej jag förstår ju att det är så dom vill. Vad är orsaken till att de vill att man tar tabletterna på den tredje dagen?

    Och gör det något om man är själv då?


    Anledningen till att dom inte vill att man är själv är OM något skulle hända (som extrema blödningar, svår smärta, svimning etc) så är det bra med en vuxen som sällskap som kan kontakta dom och köra in en vid behov. Personligen var jag själv till 14:00 när jag fick gå igenom det, och det var inga problem alls. Då tog jag första omgången med smärtstillande redan sex på morgonen innan cytoteken för att få det överstökat. Dom vill att man gör det på morgonen så man har koll på blödningen under dagen. Då hinner även smärtan lugna sig så man slipper den biten under natten.
  • Anonym (T)
    Äldre 30 Nov 22:01
    #4
    Anonym (/K) skrev 2015-11-30 20:56:45 följande:

    Nej jag förstår ju att det är så dom vill. Vad är orsaken till att de vill att man tar tabletterna på den tredje dagen?

    Och gör det något om man är själv då?


    Tillräkligt lång tid efter dom första pillrena så dom hinner verka men inte för lång tid efter så dom inte har någon verkan längre

    Jag tog mina cytotec 50 timmar efter den första tabletten (skulle tagit 48 tim efter men jag hade fullt upp med att ha panikångest och spy då.. så det blev 2 timmar senare)

    Helst ska man inte vara själv precis som (L) säger

    För att något kan gå fel, men man kan också behöva psykiskt stöd och fysisk hjälp om man har väldigt ont

    Fast om du verkligen absolut inte kan få sällskap förren kl. 16

    Så brukar de ta några timmar efter cytotec tills de börjar, så tar du dom några timmar senare och personen kommer så fort den kan!

    Ha mobil vid dig hela tiden, ha kontakt med någon, ta smärtstillande tidigt och ha allt nära till hands

    Så kan de gå, på egen risk

    Rekommenderar de inte dock!

    Försök fixa sällskap, för din säkerhet ifall att
  • Anonym (/K) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 22:42
    #5

    Nej helst vill jag ju göra som sjukhuset säger men jag har obligatorisk tid i skolan och sambon fick inte ledigt :( När får man snabbast ta Cycotec då? Om jag kan ta dom imorgon kväll istället? Det blir ca 31 timmar efter första pillret..

  • Anonym (T)
    Äldre 1 Dec 00:39
    #6
    Anonym (/K) skrev 2015-11-30 22:42:04 följande:

    Nej helst vill jag ju göra som sjukhuset säger men jag har obligatorisk tid i skolan och sambon fick inte ledigt :( När får man snabbast ta Cycotec då? Om jag kan ta dom imorgon kväll istället? Det blir ca 31 timmar efter första pillret..


    Risken finns att aborten inte blir fullbordad då första pillret kanske inte hunnit verka tillräkligt

    Det kan antingen dra ut på det, göra att du måste göra om aborten med allt eller skrapas..

    Omöjligt att säga om det händer dig men ja sjukhuset säger ju när man ska ta det av en väldigt stark anledning
  • Äldre 1 Dec 01:13
    #7

    Du ska göra så som sjukhuset har sagt till dig att göra. Varför ens tänka tanken på att mixtra med det själv?

  • Anonym (/K) Trådstartaren
    Äldre 1 Dec 08:17
    #8

    Olika sjukhus i Sverige säger olika, det är därför jag frågar er här :) Och på bipacksedeln till den första tabletten står det att resterande tabletter ska fås 36-48 timmar senare.. Man borde ju kunna lite på Fass?

  • Anonym (/K) Trådstartaren
    Äldre 1 Dec 08:20
    #9
    emelieen skrev 2015-12-01 01:13:21 följande:

    Du ska göra så som sjukhuset har sagt till dig att göra. Varför ens tänka tanken på att mixtra med det själv?


    Hade alla landsting gått ut med samma information om samma medicinering hade jag såklart lyssnat på mitt sjukhus, men de gör det inte. är därför jag vill höra era erfarenheter.
  • Anonym (/K) Trådstartaren
    Äldre 1 Dec 08:26
    #10
    Anonym (/K) skrev 2015-12-01 08:20:00 följande:
    Hade alla landsting gått ut med samma information om samma medicinering hade jag såklart lyssnat på mitt sjukhus, men de gör det inte. är därför jag vill höra era erfarenheter.
    tycker väl inte heller att man "mixtrar" om man läser på andra sjukhus riktlinjer på precis samma medicinering ;)  jag får ringa och fråga på 1177 helt enkelt
Svar på tråden Göra abort på kvällen hemma ?