• eg90

    Inflyttningspresent

    Hej

    Har nyss köpt hus och har då en liten fråga till er andra som har köpt hus.

    Brukar man få en inflyttningspresent av mäklarbyrån den dag man flyttar in? 

  • Svar på tråden Inflyttningspresent
  • Påven Johanna
    eg90 skrev 2015-12-01 14:57:00 följande:

    Hej

    Har nyss köpt hus och har då en liten fråga till er andra som har köpt hus.

    Brukar man få en inflyttningspresent av mäklarbyrån den dag man flyttar in? 


    Man brukar väl få en nyckelring, en godis, en pärm samt få behålla pennan man skriver under med vid kontraktsskrivningen. Typ så.
  • eg90

    Okej.
    Vi skrev kontrakt igår och då fick vi en pärm där vi kan sätta in alla viktiga papper.

    På fredag är det besiktning av huset.

  • Påven Johanna
    eg90 skrev 2015-12-01 15:19:27 följande:

    Okej.
    Vi skrev kontrakt igår och då fick vi en pärm där vi kan sätta in alla viktiga papper.

    På fredag är det besiktning av huset.


    Om jag får fråga, vad hade du trott att du skulle få av mäklarfirman? Och varför trodde du att du skulle få en inflyttningspresent?
  • eg90

    Typ en champange eller fruktkorg den dag man flyttar in i huset. Har sett andra som fått det av olika mäklare men det kanske bara är om man köper nyproduktion eller sådant.

  • KaeJ

    Vi fick ett blomarangemang och en sopkvast av vår mäklare.

    Av banken fick vi en korg med lite smått och gott.

  • KaeJ

    Kan tillägga att vi fick det den dagen vi skrev på allt på banken. Alltså den dagen vi tog över ägandet av huset.

    När vi skrev kontraktet fick vi inget.

  • eg90
    KaeJ skrev 2015-12-01 15:33:16 följande:

    Kan tillägga att vi fick det den dagen vi skrev på allt på banken. Alltså den dagen vi tog över ägandet av huset.

    När vi skrev kontraktet fick vi inget.


    okej va kul. Spännande att se om vi får något när vi tar över ägandet på banken :)

    Hur långt innan är det man skriver på allt? Några veckor innan inflyttning eller hur ligger det till?
  • Ramborg

    Vi fick en flaska bubbelvin av mäklaren. Det var ju trevligt, men vi kände genast att vi betalar för mycket till den här killen...


    42.
  • eg90
    ella84ella skrev 2015-12-01 17:00:10 följande:

    Vi fick en brandsläckare (och en bostadsrätt full med dolda fel som ingen vill ta ansvar för :/ ...)


    okej. Gjordes ingen besiktning före ni flyttade in?
  • ella84ella
    eg90 skrev 2015-12-01 18:14:19 följande:

    okej. Gjordes ingen besiktning före ni flyttade in?


    Tidigare ägaren förhalade och ville inte släppa in oss för ytterligare besiktning när jag av olika skäl börjat ana oråd, utan att saker skulle åtgärdas innan tillträdet. Min exman, som har lite svårt att tänka långsiktigt och på konsekvenser, tyckte att löser sig, behövde skriva på kontrakt o alla papper typ NU!!!! Klarade inte att vänta ens någon dag till för att få gjort besiktningen, det ångrar han bittert nu... Men försök säga till någon att den kanske stressar lite /gör fel, oftast motsatt resultat och 'vad var det jag sa ' i efterhand. Betoning på EX-MAN.. Han fick behålla brandsläckaren bl a.
Svar på tråden Inflyttningspresent