• Anonym (Bannl­yst)
    Äldre 2 Dec 02:49
    13918 visningar
    62 svar
    -1
    62
    13918

    Snodde en godispåse i netto. Nu får jag inte handla mera?

    Förra veckan under lång promenad så gick jag in en sväng i netto för att köpa något gott.

    Väl inne där så märker jag att jag glömt bankkortet hemma.

    Sugen som jag är så lägger jag en tuttifrutti godispåse i väskan när ingen ser mig bakom hyllorna. 10 sekunder senare så är jag ute ur butiken och går raka vägen hem.

    Igår när jag tänkte köpa något som en helt vanlig kund så blir jag stoppad.

    " Kom hit " säger han.

    Tydligen så hade de sett mig sno och chefen hade bestämt att jag skulle vara avstängd från butiken på livstid.

    Kan en butikschef avstänga en från att handla? Det är väl inte han som äger hela netto, eller?

    Butiken ligger 10 minuter gångavstånd från mig, så kommer förlora väldigt mycket på det här.

  • Svar på tråden Snodde en godispåse i netto. Nu får jag inte handla mera?
  • Anonym (Snatt­eri)
    Äldre 2 Dec 03:21
    #1

    Självklart kan butikschefen porta dig från butiken! Hen är ansvarig för just den butiken och har fullt befogenhet att porta kunder för diverse beteende som inte är acceptabelt.


    Har du erbjudit dig att i efterhand betala för godispåsen?  Om du visar dig villig att göra det, samt erkänner att det var fel att snatta kanske de kan gå med på att tidsbegränsa att du blivit portad?

    Du borde ha funderat en gång till på vilka konsekvenser det skulle kunna bli om du blev påkommen och vägt ditt godissug mot det.

  • Äldre 2 Dec 03:51
    #2
    +1

    Är du dum i huvudet? I annat fall så hoppas jag att du vet, att du kan åka dit för snatteri. Om du då kommer tillbaka till butiken, så är det förmodligen för att du är pantad och i så fall är det väl bara för dig att acceptera det som butikschefen säger. I annat fall så hoppas jag att du vet att du har ögonen på dig. Jag har varit med om tillräckligt många sådana här ärenden då jag var nämndeman i tingsrätten. Man blir ganska trött på dem som kostar samhället dessa enorma summor för att de har snattat några kronor över snatteri för att åka dit,, eftersom det kostar samhället så pass mycket som det faktiskt gör för en rättegång när den hårfina skillnaden mellan snatteri och stöld hamnar på en femtiolapp.

    Du stjäl något. Varför? För att du tror dig att ha rätt att ta det? Om du inte har råd med det du tar, så köp det inte. Om du behöver äta, kontakta socialen. Om du inte kan få det du behöver via socialen, så kontakta svenska kyrkan. Är du inte i så djup kris att du inte känner behov av att kontakta någon annan, stjäl inte. Och skriv inget inlägg på familjeliv om det. (Är man godissugen och har lite pengar så finns det förresten inget billigare tips än att steka havregryn ihop med socker! Det är fantastiskt gott även om det låter skumt.)

  • Anonym (T)
    Äldre 2 Dec 05:12
    #3
    +1

    Räckte det inte med Flashbacktråden?

  • Äldre 2 Dec 05:14
    #4
    +1

    Det är ingen mänsklig rättighet att få handla på den Netto som ligger närmast där man bor.
    Kan man inte betala för sig utan stjäl, så har de all rätt i världen att porta dig på livstid.

    Det hade varit skillnad om de portat dig pga kön, religion, sexuel läggning osv. men nu har du ju stulit av dem.
    Du valde själv att sätta dig i den här sitsen så stå för det!


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Hmmm)
    Äldre 2 Dec 05:36
    #5
    -1
    Mandel skrev 2015-12-02 05:14:16 följande:

    Det är ingen mänsklig rättighet att få handla på den Netto som ligger närmast där man bor.

    Kan man inte betala för sig utan stjäl, så har de all rätt i världen att porta dig på livstid.

    Det hade varit skillnad om de portat dig pga kön, religion, sexuel läggning osv. men nu har du ju stulit av dem.

    Du valde själv att sätta dig i den här sitsen så stå för det!


