• Anonym (K)

    Varför stavar folk fel?

    Varför stavar folk fel på namn trots att de nyss har sett hur det ska stavas?
    T ex
    -Vad heter du?
    -Viktor
    -Hej Victor, trevligt att råkas!

    Eller-Min katt heter Sheba
    -Shiba, vilket fint namn.

    Hur kan man vara så ouppmärksam? Tycker de inte det spelar någon roll? Det händer mig ofta och jag blir mer och mer irriterad för varje gång det händer, för jag fattar inte. Kan någon hjälpa mig att förstå?

  • Svar på tråden Varför stavar folk fel?
  • Anonym (Helena)

    Stör mig också väldigt mycket på detta! Eller som när folk särskriver ord som är mycket vanliga som t ex "svartsjuk", "hemlagad". Antingen är man extremt lat och ouppmärksam eller korkad. Vissa har dyslexi men långt ifrån alla.

    Varför har du lagt tråden under missbruk? Haha, är det missbruk av det svenska språket eller? ;)

  • Anonym (K)
    Anonym (Helena) skrev 2015-12-01 02:33:20 följande:

    Stör mig också väldigt mycket på detta! Eller som när folk särskriver ord som är mycket vanliga som t ex "svartsjuk", "hemlagad". Antingen är man extremt lat och ouppmärksam eller korkad. Vissa har dyslexi men långt ifrån alla.

    Varför har du lagt tråden under missbruk? Haha, är det missbruk av det svenska språket eller? ;)


    Skönt att inte vara ensam! Ja, missbruk av mitt namn tänkte jag, och du ger bra exempel på missbruk av det svenska språket. ;) Med särskrivningar har jag ändå förståelse för att man helt enkelt inte har lärt sig hur det ska vara. Men som i exemplet med mitt namn så har ju personen nyss läst det, och det är bara sex bokstäver som ska bli rätt, men ändå så blir det fel?
  • Tow2Mater

    Men anonym (k) det låter ju lika.

    Ibland läser man bara snabbt och reflekterar inte direkt över stavningen, utan bara hur det låter.

  • Anonym (K är bäst)

    Alla är inte lika duktig som du K, och nu fick du berätta hur förträfflig du är.
    Vet inte varför vissa vill mår bra, genom att trycka ner andra.
    Och inte själva inse att dom gör detta.
    Så TS vad gör du med denna nya insikten jag gett dig, eller fortsätter du bara som inget har hänt?

  • Anonym (Cilla)

    Jag förstår hur du menar. För mig känns det som dålig respekt för andra människor att inte bry sig om att stava namn korrekt.

  • sextiotalist

    Det finns stavfel och så finns det stavfel.

    Med dagens autocorrect så bör ändå vissa stavfel försvinna om man t.ex skriver från telefonen. Men samtidigt han den där förbaskade telefonen felrätta ord också.

    Sedan tror jag det är mest slarv och okunskap/nonchalans.

    De som har dyslexi brukar vara ännu mer noga med stavningen än oss andra.

  • Anonym (K är bäst)
    Anonym (Cilla) skrev 2015-12-01 06:41:33 följande:
    Jag förstår hur du menar. För mig känns det som dålig respekt för andra människor att inte bry sig om att stava namn korrekt.

    Jag kommer inte ens ihåg vad folk heter, 5 min efter de har berättat.

    Annars är detta vanligt, att man trampar lite på andra, för att må bra själva.
    Ett vedervärdigt beteende.

  • Anonym (K)
    Tow2Mater skrev 2015-12-01 03:25:26 följande:

    Men anonym (k) det låter ju lika.

    Ibland läser man bara snabbt och reflekterar inte direkt över stavningen, utan bara hur det låter.


    Detta kan vara en förklaring. Att de läser snabbt och helt enkelt inte reflekterar. Tack.
    Anonym (K är bäst) skrev 2015-12-01 06:31:44 följande:

    Alla är inte lika duktig som du K, och nu fick du berätta hur förträfflig du är.
    Vet inte varför vissa vill mår bra, genom att trycka ner andra.
    Och inte själva inse att dom gör detta.
    Så TS vad gör du med denna nya insikten jag gett dig, eller fortsätter du bara som inget har hänt?


    Jag har inte fått någon insikt av dig. Är osäker på om du förstått vad som irriterar mig? Jag tror inte det har med språksvårigheter att göra. Och jag är också en sån som glömmer namnet efter fem minuter när man hälsar på någon. Men det här handlar om nånting annat. Då tror jag mer på vad Tow2Meter skriver, att de helt enkelt inte har reflekterat över detta förut.
    sextiotalist skrev 2015-12-01 07:12:51 följande:

    okunskap/nonchalans


    Nonchalans samt att de inte har reflekterat över detta förut. Tack. Jag tror jag har mina förklaringar här.
    Anonym (Cilla) skrev 2015-12-01 06:41:33 följande:

    Jag förstår hur du menar. För mig känns det som dålig respekt för andra människor att inte bry sig om att stava namn korrekt.


    Precis, det tycker jag också. När jag vill göra ett gott intryck på någon är jag mycket noggrann med stor bokstav till deras namn samt att stava det rätt.
  • Anonym (Fia)

    Sådär gör folk med flit för att trycka ned en. Jag stavar mitt namn med c istället för k (vilket är ganska vanligt med mitt namn) och det är många som envisas med att stava det med k trots att de vet att det ska vara c, för att "vi är faktiskt i Sverige" och liknande. Om jag rättar dem händer det även att de "hämnas" genom att exempelvis lägga till ett eller flera h i namnet för att markera att de tycker det är fånigt med "engelskklingande" stavningar.

  • Påven Johanna
    Anonym (K är bäst) skrev 2015-12-01 06:31:44 följande:

    Alla är inte lika duktig som du K, och nu fick du berätta hur förträfflig du är.
    Vet inte varför vissa vill mår bra, genom att trycka ner andra.
    Och inte själva inse att dom gör detta.
    Så TS vad gör du med denna nya insikten jag gett dig, eller fortsätter du bara som inget har hänt?


    Allvarligt? Känner du dig nedtryckt av vad Anonym (K) skriver om här?
    Det måste vara någon sorts rekord till och med för den lättkränkta delen av populationen.
Svar på tråden Varför stavar folk fel?