• Anonym (Eller?)

    Ny högtid? Thanksgiving på svenska?

    Nu är Black Friday över. Varför ska vi sno allt från USA? Black Friday är bara en klämdag mellan Tanksgiving och helgen. Som vår klämdag efter Kristi Himmelsfärd.

    Jag har så mycket emot det så jag vet inte var jag ska börja. Man kan till att börja med inte ha en "black friday" om det inte varit en röd dag dagen innan (som att bara fira annan dag pingst utan att fira pingstdagen och pingstafton), och vi firar ju inte Thanksgiving i Sverige. Om vi tycker att det vore på sin plats att ägna en helgdag åt tacksägelse så har vi redan en sådan dag, bara det att den infaller på en söndag (11 oktober var Tacksägelsedagen i år).

  • Svar på tråden Ny högtid? Thanksgiving på svenska?
  • Anonym (Wildrat)

    Tycker också det är fånigt. Rea kan väl affärerna ha ändå? Varför inte kalla det julstartsrea istället eller nåt?

  • Stårschan

    TACK! Jag har också funderat över hur länge vi ska hålla på och importera amerikanska icke-högtider, precis som om USA fortfarande var ett land man vill efterapa. Först Alla hjärtans dag, sedan Halloween, och nu senast Black Friday. Tröttsamt är vad det är. Och i helgen hade folk shoppat ändå, lönehelg som det ju var.

  • Zarch

    Thanksgiving har vi inte importerat, antagligen för att vi inte är så inne på att anamma högtider som inte innebär konsumtion?!

    Tycker gott att det räcker med det vi har, hade gärna sett att man plockat bort halloween, men men...nu är det som det är.

  • Stårschan

    Bra kommentar. Har vi överhuvudtaget några högtider kvar som inte är förknippade med konsumism? Valborg, möjligen.

  • Anonym (L)

    Thanksgiving är inte sprunget ur att man ska handla varor i affär utan att vara tacksam för det det (nya) landet hade gett det nya folket. Dvs ge tack för skörden. Rätt fin tradition om jag får säga det själv. Och idag går man runt det väldukade bordet och alla får säga nåt dom är tacksamma över. Tom mina barn, som oftast är som katt och hund, säger nåt fint om varandra.

    Men det viktigaste med det hela är att man är tillsammans med sina familjer och vänner. Barn som är långt borta vallfärdar hem, eller tvärtom.

    Men ja, Black Friday i Sverige stämmer inte, eftersom Sverige inte firar Thanksgiving. Vet de flesta svenskar ens vad själva ordet "Black Friday" står för?

  • Anonym (Eller?)
    Anonym (L) skrev 2015-12-01 14:39:45 följande:

    Thanksgiving är inte sprunget ur att man ska handla varor i affär utan att vara tacksam för det det (nya) landet hade gett det nya folket. Dvs ge tack för skörden. Rätt fin tradition om jag får säga det själv. Och idag går man runt det väldukade bordet och alla får säga nåt dom är tacksamma över. Tom mina barn, som oftast är som katt och hund, säger nåt fint om varandra.

    Men det viktigaste med det hela är att man är tillsammans med sina familjer och vänner. Barn som är långt borta vallfärdar hem, eller tvärtom.

    Men ja, Black Friday i Sverige stämmer inte, eftersom Sverige inte firar Thanksgiving. Vet de flesta svenskar ens vad själva ordet "Black Friday" står för?


    Som jag skrev kan vi mycket väl fira vår tacksamhet, förslagsvis på Tacksägelsedagen som ju redan finns och har funnits länge.
  • sextiotalist
    Anonym (Eller?) skrev 2015-12-01 15:24:21 följande:
    Som jag skrev kan vi mycket väl fira vår tacksamhet, förslagsvis på Tacksägelsedagen som ju redan finns och har funnits länge.
    Och dessutom har firats tidigare i form av skördefester, marknader etc. Är väl nästan bortglömt nu.
  • Anonym (L)
    Anonym (Eller?) skrev 2015-12-01 15:24:21 följande:

    Som jag skrev kan vi mycket väl fira vår tacksamhet, förslagsvis på Tacksägelsedagen som ju redan finns och har funnits länge.


    Tacksägelsedagen i Sverige faller den andra söndagen i oktober. Thanksgiving i USA är i slutet av november och startskottet på julen, vi har redan julgranarna klädda här nu. Och Black Friday handlar om svart bläck och bokföring, då försäljare går med vinst, istället för förlust (rött bläck) under större delen av året. Sen har det bara blivit tradition att rea ut billiga saker, folk ligger ute i sovsäckar redan kvällen innan utanför affärerna för att ha störst chans att komma åt de billigaste erbjudanden. Men traditionerna ändras här med, de senaste åren har Black Friday rean börjat redan kvällen innan fredagen då många affärer börjat öppna upp. Vilket många är emot, eftersom Thanksgiving är så "helig". De tycker man bör vara hemma med familjen istället för att slåss om varor i affärerna.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

    Thanksgiving kommer förmodligen inte bli högtid på något sätt. Black Friday-reor är enbart ett sätt för att få in ett ytterligare tillfälle att sälja sina varor.

    I en mer globaliserad värld får man nog förstå varför, när vi handlar allt mer från andra länder (exempelvis på Amazon eller eBay) så ökar konkurrensen på företag när dessa onlinetjänster har relativt stora prissänkningar. Kanske främst på företag som säljer elektronik av olika slag. Rätt eller fel? Ja, det beror väl på vem man frågar.

    Jag ställer mig tveksam till att det är ett tecken på att thanksgiving så som den firas i USA och Kanada är på väg att bli tradition här.

    Som Greg Lake sjöng: The Christmas we get, we deserve.
    Det ligger något i det för alla traditioner, både gamla och nya. Om folk handlar på black friday-reor så kommer det fortsätta. Att det sedan inte handlar om så mycket rea som en del företag vill påstå är en annan sak.


    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (L)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-01 17:45:26 följande:

    Thanksgiving kommer förmodligen inte bli högtid på något sätt. Black Friday-reor är enbart ett sätt för att få in ett ytterligare tillfälle att sälja sina varor.

    I en mer globaliserad värld får man nog förstå varför, när vi handlar allt mer från andra länder (exempelvis på Amazon eller eBay) så ökar konkurrensen på företag när dessa onlinetjänster har relativt stora prissänkningar. Kanske främst på företag som säljer elektronik av olika slag. Rätt eller fel? Ja, det beror väl på vem man frågar.

    Jag ställer mig tveksam till att det är ett tecken på att thanksgiving så som den firas i USA och Kanada är på väg att bli tradition här.

    Som Greg Lake sjöng: The Christmas we get, we deserve.

    Det ligger något i det för alla traditioner, både gamla och nya. Om folk handlar på black friday-reor så kommer det fortsätta. Att det sedan inte handlar om så mycket rea som en del företag vill påstå är en annan sak.


    Här är det verkligen rea. Varje affär brukar ha otroliga erbjudanden, men de bästa är i begränsade upplagor, typ de 50 första kunderna kan få tex en bautastor plasmaTV för endast nån hundring. Därför är det en sån panik här och folk campar utanför affärerna. Själv vägrar jag gå in i en affär under fredagen. Handlar endast på nätet då.
Svar på tråden Ny högtid? Thanksgiving på svenska?