• oktnr1

    Barnförsäkring till prematur

    Min son är född i vecka 33+0 och hade vid födseln problem med en andningstörning, gulsot, att hålla värmen samt att vikten var i underkant för den veckan. Nu vill jag skaffa en barnförsäkring till honom och undrar om någon har några tips på bra försäkringsbolag? Både trygghansa och länsförsäkringar vill ha tillgång till hans journal och jag vet inte hur hans problem vid födseln kommer att påverka? Nån som haft liknande problematik?

  • Svar på tråden Barnförsäkring till prematur
  • Anonym (F)

    Folksam är väl det enda bolaget som har som policy att försäkra alla barn. Men hör med de bolag du är intresserad av vad de har att säga ang ditt barn.

  • Anonym (IF)

    Vi hade några komplikationer vid förlossningen samt att barnet var mycket litet för tiden. Trygg-Hansa nekade direkt, även efter medicinsk utredning nekade dom. Vi lyckades få försäkring hos IF utan några undantag efter utredning. Barnet hade då hunnit bli 3 månader och vi började ansöka när hon var 1 vecka.

  • riboflavin

    Usch, låter inget vidare. Har tyvärr inga råd att ge, men en följdfråga. Kan man undvika såna här problem med en gravidförsäkring? Övergår denna till en barnförsäkring efter förlossningen? Annars hamnar väl alla som haft någon slags komplikation som kan påverka barnets hälsa i kläm?


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (IF)
    riboflavin skrev 2015-12-01 21:15:48 följande:

    Usch, låter inget vidare. Har tyvärr inga råd att ge, men en följdfråga. Kan man undvika såna här problem med en gravidförsäkring? Övergår denna till en barnförsäkring efter förlossningen? Annars hamnar väl alla som haft någon slags komplikation som kan påverka barnets hälsa i kläm?


    Det går inte att undvika som jag förstått. Förut övergick gravidcörsäkringen automatiskt men det är ändrat nu.
  • Anonym (F)

    Jodå, har man gravidförsäkring i Folksam så får man barnförsäkring oavsett, det vet jag. Och vi hade både komplikationer och prematuritet.

  • Maddi

    Trygg-Hansa gravidförsäkring övergår till barnförsäkring till båda mina varav en född i år.

  • Anonym (IF)
    Maddi skrev 2015-12-01 22:08:38 följande:

    Trygg-Hansa gravidförsäkring övergår till barnförsäkring till båda mina varav en född i år.


    Min oxå född i år, den gick inte över. Däremot gällde den i 6 månader efter förlossningen, dock väldigt begränsad.
  • Anonym (IF)

    [quote=76069137][quote-nick]Anonym (F) skrev 2015-12-01 21:49:24 följande:[/quote-nick]Jodå, har man gravidförsäkring i Folksam så får man barnförsäkring oavsett, det vet jag. Och vi hade både komplikationer och prematuritet.[/

    Ja men Folksam försäkrar ju alla barn oavsett, men den är upplagd på ett annat sätt än de andra försäkringarna som gör att man i efterhand kan få undantag eller att försäkringen inte gäller typ.

  • Lillflickan

    Nu vet jag inte vad för andningsstörning din son hade vid födseln, om det var mer än vad brukar vara vid den veckan. Men det andra låter precis enligt vad prematurer brukar gå igenom. Så det borde inte vara några problem för försäkringen? Vi har trygg Hansa. Sonen låg födelsevikt, andningsstopp efter födseln, cpap 1 dygn, gulsot, kuvös och sen värmesäng. Född v 32. Vad jag förstått standard för den veckan, förutom låga vikten då.

  • oktnr1

    Tack för svaren! När jag var gravid hade vi gravidförsäkringen extra hos trygg-hansa men den fungerar bara som barnförsäkring i 6 månader. Jag får prova runt hos de olika bolagen men borde ha börjat redan på sjukhuset då deras frågor tar sådan tid, känner mig stressad. Sonen är iaf helt frisk nu om än lite liten men han har inga kvarstående problem av den tidiga födseln så han borde ju få en försäkring som alla andra..

  • Anonym (sök överallt)

    min tös föddes i v 33, var lite lågviktig och hade gulsot. Hon fick försäkring ändå (trygghansa) eftersom hon vid utskrivning ett par veckor senare fick en Okstämpel i rumpan.

Svar på tråden Barnförsäkring till prematur