• Anonym (Sure)

    Kan en ettåring säga det här?

    Min kompis säger att barnbarnet på 1 år kan säga: Vad är det? (tydligt) och peka på en sak nånstans. Tydligen ska barnet kunna flera ord också som "mamma och pappa" och några till och uttala dom tydligt. Jag tycker att det låter smått otroligt att en ettåring skulle kunna säga tre ords-meningar och andra ord så tydligt men kompisen säger att det är sant. Kan det verkligen stämma?

    Och nej, det är ingen stor sak men jag ville bara fråga i alla fall.

  • Svar på tråden Kan en ettåring säga det här?
  • Anonym (japp...)

    Vårt första barn var så...
    10 mån - 2 ordsmeningar så tydligt att ALLA hörde, inte bara familjen. Det var många tappade hakor: "Ursäkta mej, det lät som din bebis sa: Titta mamma. Äta gröten.När hon pekade på tallriken - men jag hörde väl fel?"


    Nej då , du hörde rätt...

    Och om det räknas som 2 st 2-ordsmeningar efter varandra eller som 1 st 4-ordmening får andra avgöra. Vi brydde oss inte speciellt. Hon hade ca 10-15 ord vid 10 mån ålder som hon glatt satte ihop till meningar.

  • Anonym (japp...)

    Orden hon kunde då:
    titta
    äta
    gröt
    dricka
    vatten
    bada
    mamma
    pappa
    lampa
    katt
    klappa
    händer
    vinka

  • äsch

    När jag var ett och ett halvt kunde jag prata i sjuordsmeningar. Jag har sett det på film som vuxen och det var då jag räknade. :) Jag var även hyfsat välartikulerad. Jag rättade även min två år äldre syster. Så visst kan barn vara tidiga.

  • Anonym (......)

    Beror ju på hur man definierar ettåring, är den 13 månader eller 20 månader?


    Jag pratade tydligen rent vid 2 års ålder (enl min mamma)


    Min ettåring (19 mån för att vara exakt) Säger skinka, stjärna, mamma, pappa, där, tittut, vad är det "Ede?", napp. Han är även tvåspråkig (engelska) och kan säga Poo och Done. Han är lite sen i talet tycker jag själv, säkert för att han har napp. Hans storebror som inte hade napp sa mycket fler ord i samma ålder. Men det kommer väl när det kommer :)

  • Anonym (Z)

    Ja, det kan vara sant. Min systerson var också så tidigt i sitt tal och idag är han en otroligt verbal 7 åring som ofta inte låter som ett barn när han pratar.

  • Anonym (Sure)
    Anonym (japp...) skrev 2015-12-01 18:06:56 följande:

    Vårt första barn var så...
    10 mån - 2 ordsmeningar så tydligt att ALLA hörde, inte bara familjen. Det var många tappade hakor: "Ursäkta mej, det lät som din bebis sa: Titta mamma. Äta gröten.När hon pekade på tallriken - men jag hörde väl fel?"


    Nej då , du hörde rätt...

    Och om det räknas som 2 st 2-ordsmeningar efter varandra eller som 1 st 4-ordmening får andra avgöra. Vi brydde oss inte speciellt. Hon hade ca 10-15 ord vid 10 mån ålder som hon glatt satte ihop till meningar.


    Wow!

    Men brukar man inte säga två-ordsmeningar vid 2-års ålder? Så det är ju en ganska stor skillnad på ditt barn och barnbarnet i fråga då. Undrar hur det kommer sig? Jag misstror dig inte så ta det inte så.
  • Anonym (Sure)
    Anonym (......) skrev 2015-12-01 18:08:34 följande:

    Beror ju på hur man definierar ettåring, är den 13 månader eller 20 månader?


    Jag pratade tydligen rent vid 2 års ålder (enl min mamma)


    Min ettåring (19 mån för att vara exakt) Säger skinka, stjärna, mamma, pappa, där, tittut, vad är det "Ede?", napp. Han är även tvåspråkig (engelska) och kan säga Poo och Done. Han är lite sen i talet tycker jag själv, säkert för att han har napp. Hans storebror som inte hade napp sa mycket fler ord i samma ålder. Men det kommer väl när det kommer :)


    Barnet fyller ett år nu till julen.
  • Anonym (japp...)
    Anonym (Sure) skrev 2015-12-01 18:09:24 följande:
    Wow!

    Men brukar man inte säga två-ordsmeningar vid 2-års ålder? Så det är ju en ganska stor skillnad på ditt barn och barnbarnet i fråga då. Undrar hur det kommer sig? Jag misstror dig inte så ta det inte så.
    Jag vet inte vad det beror på... Hon började prata strax före 6 mån ålder(tydligt).
    Har aldrig pratat bebisspråk.
    Räknade till 20 före 2-års ålder.
    Lärde sig själv att läsa vid 4 års ålder - kapitelböcker före 5 års ålder.
    Räknade binära tal vid 8 års ålder.
    Har hoppat över en klass och har A i det mesta ändå.

    En ganska speciell unge!

    Lillebror har alltid varit långt efter (ca 1 år efter med talet, läsningen osv) men ändå varit tidig enligt BVC.
  • IsDimma

    Jag har en som fyllde ett år i maj på jobbet som i augusti när vi skolade in henne pratade så bra. Hon pratar verkligen massor! Kan hur mycket ord som helst och pratar upp till fem ord i en mening nu som 1.5åring.

    Sen har jag tvååringar på jobbet som kan kanske 10 ord och alla är mer eller mindre otydliga.

    Flickan ovan är ovanligt tidig språkligt men inte så att man reagerar jättemycket.

    Roligast av allt var ändå här förra veckan när jag skulle hämta den här tösen efter att hon ätit frukost på en annan avdelning (det gör våra barn en gång i veckan då vi har vår avdelningsplanering). När jag kommer in så står flickan i hallen och direkt när jag kommer in så börjar hon prata med mig (och jag med henne). Och när en av pedagogerna som jobbar på den här avdelningen kommer ut i hallen så säger hon till mig att oj, med oss här säger hon inte ett enda ord. Hon har alltså ätit frukost där en gång i veckan i tre månader och även varit där en del när det saknats personal hos oss. Och där pratar hon alltså inte ett ord! Och så fort hon såg mig så bara bubblade orden ur henne. Tänk vad olika barn reagerar i olika situationer och i relationer till andra.

  • Anonym (Norba)

    Min ettåring sa tvåordiga meningar som ettåring, så det låter ju inte helt otroligt. Hon sa sina första tre ord (mamma, pappa, hej) vid 5 månader och nu vid två års ålder pratar hon helt rent.

Svar på tråden Kan en ettåring säga det här?