• Anonym (familjehem to be?)

    Våra odds?

    Har nyligen anmält vår familj som intresserade att bli familjehem och vi ska få hembesök i januari. 


    Har haft ett första samtal med en handläggare på familjehemsenheten i vår kommun och vi är väldigt intresserade. 


    Är bara lite orolig över våra "odds" att bli godkända. 


    Vi är ett gift par med ett barn på 5 år. Vi har båda fast anställning på heltid (god inkomst) men har gått ner i tid för att vara mer hemma med vårt barn, detta leder till att det nästan alltid är någon hemma hos oss och vi har väldigt mycket tid för en till familjemedlem. Vi bor i ett stort hus på landet. 


    De nackdelar jag själv ser med vår familj är trots att vi har ett väldigt stort hus har vi i dagsläget inget ledigt rum. Drygt halva huset är ännu inte inrett utan består av kallvind och förråd. Planen för framtiden är att göra 2 till sovrum och ett stort hobby/tonårsrum men det är inte aktuellt förrän om ett par år då det är väldigt stora summor pengar för att genomföra denna renovering. Vi vuxna har ett sovrum och vår son har ett eget rum, dessutom finns ett "rum" på övervåningen som går att möblera upp för ett barn men det behövs till en vägg och dörr för att man ska kunna stänga om sig, ingen stor grej och går att få till ganska snabbt men då blir rummet betydligt mindre än vår sons rum (kanske 9 kvm). 


    En annan sak som jag inte vet om det ses som en nackdel (vi ser det ju snarare som en fördel) är att vi har djur, både hundar, katter och hästar. Alla djuren är barnvana och väldigt snälla men jag vet inte hur soc ser på den aspekten?


    Att vi bor på landet utan allmänna kommunikationer gör det svårt för större barn att ta sig till stan utan skjuts. Detta är en anledning till att vi gärna vill ha ett yngre barn så barnet är i samma "fas" som vår son, det underlättar ju även meningsfulla aktiviteter där båda barnen kan delta och trivas. 


    Vi har inga direkta erfarenheter av barn med särskilda behov men har båda (eller alla tre, tom vår son är väldigt omhändertagande) ett stort hjärta, viljan att lära och massa tid och trygghet.


    Vi tänker oss ett barn från 0 till kanske 7-8år just för att vi gärna vill att vår son och barnet som ev kommer ska ha utbyte av varandra. Vi tänker även att eftersom vi i dagsläget har lite svårt med ett större eget rum kan det vara bättre med ett mindre barn så vi hinner renovera upp tills det finns större barn i huset. Ett litet barn är inte heller några problem, vi har tom alla saker kvar från när sonen var spädbarn.


    Vill med denna tråd höra lite vad ni tror att vi har för "odds" att bli godkända som familjehem. Jag har försökt läsa allt jag hittar på nätet men det är ju ändå lite nervöst för avslag eftersom vi så väldigt gärna vill och tror verkligen att vi skulle kunna vara ett bra hem åt ett barn som behöver en trygg familj. 


     


     

  • Svar på tråden Våra odds?
  • Påven Johanna

    I mitt tycke så borde det ses som en nackdel att ni bor i ett halvfärdigt hus, men jag vet inte hur sociala myndigheter värderar det. Vore det inte vettigare att ni renoverade färdigt huset (med goda inkomster förstår jag inte hur den renoveringen skulle kunna vara för kostsamt?) och sedan skaffade er kunskaper om barn med särskilda behov innan ni går vidare med intentionen att bli familjehem? 

    Och det är ju ingen kompis till sonen ni ska söka, det tycker jag är ett galet utgångsläge att ha. När du beskriver det som du gör i inlägget här låter det nästan som om ni är på jakt efter en passande accessoar till familjen som samtidigt kan vara en inkomstkälla som gör att kallvinden och förrådet kan komma att stå färdiga inom en inte alltför lång framtid. 

    Men det är kanske inte alls så du menar?

  • Anonym (familjehem to be?)

    Oj! Nu missförstår du mig! Huset är inte "halvfärdigt" vi har drygt 150 kvm nyrenoverad yta men rummen är stora och öppna och vi har bara två sovrum. Övriga 200 kvm används till bl.a. verkstad, garage och kallvind men är tänkt att renoveras såsmåningom men något akut behov finns lixom inte eftersom befintliga ytor räcker gott och väl så som familjen ser ut idag. Vi har god inkomst men den totala renoveringen kommer nog landa runt 500 000 så det är inga pengar man snyter ut på en eftermiddag direkt och sen ska ju själva byggeriet genomföras också.


    Vi söker ingen accessoar utan ser mer att det är lättare att uppfylla behoven om barnen är i liknande ålder, ex. utflykter och fritidsaktiviteter. 


    Vi har definitivt inga ekonomiska incitament för att bli familjehem, vi har pengar så vi klarar oss gott och väl som det är men vi har även mycket tid och är en stabil familj med en grundtrygghet som jag tror skulle göra oss till ett bra familjehem.


     

  • Anonym (*)
    Anonym (familjehem to be?) skrev 2015-12-04 11:04:47 följande:

    Oj! Nu missförstår du mig! Huset är inte "halvfärdigt" vi har drygt 150 kvm nyrenoverad yta men rummen är stora och öppna och vi har bara två sovrum. Övriga 200 kvm används till bl.a. verkstad, garage och kallvind men är tänkt att renoveras såsmåningom men något akut behov finns lixom inte eftersom befintliga ytor räcker gott och väl så som familjen ser ut idag. Vi har god inkomst men den totala renoveringen kommer nog landa runt 500 000 så det är inga pengar man snyter ut på en eftermiddag direkt och sen ska ju själva byggeriet genomföras också.


