• Anonym (Jens)

    Om fonder? Lita på min kompis?

    Hej alla!


    MIn kompis har blivit väldigt insatt i fonder och han har hållt på i ca 6 månader. Han har köpt böcker och läst väldigt mycket på nätet. Han har tagit hjälp av en bekant också. 


    Han har slängt in nästan 100 000 totalt och just nu ligger han 5000 back. Han säger att det vänder och han är inte orolig. Han säger att statistiken säger att det vänder. Han har köpt fonder som splitan, telia, dnb och massa andra fonder.


    Jag har slängt in ca 4000 på 4 olika fonder. Just nu är jag lite + faktiskt. Men mer vågar jag inte satsa för jag kan ingenting. 


    Vad säger ni som är insatta om fonder? Kan man vara så säker eller kan man förlora väldigt mycket med?

  • Svar på tråden Om fonder? Lita på min kompis?
  • Anonym (Kalle)

    På lång sikt är det säkert, bra uppgång. Men allt beror på när du ska sälja.

    Det bästa tipset är att inte lägga alla ägg i samma korg. Välj olika fonder (dvs olika riskspridning, olika marknader, olika branscher), och ha alltid pengar på vanligt konto också.

    Och fortsätt spara även när det går dåligt, det är då man köper billigt. Sparar man på lång sikt behöver man inte bli orolig när det går ner. Många blir oroliga då och säljer vilket gör att värdet sjunker ännu mer.

Svar på tråden Om fonder? Lita på min kompis?