• Anonym (Förvirrad)

    Var ska vi bo?!

    Ligger vaken på nätterna och håller på att bli tokig av oro och frustration över vår situation.

    Bakgrunden är att min man och jag bor i Sthlm med vårt barn som är några månader gammalt nu. Vi är inte härifrån från början och har inte gjort "bostadskarriär" utan har en hyresrätt i ett område där vi trivs. Problemet är att lgh är liten! Vi får inte plats med spjälsäng i sovrummet och det finns ingen enkel lösning i vardagsrummet. Jag börjar nu oroa mig på allvar hur vi ska lösa detta Känner mig som en idiot som ens vågade skaffa barn innan vi hade löst detta... Att byta lgh här i huset går inte (vi har frågat värden), att få tag på hyresrätt via kön är ju i stort sett omöjligt eftersom vi bara har fem års kötid... Att köpa här där vi trivs har blivit ekonomiskt omöjligt senaste halvåret/året eftersom priserna skenat.

    Hur sjutton hittar man ett nytt område där man trivs och har råd att köpa? Får ont i magen av tanken på att lägga alla våra besparingar på att köpa något någonstans och sedan inte trivas!

    Hus är ju det vi eg. vill ha men det går nog inte att lösa utan att flytta ganska långt utanför Sthlm.

    Borde man lämna stan helt och flytta "hem" till västkusten? Där kanske vi kan hitta ett hus vi har råd med men där har vi inte våra vänner eller våra jobb.

    Är det någon som varit i liknande situation? Var börjar man för att reda upp detta?

    Känner mig som en värdelös mamma mitt i allt detta som inte vet hur eller var vårt barn ska växa upp :-/

  • Svar på tråden Var ska vi bo?!
  • Priscill

    Ni har rätt att byta lägenhet. Värden bestämmer inte över det. Det behöver inte vara inom huset utan kan vara vilken hyresrätt som helst, så länge värden godkänner bytespartens ekonomiska situation. Finns flera sidor där folk annonserar byten, kolla lagenhetsbyte.se till exempel. Vi gjorde nyligen ett triangelbyte. Vår trea gick till ett par blivande föräldrar som innan hade en etta, medan deras etta gick till dottern i familjen som hade femman vi fick när föräldrarna flyttade till bostadsrätt. :)

  • Anonym (Förvirrad)
    Priscill skrev 2015-12-01 16:54:54 följande:

    Ni har rätt att byta lägenhet. Värden bestämmer inte över det. Det behöver inte vara inom huset utan kan vara vilken hyresrätt som helst, så länge värden godkänner bytespartens ekonomiska situation. Finns flera sidor där folk annonserar byten, kolla lagenhetsbyte.se till exempel. Vi gjorde nyligen ett triangelbyte. Vår trea gick till ett par blivande föräldrar som innan hade en etta, medan deras etta gick till dottern i familjen som hade femman vi fick när föräldrarna flyttade till bostadsrätt. :)


    Tack för ditt svar! Jag uttryckte mig nog dumt, de har sagt att de inte hjäper till med byten om tex. någon säger upp en trea i huset så får inte vi chans att få den utan den lämnas till kön.

    Vill man byta och hittar någon själv kan det ta en månad eller två innan de godkänner ett ev. byte så det känns inte som att de är så hjälpsamma där heller iofs.

    Tyvärr ligger vår hyra väldigt högt så vi har hittills inte hittat någon som är intresserad av byte.

    Använde ni lagenhetsbyte.se? Eller hittade ni de andra familjerna själva?
  • Anonym (T)

    Första åren kan man klara sig i en liten lägenhet

    Man tänker smart, samsover, är ute mycket

    Att det tar 1-2 mån att hyresvärden godkänner byte är helt normalt, varför har ni så bråttom?

    Vi fick en stor fin 3a med 7års kötid, i ett nytt område då, men tycker det är bra även om det är annorlunda

  • Priscill
    Anonym (Förvirrad) skrev 2015-12-01 17:07:39 följande:

    Tack för ditt svar! Jag uttryckte mig nog dumt, de har sagt att de inte hjäper till med byten om tex. någon säger upp en trea i huset så får inte vi chans att få den utan den lämnas till kön.

    Vill man byta och hittar någon själv kan det ta en månad eller två innan de godkänner ett ev. byte så det känns inte som att de är så hjälpsamma där heller iofs.

