• 99wilbra

    Graviditetstest,när

    Hej! Jag har ni i en månads tid ungefär känns olika typer av symptomet på graviditet och vill därför göra ett graviditetstest för att vara på säkra tiden då ett barn är högt olämpligt nu!

    Men jag äter p-piller och får mens alltid exakt samma dag, har köpt RFSU dom vanliga röda testen men undrar när jag ska göra det? Då jag kännt i snart en månad symptomer kan jag Göra det när som helst då? Eller hur är det? Snälla berätta för mig är 16 år ich behöver lite rådgivning!

  • Svar på tråden Graviditetstest,när
  • Anonym (qwerty)

    RIng ungdomsmottagningen och be om rådgivning. De kan hjälpa dej med alla frågor och allt är gratis. Du får råd, göra tester, ultraljud om det behövs, diskutera vad det är du känner och hur ni ska gå vidare.

    Och alla som jobbar där har tystnadsplikt.

    Lycka till.

  • Cyanea

    Symptom kan man få av väldigt många andra saker än graviditet, så det behöver inte betyda något :) 

    Om du känt symptom så länge och dessa skulle bero på graviditet ska du kunna ta testet när som helst på dagen och ändå få rätt svar. Vill du vara så säker som möjligt, testa på morgonen med morgonurin. 

    Har mensen uteblivit eller är det bara symptomen som oroar dig? Har du missat något piller? 

  • 99wilbra

    Tack för svar, ingen utebliven men och inget missat piller! Är bara orolig för allt man googla står det direkt att man är gravid, i och för sig skulle man kunna googla att man har ont i näsan och det skulle stå att man är gravid! Men jag är orolig av mig, ont i magen, huvudvärk, svullen mage, stickningar i magen mm!

  • Cyanea

    Haha, jag tror att du har helt rätt i det ;) Dr. Google är inte att lita på ;) 

    Många vet inte det, men graviditetssymptom är precis likadana som symptom man får efter att man haft ägglossning. Kroppen reagerar på vissa hormon och känner alltså inte av om det är en graviditet eller bara ett lossat ägg. Och många av de symptom man får som gravid kan man ju få av väldigt mycket annat. Illamående, trötthet och aptitförändringar är ju typiska symptom på vilken infektion i kroppen som helst (t.ex. förkylning). 

    Men det känns ansvarsfullt av dig att kolla upp det så du kan vara helt säker. Ju tidigare man får reda på om man nu skulle vara gravid ju enklare är det att göra något åt det. Antingen har man gott om tid på sig att bestämma sig för om man vill behålla det eller inte, eller så är det enklare att göra aborten. Så heja dig! 

    Jag hoppas och tror inte att det är något. Berätta gärna hur det går :) Stort lycka till! 

  • 99wilbra

    Så underbart snällt av dig att peppa, kännt mig så vansinnig ororlig och då man börjar oroa sig blir det bara värre! Ska testa mig imorgon på morgonen återkommer med svar! :)

  • Cyanea

    Inga problem, jag vet hur det är. När jag började med minipiller för massor med år sen slutade jag ha mens pang poff. Det var riktigt obehagligt och jag var livrädd, men det var ingen graviditet. Det är vanligt att sluta blöda när man går på minipiller :) 

    Håller tummarna för dig :) 

  • 99wilbra

    Hej, jag har gjort graviditetstest och jag var inte gravid! Skööönt, men tack ännu en gång för hjälpen!????

  • Cyanea

    Vad härligt att höra!! Och tack för uppdateringen :) Hoppas att du slipper sån här oro i framtiden. 

Svar på tråden Graviditetstest,när