• Makintoch

    Vägen till en graviditet

    Hej! Jag har längtat efter barn länge, äntligen är det dags att påbörja min dröm om ett barn. Idag tar jag sista ppillret. Är det fler som är i samma sits? Till er som är gravida/varit gravida: Hur lång tid tog det tills ni plussade? Håller tummarna att det ska gå fort men är inställd på att det kommer ta lång tid. Försvarsmekanism antar jag..

  • Svar på tråden Vägen till en graviditet
  • Cyanea

    Jag ska försöka fatta mig kort för jag vill inte "svärta ner" härinne ;) 

    För mig tog det tre år att bli gravid, och då blev jag det med IVF. Men nu väntar jag en dotter som ska komma i januari :) 

    Vad jag egentligen ville dela med mig av är att våga tänka på barn. Du skriver att du är beredd på att det kan ta tid, och det är ju bra att du känner till det, men du behöver inte på något sätt förbereda dig för det. Du kan bli gravid på första försöket. Du kan bli det på sjätte, tionde eller femtionde. Det vet du inte nu, och det är dumt att ställa in sig på det värsta redan nu. Den dagen den sorgen. 

    Jag själv blev så ledsen när det inte gick att jag slutade tänka på att lyckas. Helt plötsligt är det bara 8 veckor kvar och jag har inte hunnit förstå att jag snart är mamma på riktigt. Nu ska jag göra förberedelser som andra hunnit göra under tidigare 32 veckor på max 8 ;) 

    Går det illa tar du det då. Just nu ska du se fram emot att skaffa barn och drömma om det :) Stort lycka till! 

  • sodapopinski

    Jag är ungefär i samma sits. Har inte gått på p-piller utan vi har använt kondom och precis slutat med det. Hunnit försöka en gång men har fått mensen nu. Precis som du försöker jag ställa in mig på att det kan ta tid eftersom det är så jobbigt att bli besviken om det inte blir något. Men som cyanea skriver så ska man nog inte tänka alltför negativt heller. Jag har lätt att fastna i negativa tankebanor men egentligen är det ju oerhört spännande och roligt att försöka bli gravid. Oavsett när och hur så är planen att jag ska bli mamma - ganska overkligt. :) Vill inte bli för besatt men tänkte prova med äl-stickor då jag inte har helt regelbunden mens, tänker att jag bättrar på mina chanser om jag iaf vet när jag har äl.

  • littlemissE

    Försökte ett år till och ifrån. På försök 8 fick jag plus. Fick dock reda på i vecka 8 att deg va ett MA.

    Vi försökte direkt efter att missfallet va över ( kroppen fixade det själv). Fick dock tant iaf. Nu är den precis Slut. Så Dax för försök 2. Hoppas det tar sig nu bara :)

  • Makintoch
    Cyanea skrev 2015-12-03 15:11:07 följande:

    Jag ska försöka fatta mig kort för jag vill inte "svärta ner" härinne ;) 

    För mig tog det tre år att bli gravid, och då blev jag det med IVF. Men nu väntar jag en dotter som ska komma i januari :) 

    Vad jag egentligen ville dela med mig av är att våga tänka på barn. Du skriver att du är beredd på att det kan ta tid, och det är ju bra att du känner till det, men du behöver inte på något sätt förbereda dig för det. Du kan bli gravid på första försöket. Du kan bli det på sjätte, tionde eller femtionde. Det vet du inte nu, och det är dumt att ställa in sig på det värsta redan nu. Den dagen den sorgen. 

    Jag själv blev så ledsen när det inte gick att jag slutade tänka på att lyckas. Helt plötsligt är det bara 8 veckor kvar och jag har inte hunnit förstå att jag snart är mamma på riktigt. Nu ska jag göra förberedelser som andra hunnit göra under tidigare 32 veckor på max 8 ;) 

    Går det illa tar du det då. Just nu ska du se fram emot att skaffa barn och drömma om det :) Stort lycka till! 


    Vad roligt att höra att ni väntar barn! Måste ha varit tre tuffa år.. Men den som väntar på något gott! Hur har graviditeten varit hittills? Jag ska försöka våga hoppas och inte ställa in mig på det värsta. Tyvärr har jag alltid varit sådan.. Får för mig att jag får otur om jag vill något och hoppas för mycket. Helt sjukt, jag vet! Men ska försöka träna bort den ovanan!
  • Makintoch
    sodapopinski skrev 2015-12-03 15:38:05 följande:

    Jag är ungefär i samma sits. Har inte gått på p-piller utan vi har använt kondom och precis slutat med det. Hunnit försöka en gång men har fått mensen nu. Precis som du försöker jag ställa in mig på att det kan ta tid eftersom det är så jobbigt att bli besviken om det inte blir något. Men som cyanea skriver så ska man nog inte tänka alltför negativt heller. Jag har lätt att fastna i negativa tankebanor men egentligen är det ju oerhört spännande och roligt att försöka bli gravid. Oavsett när och hur så är planen att jag ska bli mamma - ganska overkligt. :) Vill inte bli för besatt men tänkte prova med äl-stickor då jag inte har helt regelbunden mens, tänker att jag bättrar på mina chanser om jag iaf vet när jag har äl.


    Vad roligt med någon i samma situation! Hur gammal är du? Hur länge har du och din partner varit tillsammans? Vore jättekul om du ville följas åt och stötta varandra! Jag har också funderat på att testa ÄL-stickor när det blir aktuellt.. Men först ska jag vänta in mensen.. Ska bli spännande att se hur man mår utan ppiller.. Jag har ätit ppiller i 11år så det känns som att man ska upptäcka sin kropp på nytt!
  • glittersol

    Hej!!

    Vi är också igång med bebisbakande!

    Vi är dock inne på vårt femte försök! Har läst att snittet är runt sju månader.

    Käkade också minipiller mååånga år! Men allt kickade igång fort, första mensen kom fyra veckor senare! Jag har kört med äl test för att få grepp om kroppen

  • Anonym (F)

    Första graviditeten blev till på första försöket.

    Andra graviditeten blev till på tredje försöket men slutade med mf i v 7.

    Tredje graviditeten blev till på fjärde försöket efter mf och nu är jag i v 14. Var på ul för en vecka sedan och allt såg bra ut.

    Lycka till med bebisbaket! :)

  • sodapopinski
    Makintoch skrev 2015-12-03 16:51:00 följande:

    Vad roligt med någon i samma situation! Hur gammal är du? Hur länge har du och din partner varit tillsammans? Vore jättekul om du ville följas åt och stötta varandra! Jag har också funderat på att testa ÄL-stickor när det blir aktuellt.. Men först ska jag vänta in mensen.. Ska bli spännande att se hur man mår utan ppiller.. Jag har ätit ppiller i 11år så det känns som att man ska upptäcka sin kropp på nytt!


    Jag är 31 och min partner 33, vi har varit ihop i snart 7 år. Ni då? Jag har varit sugen på barn länge och gått och väntat på maken som bromsat rejält. Nu har han sagt att vi kör men han blir skraj och stressad om jag pratar för mycket haha, och vill inte veta när jag har ägglossning och så. Skönt att hänga här då när jag tänker på det typ dygnet runt!
Svar på tråden Vägen till en graviditet