    Tyvärr ligger vår hyra väldigt högt så vi har hittills inte hittat någon som är intresserad av byte.

    Använde ni lagenhetsbyte.se? Eller hittade ni de andra familjerna själva?


    Vi använde lägenhetsbyte :) Andra lägenheten vi var och tittade på så klaffade allt, så vi hade verkligen flyt.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (T) skrev 2015-12-01 17:12:31 följande:

    Första åren kan man klara sig i en liten lägenhet

    Man tänker smart, samsover, är ute mycket

    Att det tar 1-2 mån att hyresvärden godkänner byte är helt normalt, varför har ni så bråttom?

    Vi fick en stor fin 3a med 7års kötid, i ett nytt område då, men tycker det är bra även om det är annorlunda


    Hur bodde ni innan ni fick trean? Vad menar du är annorlunda?

    Vi samsover vissa nätter men jag märker att både vi alla sover bättre de nätter som barnet sover i sängen intill (bedside crib som precis får plats).

    Jaha, visste inte att det var det vanliga för godkännande! Nu vet jag det reagerade nog mest på att de inte lät så samarbetsvilliga och att de själva flaggade för att de eg. inte hade tid för sådant.
  • Anonym (Förvirrad)
    Priscill skrev 2015-12-01 17:12:40 följande:

    Vi använde lägenhetsbyte :) Andra lägenheten vi var och tittade på så klaffade allt, så vi hade verkligen flyt.


    Skönt!

    Vi får väl ge det ett seriöst försök.
  • Anonym (T)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2015-12-01 17:18:27 följande:

    Hur bodde ni innan ni fick trean? Vad menar du är annorlunda?

    Vi samsover vissa nätter men jag märker att både vi alla sover bättre de nätter som barnet sover i sängen intill (bedside crib som precis får plats).

    Jaha, visste inte att det var det vanliga för godkännande! Nu vet jag det reagerade nog mest på att de inte lät så samarbetsvilliga och att de själva flaggade för att de eg. inte hade tid för sådant.


    Liten 2a bodde vi i innan, vi bor på andra sidan stan nu, allt är omvänt och de tar tid att lära sig alla nya vägar och allt, vi bodde nära en av mina systrar förut, nu bor vi närmare den andra systern.

    Ja alltså dom måste ju göra kreditkoll, kolla upp referenser och prata med andra hyresvärden om det är olika, det tar tid och det är nog inte allt för roligt för dom då det innebär mer jobb och ibland är det oseriösa förfrågningar
  • Vinterankan

    Hur vill ni bo? Är det lägenhet i city, lägenhet i utkanten, hus/radhus hur långt ut då? Vad har ni för ekonomiska förutsättningar? Vad är era minimikrav om ni bor mer centralt? Och om ni flyttar längre ut?

  • Anonym (Förvirrad)
    Vinterankan skrev 2015-12-01 18:56:11 följande:

    Hur vill ni bo? Är det lägenhet i city, lägenhet i utkanten, hus/radhus hur långt ut då? Vad har ni för ekonomiska förutsättningar? Vad är era minimikrav om ni bor mer centralt? Och om ni flyttar längre ut?


    Helst skulle vi ju vilja bo i hus men det känns inte realistiskt. Annars minst 3:a... Har lånelöfte på 4,5 miljoner, det är kontantinsatsen som begränsar, sett till våra löner skulle vi kunna låna mer.

    Vet inte var vi vill bo, tycker att det är jättesvårt att veta var man skulle trivas och vad som skulle funka.
  • Vinterankan
    Anonym (Förvirrad) skrev 2015-12-01 19:35:57 följande:

    Helst skulle vi ju vilja bo i hus men det känns inte realistiskt. Annars minst 3:a... Har lånelöfte på 4,5 miljoner, det är kontantinsatsen som begränsar, sett till våra löner skulle vi kunna låna mer.

    Vet inte var vi vill bo, tycker att det är jättesvårt att veta var man skulle trivas och vad som skulle funka.


    Det betyder ju att ni ändå kan köpa något för ca 5 miljoner och då är både radhus och villa ett alternativ så länge ni inte kollar på de dyraste kommunerna. Men för att hitta något så måste ni ju ändå ha ett hum om vad ni är intresserade av. Ni kan ju börja med att gå in på hemmet och se vilka kommuner som har boende i de prisklasserna. Kolla sedan upp själva kommunerna och åk och kolla på de aktuella områdena om det är några som känns som ni skulle vilja bo i.

