• daniel2003

    Tankar runt delad föräldraledighet och deltid

    Vi väntar barn och är lite fundersamma på hur det fungerar med föräldrapenningen och föräldraledighet så tänkte kolla om någon har bättre koll än oss på detta.

    Vi tänker att ena föräldern kommer att vara föräldraledig första året. Samtidigt så kommer den andra föräldern att jobba 80% för att kunna vara ledig en dag i veckan.

    Skulle man då kunna tänka sig ett uttag av dagar där föräldern som är föräldraledig 100% tar ut fyra hela dagar och föräldern som jobbar 80% tar ut en till tre dagar i veckan? Är det tillåtet att göra så?

    Sedan så funderar vi om båda föräldrarna kan vara föräldralediga samtidigt men att bara den ena plockar ut föräldrapenning? Dubbeldagarna är bara begränsade för att plocka ut dubbeldagar om jag förstått det rätt?

  • Svar på tråden Tankar runt delad föräldraledighet och deltid
  • aztec

    Vet inte riktigt hur det är om båda ska vara lediga och en plockar ut dagar. Vi gjorde det nu när jag tänker efter, första året iaf.

    Men jag var hemma med vår dotter medan mannen var ledig varannan helg plus måndagen. (jobbade skift) Han tog dagarna lördag, söndag och måndag.

    För att spara dagar första året så var de det ända dagarna vi tog ut (han fick mer per dag i pengar) så vi tjänade tusenlappar på detta. Istället för att lägga ca 5 dagar på mig istället som det hade behövt för att komma upp i samma summa.

    Det är en djungel så lycka till! ;)

  • aztec

    Vet inte riktigt hur det är om båda ska vara lediga och en plockar ut dagar. Vi gjorde det nu när jag tänker efter, första året iaf.

    Men jag var hemma med vår dotter medan mannen var ledig varannan helg plus måndagen. (jobbade skift) Han tog dagarna lördag, söndag och måndag.

    För att spara dagar första året så var de det ända dagarna vi tog ut (han fick mer per dag i pengar) så vi tjänade tusenlappar på detta. Istället för att lägga ca 5 dagar på mig istället som det hade behövt för att komma upp i samma summa.

    Det är en djungel så lycka till! ;)

  • pigglet

    Man får 480 dagar för barnet. Av dessa är 60 (snart 90 väl?) reserverade för vardera föräldern och kan alltså inte överlåtas. De dagarna är på SGI-nivå.
    Av de 480 dagarna är 90 på lägstanivå, 180 kronor/dag. Man väljer själv vem av föräldrarna som tar hur många av dessa dagar. Men man måste ha tagit 180 SGI-dagar innan man kan börja använda ln-dagarna.

    Hur länge/mycket man kan vara hemma med barnet kommer alltså bero på hur många dagar/vecka som man tar. Tar man 7 dagar/vecka tar dagarna slut snabbare än om man tar 2.

    Under barnets första 18 månader kan båda föräldrarna vara hemma hur mycket de vill. Sedan kan arbetsgivaren kräva att man tar fp i samma utsträckning som man är hemma.
    Under barnets första år är båda föräldrarnas SGI skyddade. Efter det krävs det att man har någon form av sysselsättning 5 hela dagar/vecka (går bra att kombinera jobb och fp tex). Så det är under barnets första år som man har störst möjlighet att snåla med dagar, om man vill vara hemma mycket med barnet.

    Till dina frågor:
    Ja, det går utmärkt att en förälder är hemma på heltid första året och den andra går ner till 80%. Så gjorde vi, pappan gick ner till 80% under typ 8-10 år.

    Hur man fördelar vem som tar ut fp-dagar gör man kanske lämpligast utifrån hur man får ut mest pengar. Ofta kan man väl säga att det är bättre att den som tjänar mer tar ut fler fp-dagar. Den som går ner till 80%, om den tar sin ledigdag fredag eller måndag så kan den även ta fp under helgen, alltså 3 dagar/vecka. Bra om den får ut mer i fp än den som är hemma heltid. Är det i stället den som är hemma heltid som får ut mer fp är det kanske bättre att den tar ut fler dagar. Men här får man även räkna på jämställdhetsbonusen (finns den kvar?).

  • Alexi

    Jämställdhetsbonusen avskaffas nu i februari. Så den kan ni nog räkna bort (har inte läst övergångsreglerna i borttagandet dock).

    90 reserverade dagar gäller för barn födda efter årsskiftet.

  • aleydis

    30 dubbeldagar får man, dock är det inte extra dagar till de 480, utan 30 dubbeldagar blir alltså 60 st av de 480 dagarna.

    Ja, men kan ta ut fre-sön eller lör-mån om man jobbar 80%.

    Hur länge vill ni vara hemma och hur många dagar behöver ni ta Ut för att hå runt?

  • Mooomin

    2017 har jag läst?


    Alexi skrev 2015-11-30 21:21:35 följande:

    Jämställdhetsbonusen avskaffas nu i februari. Så den kan ni nog räkna bort (har inte läst övergångsreglerna i borttagandet dock).

