• Anonym (Ts)
    Äldre 30 Nov 23:07
    6998 visningar
    12 svar
    12
    6998

    Lunginflammation och gravid?

    Jag är höggravid och har varit hängig i ungefär en vecka. För en tre-fyra dagar sen blev hostan värre och djupare och nu tycker jag att det känns värre och värre för varje timme nästan. Pratade med min vårdcentral både igår och idag och sköterskan där lovade att en läkare skulle ringa men ingen hör av sig Jag går under snart! Det känns så trångt i luftrören och jag kan knappt andas. Att ligga ner och vila/sova är bara att glömma för då får jag ingen luft alls. Rösten har jag tappat helt. Jag är så trött av att jag inte kan sova utan bara hostar och jag vill bara grina i frustration över att jag hostar konstant.

    Har inte haft lunginflammation sen jag var liten men som jag minns det så kändes det såhär. Har nån nåt råd?

  • Svar på tråden Lunginflammation och gravid?
  • Äldre 30 Nov 23:13
    #1

    Ja,åk in!

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 23:17
    #2

    Jag (eller ja min man) har pratat med 1177 som tyckte att jag skulle vänta tills imorgon då en läkare säkert kommer ringa från vårdcentralen..

  • Äldre 30 Nov 23:20
    #3

    De tycker nog alltid man ska vänta, men du avgör. Känner du att du inte orkar så åk in du. Varför vara hemma och lida i onödan?

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 23:25
    #4
    Jag är bara jag skrev 2015-11-30 23:20:16 följande:

    De tycker nog alltid man ska vänta, men du avgör. Känner du att du inte orkar så åk in du. Varför vara hemma och lida i onödan?


    Åker man till vanliga akuten då eller ska man prata med förlossningen? Tänkte iom att jag är gravid..
  • RosaSm­urf
    Äldre 30 Nov 23:29
    #5
    Anonym (Ts) skrev 2015-11-30 23:25:31 följande:

    Åker man till vanliga akuten då eller ska man prata med förlossningen? Tänkte iom att jag är gravid..


    Det är ju inget gravid relaterade du söker vård för så isåfall vanliga akuten. Men det bästa var om du gick till vc imorgon.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 23:43
    #6
    RosaSmurf skrev 2015-11-30 23:29:29 följande:

    Det är ju inget gravid relaterade du söker vård för så isåfall vanliga akuten. Men det bästa var om du gick till vc imorgon.


    Jag får väl ta en sömnlös natt till då.. vill bara inte hosta mer nu Det gör så satans ont i magen och ryggen
  • Äldre 30 Nov 23:52
    #7

    Vilken vecka är du i? Jag skulle ringa till förlossningen och prata med dem direkt. Om det är så illa att du måste sitta för att få luft så är det inget du ska vänta med. Ring nu!

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 23:55
    #8
    minst skrev 2015-11-30 23:52:30 följande:

    Vilken vecka är du i? Jag skulle ringa till förlossningen och prata med dem direkt. Om det är så illa att du måste sitta för att få luft så är det inget du ska vänta med. Ring nu!


    Jag är i vecka 35 och jag pratade med förlossningen tidigare ikväll och dom sa samma sak som 1177 i princip. Så länge jag inte blöder och så länge jag känner regelbundna fosterrörelser så kan jag ta det lugnt, sa dom. Men det känns lite olustigt att ha såhär kraftiga sammandragningar orsakade av hostan.
  • Äldre 1 Dec 00:16
    #9

    Har förlossningen sagt så så kan du nog vänta. Ring vårdcentralen i morgon bitti och boka en akuttid så att du får träffa en läkare redan i morgon. Om du inte har bakterier och behöver penicillin så behöver du kanske hostmedicin i alla fall!

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 1 Dec 09:10
    #10

    Jag blir så trött och ledsen... Nu har jag pratat med min vc igen och där har ingen läkare möjlighet att varken prata med mig eller träffa mig idag, pga läkarbrist. Och jag förstår mkt väl att världen inte kretsar runt mig men jag orkar inte ha det såhär längre

  • Påven Johann­a
    Äldre 1 Dec 09:47
    #11
    Anonym (Ts) skrev 2015-12-01 09:10:38 följande:

    Jag blir så trött och ledsen... Nu har jag pratat med min vc igen och där har ingen läkare möjlighet att varken prata med mig eller träffa mig idag, pga läkarbrist. Och jag förstår mkt väl att världen inte kretsar runt mig men jag orkar inte ha det såhär längre


    Då söker du akut, tycker jag. 
  • Äldre 1 Dec 11:09
    #12

    Hade själv dubbelsidig lunginflammation för drygt två år sedan, och det du har låter inte som det. Det kan självklart vara det, jag är ju ingen läkare och har inte tagit några prover på dig, men lunginflammation gör liksom ont. Oftast får man hög feber också. 

    Däremot låter det som en luftvägsinflammation, vilket är en helt annan femma. Det är inte farligt, men det är förstås väldigt ansträngande för kroppen. 

    Sök akut vård. Har din VC inga akuttider - åk in i em/kväll till din jourcentral så de får ta en titt på dig. Du kan alltid prova slemlösande receptfria mediciner, de kan göra en del för dig. Att dricka varm saft kan också ha viss slemlösande effekt. Ligg inte, utan palla upp med kuddar och halvsitt. 

    Krya på dig :) 

Svar på tråden Lunginflammation och gravid?