    Om man ser på norra Stockholm så finns det hus i den prisklassen i Upplands Väsby, Järfälla, österåker och vallentuna. Om man kan tänka sig radhus även Vaxholm, Sigtuna och Täby. Eller kanske Knivsta? Där går tåget till centralen på en halvtimme eller pendel på längre tid om man vill åka med Sl-kort. Har ingen koll på södra sidan (och kan ha missat något på norra).
  • Stella was a diver

    Men börja kolla var ni har råd att flytta, och åk på utflykt dit och "känn av" området. Gör lite research på internet så det finns bra förskola. Så gjorde vi, vi är inte heller stockholmare från början så man vet inte vilka områden man gillar. 

  • Anonym (Förvirrad)
    Vinterankan skrev 2015-12-02 06:05:37 följande:

    Det betyder ju att ni ändå kan köpa något för ca 5 miljoner och då är både radhus och villa ett alternativ så länge ni inte kollar på de dyraste kommunerna. Men för att hitta något så måste ni ju ändå ha ett hum om vad ni är intresserade av. Ni kan ju börja med att gå in på hemmet och se vilka kommuner som har boende i de prisklasserna. Kolla sedan upp själva kommunerna och åk och kolla på de aktuella områdena om det är några som känns som ni skulle vilja bo i.

    Om man ser på norra Stockholm så finns det hus i den prisklassen i Upplands Väsby, Järfälla, österåker och vallentuna. Om man kan tänka sig radhus även Vaxholm, Sigtuna och Täby. Eller kanske Knivsta? Där går tåget till centralen på en halvtimme eller pendel på längre tid om man vill åka med Sl-kort. Har ingen koll på södra sidan (och kan ha missat något på norra).


    För min del kan vi bo på båda sidor om stan eftersom jag jobbar inne i stan. Men för hans del bör vi nog leta söder om stan... Vi har försökt åka runt lite grann men har inte hittat något som känts bra (hittills).

    Våra vänner bor alla ganska centralt eller i andra områden utanför vår budget. Så vi får inga förslag genom dem.

    Är nog lite rädd för att bli ännu mer ensam när man går hemma som föräldraledig om det blir att man bor långt från stan och vänner.
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2015-12-02 13:09:04 följande:
    För min del kan vi bo på båda sidor om stan eftersom jag jobbar inne i stan. Men för hans del bör vi nog leta söder om stan... Vi har försökt åka runt lite grann men har inte hittat något som känts bra (hittills).

    Våra vänner bor alla ganska centralt eller i andra områden utanför vår budget. Så vi får inga förslag genom dem.

    Är nog lite rädd för att bli ännu mer ensam när man går hemma som föräldraledig om det blir att man bor långt från stan och vänner.
    Under mina barns uppväxt har vi bott i området Fullersta i Huddinge. Det finns fler områden kring Huddinge centrum också där era pengar borde räcka till radhus eller litet hus. Det är lugna områden med bra skolor och bra kommunikationer (speciellt om man har gångavstånd till pendeltåget). Det finns ett relativt stort centrum så man måste inte åka någonstans i vardagen utan kan träffa andra småbarnsföräldrar i närheten.

    Nu när barnen är nästan utflugna har vi flyttat närmare stan men det var perfekt för oss i närmare tjugo år. Åk dit och promenera runt och känn efter lite.
  • viktorjohan

    Vi flyttade till Stockholm utan att ha nån större koll på olika områden och kommuner. Vi ville bo på södra sidan bara. Vi hittade ett perfekt hus i Handen som passar oss utmärkt. Lugnt läge i slutet av en återvändsgränd. Min fru åker direktbuss till jobbet vid Gullmarsplan. Hon har ca 20-25 min till jobbet. Vill man in till centralen tar man pendeln som tar 25 min. Jag veckopendlar. Samtidigt är det en skärgårdskommun med tex Dalarö 25 min bort med bil. Vi är båtmänniskor och har båten nära Dalarö.

    Perfekt helt enkelt. För 4-5 mille hittar man en bra villa skulle jag tro.

Svar på tråden Var ska vi bo?!