    Jo det är en mänsklig rättighet i Sverige. För det första så har Ts inte blivit tagen på bar gärning och anmäld och för det andra så saknar butiker rätten att sanktionera portningar så Ts får fortsätta handla i sin butik.
  • Äldre 2 Dec 05:49
    #6
    Anonym (Hmmm) skrev 2015-12-02 05:36:33 följande:
    Jo det är en mänsklig rättighet i Sverige. För det första så har Ts inte blivit tagen på bar gärning och anmäld och för det andra så saknar butiker rätten att sanktionera portningar så Ts får fortsätta handla i sin butik.

    Jag tror inte att du kan hitta något stöd i någon lagtext till att man måste få handla i den butik som ligger närmast.

    De talat om detta för ts eftersom de såg henne. De hade kanske inte möjlighet att springa efter ts just då?
    Det kanske har förekommit andra saker som bidragit till beslutet, men som ts utelämnar.
    Hade ts varit en trevlig kund som de känner igen så hade det förmodligen inte varit några problem att skriva upp godispåsen och betala den nästa gång.Om ts däremot är en kund som normalt inte är trevlig och nu även snattar så förstår jag dem att de inte vill ha henne där.

    Sedan kan man ju undra hur det är ställt när man som vuxen anser att man kan sno en godispåse med förevändningen att man var sugen...
    Bor man bara 10 min från butiken är det bara att fortsätta gå hem och äta något hemma eller hämta pengar/kort och gå/cykla tillbaka och köpa något.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Hmmm)
    Äldre 2 Dec 06:09
    #7
    Mandel skrev 2015-12-02 05:49:28 följande:

    Jag tror inte att du kan hitta något stöd i någon lagtext till att man måste få handla i den butik som ligger närmast.

    De talat om detta för ts eftersom de såg henne. De hade kanske inte möjlighet att springa efter ts just då?

    Det kanske har förekommit andra saker som bidragit till beslutet, men som ts utelämnar.

    Hade ts varit en trevlig kund som de känner igen så hade det förmodligen inte varit några problem att skriva upp godispåsen och betala den nästa gång.Om ts däremot är en kund som normalt inte är trevlig och nu även snattar så förstår jag dem att de inte vill ha henne där.

    Sedan kan man ju undra hur det är ställt när man som vuxen anser att man kan sno en godispåse med förevändningen att man var sugen...

    Bor man bara 10 min från butiken är det bara att fortsätta gå hem och äta något hemma eller hämta pengar/kort och gå/cykla tillbaka och köpa något.


    Det är snarare du som behöver hitta stöd i lagen för att butiksägare har den rätten och det kommer du inte att göra.

    SD har försökt motioner i frågan... www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/Foretags-ratt-att-avvisa-kunde_H102Ju386/
  • Anonym (mrs)
    Äldre 2 Dec 06:28
    #8
    Anonym (Hmmm) skrev 2015-12-02 06:09:59 följande:

    Det är snarare du som behöver hitta stöd i lagen för att butiksägare har den rätten och det kommer du inte att göra.

    SD har försökt motioner i frågan... www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/Foretags-ratt-att-avvisa-kunde_H102Ju386/


    Självklart har butikschefen rätt att porta ts på livstid från att vistas i butiken då ts har snattat därifrån, vilket är kriminellt.

    TS får helt enkelt handla i en annan butik.
  • Äldre 2 Dec 06:30
    #9

    I din länk står det att man har rätt att porta någon, men att du inte har något lagstöd att ta till om personen "bryter" mot portningen.

    Det är alltså upp till ts om ts vill handla i en butik där ts inte är välkommen och kommer att övervakas vid varje besök.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (mrs)
    Äldre 2 Dec 06:32
    #10
    +1
    Mandel skrev 2015-12-02 05:14:16 följande:

    Det är ingen mänsklig rättighet att få handla på den Netto som ligger närmast där man bor.

    Kan man inte betala för sig utan stjäl, så har de all rätt i världen att porta dig på livstid.

    Det hade varit skillnad om de portat dig pga kön, religion, sexuel läggning osv. men nu har du ju stulit av dem.

    Du valde själv att sätta dig i den här sitsen så stå för det!


    Butikschefen har rätten på sin sida!
Svar på tråden Snodde en godispåse i netto. Nu får jag inte handla mera?