    90 reserverade dagar gäller för barn födda efter årsskiftet.


  • daniel2003

    Tack för svaren :)


    Så om jag jobbar 80% kan jag alltså ta ut föräldrapenning fredag, lördag och söndag förutsatt att jag är ledig på fredagar? Jag antar att man inte kan ta ut föräldrapenning på en dag man jobbar om man gått ner till 80% ,eller?

  • Seven Costanza
    daniel2003 skrev 2015-11-30 23:03:18 följande:

    Tack för svaren :)

    Så om jag jobbar 80% kan jag alltså ta ut föräldrapenning fredag, lördag och söndag förutsatt att jag är ledig på fredagar? Jag antar att man inte kan ta ut föräldrapenning på en dag man jobbar om man gått ner till 80% ,eller?


    Precis. För att kunna ta ut föräldrapenning på SGI-nivå (dvs den lönebaserade nivån) under lördag-söndag behöver man vara ledig en angränsande arbetsdag, dvs antingen fredag ELLER måndag, och då vara hemma med barnet den dagen. Många tror att det bara är fredagar som funkar (antagligen för att många hellre är ledig fre-sön) men måndagar går lika bra för försäkringskassans del.
  • Mooomin

    Vadå, kan man inte endast ta ut för lör-sön? Det har dom inte sagt nåt om när vi gjort det OCH ringt och frågat!?


    Seven Costanza skrev 2015-11-30 23:19:13 följande:

    Precis. För att kunna ta ut föräldrapenning på SGI-nivå (dvs den lönebaserade nivån) under lördag-söndag behöver man vara ledig en angränsande arbetsdag, dvs antingen fredag ELLER måndag, och då vara hemma med barnet den dagen. Många tror att det bara är fredagar som funkar (antagligen för att många hellre är ledig fre-sön) men måndagar går lika bra för försäkringskassans del.


  • Seven Costanza
    Mooomin skrev 2015-11-30 23:23:18 följande:

    Vadå, kan man inte endast ta ut för lör-sön? Det har dom inte sagt nåt om när vi gjort det OCH ringt och frågat!?


    Nej, som jag skrev kan man inte ta ut på SGI-nivå för lördag-söndag utan att även ta ut föräldraledighet fredag eller måndag om man normalt har arbetstid måndag-fredag (villet jag utgick ifrån att TS med partner har). Man måste alltså avstå en ordinarie arbetsdag för att kunna ta ut FP på SGI-nivå lördag-söndag. Om man normalt sett arbetar lördag-söndag kan man dock naturligtvis ta ut FP då utan att vara ledig fredag/måndag.

    Är du säker på att ni tagit ut SGI-dagar på endast lördag-söndag, dvs du tänker inte på uttag av lägstanivådagar? För LN-dagar kan man ta ut vilken dag som helst. Har ni normalt sett arbetstid lördag-söndag? För annars ska det inte gå att ta ut SGI-dagar lördag-söndag utan att vara ledig fredag eller måndag som jag förstått det.
  • Mooomin

    Vi kan inte ta ut ln-dagar än! Sambon tog ett par pappadagar mitt i veckan en vecka och klantig som jag var fyllde jag i samma dagar. Han ringde upp fk och de flyttade hans två dagar till en helg istället! Han jobbar aldrig helg.


    Seven Costanza skrev 2015-11-30 23:31:52 följande:

    Nej, som jag skrev kan man inte ta ut på SGI-nivå för lördag-söndag utan att även ta ut föräldraledighet fredag eller måndag om man normalt har arbetstid måndag-fredag (villet jag utgick ifrån att TS med partner har). Man måste alltså avstå en ordinarie arbetsdag för att kunna ta ut FP på SGI-nivå lördag-söndag. Om man normalt sett arbetar lördag-söndag kan man dock naturligtvis ta ut FP då utan att vara ledig fredag/måndag.

    Är du säker på att ni tagit ut SGI-dagar på endast lördag-söndag, dvs du tänker inte på uttag av lägstanivådagar? För LN-dagar kan man ta ut vilken dag som helst. Har ni normalt sett arbetstid lördag-söndag? För annars ska det inte gå att ta ut SGI-dagar lördag-söndag utan att vara ledig fredag eller måndag som jag förstått det.


  • Mooomin
    Seven Costanza skrev 2015-11-30 23:31:52 följande:
    Nej, som jag skrev kan man inte ta ut på SGI-nivå för lördag-söndag utan att även ta ut föräldraledighet fredag eller måndag om man normalt har arbetstid måndag-fredag (villet jag utgick ifrån att TS med partner har). Man måste alltså avstå en ordinarie arbetsdag för att kunna ta ut FP på SGI-nivå lördag-söndag. Om man normalt sett arbetar lördag-söndag kan man dock naturligtvis ta ut FP då utan att vara ledig fredag/måndag.

