• kfrillanse

    Får inte lägenyheten såld. Köpt ny! HJÄLP!

    Flyttar in i drömlägenheten om en månad. Har inte lyckas få min lägenhet såld så nu är jag jättestressad!

    Kommer såklart att sänka priset och ha omvisningar .

    Men vad händer om jag inte får lgh såld innan tillträdet på den nya?

    Kommer banken bevilja överbryggnadslån iaf? Eller kommer de neka mig lån =dvs inga pengar = avtalsbrott = handpenning borta...

    Bor i Sthlm kan tilläggas.

    Någon som varit med om liknande situation ?

  • Svar på tråden Får inte lägenyheten såld. Köpt ny! HJÄLP!
  • viseversa

    Var ligger den hur stor är den och vad tror du det beror på att den inte blir såld? Antagligt överpris ja och kanske inte bästa läget?

  • Hansomstartadetraden

    Tack för era svar.

    Överpris vet jag inte. Tydligen för högt men ligger ändå i nederkant mot det som mäklaren värderade det till. Byta mäklare går inte då vi ju har skrivit ett avtal med mäklaren a 3 mån om ensamrätt att sälja.

    Men åter till frågan. Vad händer om vi inte får den såld innan tillträdet?

  • Majken03

    Banken som gett er lånelöfte måste ju ha räknat på detta o kalkylerat att du ska kunna ha råd med dubbla boendekostnader en tid. Annars skulle du inte fått låna pengar el lånelöfte förrän du sålt den första. Hyr ut den ett tag annars?

  • Hansomstartadetraden2

    Majkenn, du har helt rätt. Jag ringde banken och var tydligen så det fungerade. I värsta fall så täcker de upp med lån och jag får ha dubbelt boende en tid. "Inte ett år såklart, men några månader går bra". Jag hade i mitt katastroftänk inbillat mig att jag inte ens fick skriva på för den nya om det inte fanns köpekontrakt för den gamla. Men så var det inte tydligen. Hade redan börjat fundera på vem jag skulle fråga att bli min borgenär osv...

    Men! Tro det eller ej. Dök plötsligt upp en spekulant som nu har köpt lägenheten. Så skönt!

  • Noname00
    Topcom skrev 2015-12-04 11:44:26 följande:

    Just därför man säljer innan man köper..


    Kan också vara väldigt farligt, man säljer sen står man där och inte vinner budgivning efter budgivning.
    Lättare att sälja efteråt allt är en prisfråga.
Svar på tråden Får inte lägenyheten såld. Köpt ny! HJÄLP!