• Klea

    Spara lönespec., anställningsavtal, osv...

    Halloj,
    Någon som har nått tips på hur länge man bör spara gamla lönespecar, anställningsavtall, osv.

    Har via hörsägen hört att det är bra att spara dem åtminstone några månader bakåt men frågan är just hur länge. Blur ju några buntar papper...

  • Svar på tråden Spara lönespec., anställningsavtal, osv...
  • Jasmin Karlsson

    Anställningsavtal sparar jag så länge jag jobbar på samma arbetsplats. Lönespecar sparar jag 1 år. Blir väl inte så mycket papper, samlar det i en pärm.

  • MajaVira

    Man bör spara lönespeciar iallafall till nästa års deklaration, för att ha underlag som visar vad man tjänat och vilken skatt arbetsgivaren dragit av.

    Anställningsavtal är bra att spara så länge man jobbar på den arbetsplatsen.

  • Anonym (Ellen)

    Jag skulle säga att lönespecar bör man spara tills året tar slut och man fått Skatteverkets underlag i mars/april, så att man säkerställer att arbetsgivaren har betalat in korrekt skatt, rapporterat in rätt löner osv.
    Anställningsavtal sparar jag forever! Jag jobbar delvis med pensioner och eftersom systemen och arkiveringen inte var lika omfattande för 30-40 år sedan så är det väldigt tacksamt när medarbetare själva har sparat avtal och anställningsbevis som kan ligga till underlag när pensionsbolagen ska beräkna kommande tjänstepensioner.

  • Anonym (321)
    Löneassistans skrev 2017-10-28 08:21:00 följande:

    hur får jag tag på miitt gamla anställnings avtal ifrån 1975,vart vänder jag mig till


    Du får två alternativ,

    1. myndigheten för gamla anställningsavtal.

    2. arbetsgivaren.
  • Anonym (justasking)
    Löneassistans skrev 2017-10-28 08:21:00 följande:

    hur får jag tag på miitt gamla anställnings avtal ifrån 1975,vart vänder jag mig till


    måste bara fråga, vad ska du med ett anställningsavtal som är 42år gammalt egentligen? :)
Svar på tråden Spara lönespec., anställningsavtal, osv...