    Är du säker på att ni tagit ut SGI-dagar på endast lördag-söndag, dvs du tänker inte på uttag av lägstanivådagar? För LN-dagar kan man ta ut vilken dag som helst. Har ni normalt sett arbetstid lördag-söndag? För annars ska det inte gå att ta ut SGI-dagar lördag-söndag utan att vara ledig fredag eller måndag som jag förstått det.
    Nu blev jag totalförvirrad. Jag tar ju alltid ut mån-tors + Lördag. Eftersom sambon numera tar ut Fredagar pappaledigt. Jag jobbar normalt varannan helg och har ett helt oregelbundet 6-veckorschema som rullar. Jag kollar ju aldrig av om jag skulle ha jobbat den dagen eller inte. Det har inte framgått någonstans att man måste? Jag tar ut så många dagar som jag behöver (5 st/vecka eller 20st/mån)för att få en viss summa "inkomst".
    Jag har ju även fått dessa dagar godkända och utbetalda?
  • Seven Costanza
    Mooomin skrev 2015-11-30 23:58:13 följande:

    Nu blev jag totalförvirrad. Jag tar ju alltid ut mån-tors + Lördag. Eftersom sambon numera tar ut Fredagar pappaledigt. Jag jobbar normalt varannan helg och har ett helt oregelbundet 6-veckorschema som rullar. Jag kollar ju aldrig av om jag skulle ha jobbat den dagen eller inte. Det har inte framgått någonstans att man måste? Jag tar ut så många dagar som jag behöver (5 st/vecka eller 20st/mån)för att få en viss summa "inkomst".

    Jag har ju även fått dessa dagar godkända och utbetalda?


    Jag arbetar inte på FK så jag kan inte svara säkert på dina följdfrågor, men så som jag beskrev ovan är hur jag fått reglerna förklarade för mig angående rätten att ta ut SGI-dagar på lördag-söndag om man normalt sett inte har arbetstid då. Om man ibland har ordinarie arbetstid på helgen kan det förstås vara andra regler men dessa kan inte jag eftersom både min man och jag endast arbetar måndag-fredag. Dessutom kan det vara andra regler om man är föräldraledig på heltid som jag förstår det på dig som att du är. Då kanske det enda viktiga är att det t ex blir fem dagar/vecka efter att barnet fyllt ett för att skydda SGI men att det kvittar vilken veckodag det är om man är föräldraledig på heltid.

    Det jag skrev gäller alltså för TS som endast ska vara föräldraledig en dag per vecka men undrade om han kunde ta ut FP på SGI-nivå även på helgen, och ja det kan han OM han är föräldraledig en fredag eller måndag. Är han däremot föräldraledig en onsdag och jobbar måndag, tisdag, torsdag, fredag och sedan har ledigt på helgen kan han inte ta ut föräldrapenning på SGI-nivå på lördagen eller söndagen utan endast på onsdagen. Det var endast detta jag ville upplysa om.
  • Mooomin
    Seven Costanza skrev 2015-12-01 00:13:50 följande:
    Jag arbetar inte på FK så jag kan inte svara säkert på dina följdfrågor, men så som jag beskrev ovan är hur jag fått reglerna förklarade för mig angående rätten att ta ut SGI-dagar på lördag-söndag om man normalt sett inte har arbetstid då. Om man ibland har ordinarie arbetstid på helgen kan det förstås vara andra regler men dessa kan inte jag eftersom både min man och jag endast arbetar måndag-fredag. Dessutom kan det vara andra regler om man är föräldraledig på heltid som jag förstår det på dig som att du är. Då kanske det enda viktiga är att det t ex blir fem dagar/vecka efter att barnet fyllt ett för att skydda SGI men att det kvittar vilken veckodag det är om man är föräldraledig på heltid.

    Det jag skrev gäller alltså för TS som endast ska vara föräldraledig en dag per vecka men undrade om han kunde ta ut FP på SGI-nivå även på helgen, och ja det kan han OM han är föräldraledig en fredag eller måndag. Är han däremot föräldraledig en onsdag och jobbar måndag, tisdag, torsdag, fredag och sedan har ledigt på helgen kan han inte ta ut föräldrapenning på SGI-nivå på lördagen eller söndagen utan endast på onsdagen. Det var endast detta jag ville upplysa om.
    Ja, tur att jag läste detta, måste ringa och fråga imorgon! Blev jätteosäker på allt nu! :D
  • Seven Costanza
    Mooomin skrev 2015-12-01 00:15:24 följande:

    Ja, tur att jag läste detta, måste ringa och fråga imorgon! Blev jätteosäker på allt nu! :D


    Det var inte min mening att göra dig osäker men skriv gärna här och berätta vad FK sa, för jag kan ju ha förstått fel, eller att det som sagt kan vara andra regler som gäller om man normalt har arbetstid även vissa helger och/eller är föräldraledig på heltid.
  • Mooomin

    Ingen fara, det är ju bara bra att få reda på om något inte stämmer! Absolut, skriver här sen.


    Seven Costanza skrev 2015-12-01 02:08:04 följande:

    Det var inte min mening att göra dig osäker men skriv gärna här och berätta vad FK sa, för jag kan ju ha förstått fel, eller att det som sagt kan vara andra regler som gäller om man normalt har arbetstid även vissa helger och/eller är föräldraledig på heltid.


Svar på tråden Tankar runt delad föräldraledighet och deltid