• iskander1985

    Grundlärarutbildning

    hej alla

    Jag har ansökt till Grundlärarutbildning med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 , mitt meritvärde i den här urvalsgruppen BII  är: 14,45 och HP är 0,6

    Vad tror ni om mina chanser att komma in eller inte ? vad jag har läst på antagningsstatistik är att meritvärde i BII grupp är 14,17 och HP står på 0,55

    tack alla

  • Svar på tråden Grundlärarutbildning
  • Anonym (lärare)

    Du kommer säkert in, annars får du väl göra om HP och träna innan så du kommer upp några pinnhål.

    tips 1: det heter grundskollärarutbildning. Det är grundskolan som du kommer att jobba i när du är klar.
    tips 2: några kommer säkert att försöka slappa sig igenom utbildningen, var smartare än så - du går utbildningen för att lära dej ett yrke, det man läser är ju för att du ska klara av arbetet bättre... De som slappade när jag läste, jobbar inte kvar längre, de hade inte tillräckligt med sig för att klara av det. Det enda de har med sig är festarminnen och 4-6 bortkastade år + sina stora, stora studielån.

  • iskander1985
    Anonym (lärare) skrev 2015-12-01 18:25:08 följande:

    Du kommer säkert in, annars får du väl göra om HP och träna innan så du kommer upp några pinnhål.

    tips 1: det heter grundskollärarutbildning. Det är grundskolan som du kommer att jobba i när du är klar.
    tips 2: några kommer säkert att försöka slappa sig igenom utbildningen, var smartare än så - du går utbildningen för att lära dej ett yrke, det man läser är ju för att du ska klara av arbetet bättre... De som slappade när jag läste, jobbar inte kvar längre, de hade inte tillräckligt med sig för att klara av det. Det enda de har med sig är festarminnen och 4-6 bortkastade år + sina stora, stora studielån.


    tack för råd, tycker du om jag sliter hård under utbildningen  kommer jag att bli belönad i slut? dvs få jobb , ingen brist på jobb i det här området ? hur mycket tjänar man på lönen? vad menar du med "annars får du väl göra om HP och träna innan så du kommer upp några pinnhål" ?? är den ointresserad utbildning?

    tack för svar
  • Anonym (lärare)
    iskander1985 skrev 2015-12-01 19:04:11 följande:
    tack för råd, tycker du om jag sliter hård under utbildningen  kommer jag att bli belönad i slut? dvs få jobb , ingen brist på jobb i det här området ? hur mycket tjänar man på lönen? vad menar du med "annars får du väl göra om HP och träna innan så du kommer upp några pinnhål" ?? är den ointresserad utbildning?

    tack för svar
    Det är lärarbrist, iallafall om man undviker att bli SO-lärare (Hi, Re, Ge).
    Välj hellre NO (Ke, FY, Bi) och matematik.
    Eller språk: SV, eller moderna språk.
    Om du ska arbeta på lågstadiet och/eller mellanstadiet är det bäst att ha så många ämnen som möjligt. Så kan du läsa till extra kurser som ger behörighet, bör du passa på.
    Ska du jobba på högstadiet/gymnasiet är det mest brist på Kemilärare och Fysiklärare, men även matematik, svenska, engelska (ma, Sv, Eng är kärnämnen).
    Siktar du på högstadiet är det smartast att läsa alla NO-ämnena + matte dvs Ke, Fy, Bi + Ma.
    På gymnasiet är det inte lika noga, där brukar man välja 2 ämnen och det är mest brist på kemilärare och fysiklärare. Väljer du ett av dessa + matematik (bra att ha ett ämne som är kärnämne = alla läser detta, för då vet man att det alltid finns elever som behöver lärare i detta ämne)

    Lönen är väldigt olika beroende på skola, plats i sverige osv.
    Men lika viktigt är arbetsbelastningen. Jag tjänar hellre 28 000 kr och har små klasser och mycket planeringstid, än att tjäna 30 000kr och ha 35 elever på alla lektioner och väldigt lite tid till förberedelser.
    Nyexaminerad lärare kan få allt mellan 23 000 - 35 000 kr beroende på plats och ämnen.

    Göra om HP och hoppa upp - jag menar att ifall du tränar mycket (kanske 0,5 - 1 timme per kväll) varje dag tills det är dags för HP igen, så lär du ju komma upp rejält i poäng så att du säkert kommer in på utbildningen.
    Det finns gamla prov att träna på som ligger på nätet, så det är lätt att träna inför HP.

    Lycka till!
  • Anonym (ulla)

    Jag har fått mitt första antagningsbesked ( jag är på reserv )och jag vet inte om jag kommer bli antagen till Grundlärarutbildning med inriktning mot arbete i grundskolans eller inte  så undrar jag Hur stor är mina chanser att komma in?

     
    -Sökande med gymnasiebetyg med komplettering (BII)
    Min reservplats i den här urvalsgruppen är:  13
    Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 8

    -Sökande med resultat från högskoleprov (HP)
    min reservplats i den här urvalsgruppen är:  20
    Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 18

    Tack

  • Anonym (lärare)

    om alla som fått plats + några reservantagna hoppar av så är platsen din.

  • Anonym (lärare)

    Träna mycket på HP och gör om, så du har en bättre chans att komma in nästa gång.
    Det är mycket som ska gå din väg för att du ska komma in denna antagningen.

  • Anonym (ulla)
    Anonym (lärare) skrev 2015-12-09 13:43:56 följande:

    Träna mycket på HP och gör om, så du har en bättre chans att komma in nästa gång.
    Det är mycket som ska gå din väg för att du ska komma in denna antagningen.


    Min reservplats i den här urvalsgruppen är:  13
    Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 8

    dvs ska  5 personer hoppar av för att jag få en plats ?

    -Sökande med resultat från högskoleprov (HP)
    min reservplats i den här urvalsgruppen är:  20
    Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 18

    dvs 2 personer ska hoppa av ?

    tack
  • Anonym (lärare)
    Anonym (ulla) skrev 2015-12-09 13:49:00 följande:
    Min reservplats i den här urvalsgruppen är:  13
    Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 8

    dvs ska  5 personer hoppar av för att jag få en plats ?

    -Sökande med resultat från högskoleprov (HP)
    min reservplats i den här urvalsgruppen är:  20
    Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 18

    dvs 2 personer ska hoppa av ?

    tack
    Det är 8 st som blivit antagna - efter dem står det en lång kö. Din plats i kön är nr 13. Så först ska alla 8 som blivit antagna tacka nej, och sedan ska 5 till tacka nej till reservantagningen - sen kommer du in. Du kan tänka dej att det är en kö med 8 +12  =20 st före dej i kön (du är nr 21 i kön). Det finns bara 8 platser, så 13 st som står före dej, måste tacka nej för att du ska kunna komma in.

    samma med den andra kvoten - det är 20+17 =37 före dej i kön. Det är 18 st som släpps in. Så det är 20 st som måste tacka nej till första antagningen eller reservantagningen för att du ska få en plats.

    Lycka till!
Svar på tråden Grundlärarutbildning