• Anonym (Kaffedraken)

    Snälla kan någon ge tips på hur man får banet att sova hela natten`????

    Har en 18 månaders kille som inte sover en enda natt. Varje natt vaknar han å gråter och sen somnar han om efter en stund å så håller han på hela natten oftast.
    Tar tacksam emot tips på vad vi kan göra för att få han att sova hela natten,
    Vi har testat att byta välling och hans säng och ha det kallt i rummet och lite ljust. Men inget hjälper.

  • Svar på tråden Snälla kan någon ge tips på hur man får banet att sova hela natten`????
  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja jag har två råd:

    1. Låt ungen sova med dig. Brevid dig i sängen eller ställ hans säng brevid din. Barn vill oftast vara nära. Du är ju tryggheten för honom.

    2. Ladda genast ner podden Knattetimmen, där pratas det mycket om det här med att sova hela natten.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Han är bara 1,5 år. Vår 4,5 åring har bara sovit en handfull hela nätter. Han kommer in till oss mitt i natten å kryper ner.

    Låt han sova m er i er säng eller ge honom en egen säng i ert sovrum där någon kan lägga sig bredvid honom när han somnar. Ni sover två det vill han också <3

  • Anonym (Kaffedraken)

    Min treåring vaknar också en eller två gånger. Han sover hos oss, så är det bara att dra ner honom på kudden igen så slocknar han direkt. Ingen behöver gå upp och vakna till.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Han sover i sin säng brevid oss. Sen vaknar han och är ledsen å när han gjort så 2 gånger så lyfter vi över honom till oss. Men det är samma sak när han sover i vår säng.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Min har alltid varit sån också. Jag vet inte om det går att göra så mycket. Blev bättre runt två år. Vaknar fortfarande med somnar oftast om direkt när han får komma över till oss. Hoppas det blir bättre snart för er.

  • Anonym (Kaffedraken)
    syster yster skrev 2015-12-01 08:06:36 följande:

    Han sover i sin säng brevid oss. Sen vaknar han och är ledsen å när han gjort så 2 gånger så lyfter vi över honom till oss. Men det är samma sak när han sover i vår säng.


    Det är nog så för väldigt många barn. Vår äldsta sov en hel natt första gången när hon var tre år, sedan tog det något år till innan hon regelbundet sov hela nätter. Vår näst äldsta var snabbare med de. Vår näst yngsta är fem och somnar i sitt eget rum, men det är ovanligt att han sover där hela natten. Han brukar komma in till vår säng någon gång vid ett-två. Men han brukar inte vara ledsen. Vår yngsta är 2,5 och hon vaknar och är tokarg och ledsen flera gånger per natt. Vi tror hon har nattskräck, liksom hennes storesyster hade.

    Små barn drömmer mycket och har en massa fantasi och nya upplevelser som behöver bearbetas. Det är inte alls konstigt att de vaknar upprörda. Så länge ni är där och kan trösta snabbt så är det som det ska vara. Är de otröstliga kan det vara att de faktiskt sover, då kan man behöva väcka dem försiktigt.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Min man har en kollega vars barn är sju år och fortfarande vaknar de flesta nätter. Tror som många skriver att det dels är väldigt individuellt och kanske inte mycket att göra åt om inga av tipsen funkar

  • Anonym (Kaffedraken)

    Barn sover inte hela nätterna. Det gjorde inte vuxna heller förrän i slutet på 1800-talet då man flyttade in i städerna och behövde anpassa sitt sovmönster efter arbetslivet på fabriken. Vi är helt enkelt inte programmerade att sova en hel natt och därför gör inte heller barn det förrän de har lärt sig någon gång i 4-7-årsåldern. Om du är trött på att gå upp och natta om, så låt barnet sova bredvid dig, antingen i egen säng eller i samma säng.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Enligt min erfarenhet så finns det inte direkt några metoder eller tips som hjälper. Jag tror att antingen har man ett barn som sover på nätterna eller så har man inte det. Det enda som jag märkt kan gör att nattsömnen blir bättre är mindre sömn på dagen. MEn det är ju en balansgång för barnet måste ju orka med också. Om du låter barnet sova i samma säng så blir du inte lika trött av att vakna eftersom att du i all fall slipper gå upp Tids nog blir det bättre!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Mina barn började sova hela nätter när de flyttade ut ur vårt rum. Vi störde dem och de blev distraherade när de såg oss om de vaknade till. Skulle upp och ha kontakt.

    Lösningen är inte samsovning för alla som vissa verkar tro. Mina barn har inte somnat om bredvid mig när de blivit äldre än ett par månader. Min stora har sagt att jag ska gå för det blir för varmt om jag lagt mig bredvid henne om hon vaknat på natten ( händer ytterst sällan)

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi har samma "problem". Vår son som är 21 månader har väl sovit en hel natt (dvs från 20 till 6) en gång tror jag. Den normala rutinen är att han somnar vid 20, vaknar vid 23 typ och får då nappen som han tappat och somnar då oftast om direkt. Sen vaknar han mellan 2-4 och har svårare att somna om. Vissa perioder är han då vaken i 1-2 timmar men det händer bara några få gånger i månaden. Annars flyttar vi antingen in honom till oss då eller så sover jag vidare med honom i hans säng & rum efter det, annars vaknar han var 30-60 minut efter det. 


    Det är sjukt påfrestande att inte få sova en hel natt någonsin men vi har börjat göra så att jag sover i vårt extrarum lite då och då (är gravid i 8de månaden så energi och tålamod är inte något man har i överskott ;) ) för att få sova ut lite. Maken vaknar annars sällan av pojken så det är bättre när jag inte är där och han måste ta honom. 

    Hoppas det blir bättre snart men jag tror som många här säger, vissa barn sover bara inte hela nätter och när det väl händer så händer det (och vi jublar!). Vi har börjat försöka med att ta bort middagssömnen för honom nu men det är mest för att det tar så sjukt lång tid att lägga honom både efter lunch och framförallt på kvällarna. 

Svar på tråden Snälla kan någon ge tips på hur man får banet att sova hela natten`????