    Vi söker ingen accessoar utan ser mer att det är lättare att uppfylla behoven om barnen är i liknande ålder, ex. utflykter och fritidsaktiviteter. 


    Vi har definitivt inga ekonomiska incitament för att bli familjehem, vi har pengar så vi klarar oss gott och väl som det är men vi har även mycket tid och är en stabil familj med en grundtrygghet som jag tror skulle göra oss till ett bra familjehem.


     


    Jag tycker det låter bra.

    Men vet inte hur mycket vikt de lägger på att barnet inte kommer att ha eget rum. Men detta är sådant som ni kommer att prata om när de kommer.
  • Anonym (Stora)

    Hej!

    Jag vet inte säkert, men pga flyktingsituationen så tror jag att era chanser är ganska stora. Det skriks efter familjehem till ensamkommande (på samma sätt som det skriks efter integrationshandläggare, -pedagoger, gode män och förvaltare). Alla instanser har fått sänka sina krav på yrkesgrupperna för att täcka upp det stora behovet. Så just nu har ni nog goda förutsättningar.

  • Anonym (Stora)

    Hej!

    Jag vet inte säkert, men pga flyktingsituationen så tror jag att era chanser är ganska stora. Det skriks efter familjehem till ensamkommande (på samma sätt som det skriks efter integrationshandläggare, -pedagoger, gode män och förvaltare). Alla instanser har fått sänka sina krav på yrkesgrupperna för att täcka upp det stora behovet. Så just nu har ni nog goda förutsättningar.

  • Anonym (Jag)

    I min kommun behöver man ha ett eget passande rum till barnet (vet ej hur det är med mkt små barn) och det är knappast lämpligt att det rummet ska ligga på övervåningen alldeles ensamt och vara betydligt mindre än övriga sovrum.
    Med det sagt så är det supersvårt att hitta familjehem idag så många kommuner har sänkt krav och har kanske rent av för låga krav på familjerna. Därför är det enkelt att bli familjehem också.

  • Anonym (familjehem to be?)

    Får förtydliga igen... Rummet ligger inte ensamt på övervåningen. Vårt sovrum ligger också på övervåningen, det är vårt sons sovrum som är på bottenvåningen. Det finns även toalett på övervåningen så så "off" är det inte. 


    Dock är det mindre än övriga sovrum (sonens rum är runt 12 kvm men har 3 dörrar som tar mycket "plats") men ändå nästan 9 kvm så någon skrubb är det ju inte heller. Har bekanta vars barn bor betydligt mindre utan att det går någon nöd på dem.


    Ni låter väldigt negativa, är det bara rumsfrågan eller är det generellt det jag har beskrivit?

  • Anonym (Tragik)

    Tyvärr kommer ni bli godkända eftersom det inte krävs typ någonting för att bli familjehem.

    Ofta hamnar barn som placeras ur askan i elden och fick jag råda så skulle ni INTE bli godkända!

    Gå upp i arb tid så har ni snart råd att fixa huset! Alternativt sälj och köp ett mindre men färdigt hus!

  • Anonym (Jag)
    Anonym (familjehem to be?) skrev 2015-12-04 17:01:07 följande:

    Får förtydliga igen... Rummet ligger inte ensamt på övervåningen. Vårt sovrum ligger också på övervåningen, det är vårt sons sovrum som är på bottenvåningen. Det finns även toalett på övervåningen så så "off" är det inte. 


    Dock är det mindre än övriga sovrum (sonens rum är runt 12 kvm men har 3 dörrar som tar mycket "plats") men ändå nästan 9 kvm så någon skrubb är det ju inte heller. Har bekanta vars barn bor betydligt mindre utan att det går någon nöd på dem.


    Ni låter väldigt negativa, är det bara rumsfrågan eller är det generellt det jag har beskrivit?


    Nja du låter naiv bara, tror det är därför du får tveksamma svar. Fråga kommunen hur mycket utbildning, handledning och annat stöd ni kommer få och hur det anpassas till vilket barn ni kommer få ta emot. Det är tufft att ta hand om barn som kommer från så otrygga miljöer att de blir placerade hos familjehem, det går inte att förstå prövningen om man inte har utbildning / erfarenhet. Endel familjehem tror att det är som att få ett extra barn i familjen, men riktigt så funkar det ju inte med ett utsatt barn.

    Ni måste ha tillgång till en person (konsulent eller liknande) att nå när ni behöver och ni behöver handledning regelbundet. Plus utbildning innan ni tar emot första
    Barnet förstås.
  • Anonym (familjehem to be?)
    Anonym (Tragik) skrev 2015-12-04 18:14:53 följande:

    Tyvärr kommer ni bli godkända eftersom det inte krävs typ någonting för att bli familjehem.

    Ofta hamnar barn som placeras ur askan i elden och fick jag råda så skulle ni INTE bli godkända!

    Gå upp i arb tid så har ni snart råd att fixa huset! Alternativt sälj och köp ett mindre men färdigt hus!


    Gå upp i arbetstid är inget alternativ så länge sonen är liten. Vi har gått ner för att ha mer tid hemma. Blir vi inte fler i familjen är det inge bråttom att utöka boendeytan heller för det är gott om plats för tre.

  • Anonym (familjehem to be?)
    Anonym (Jag) skrev 2015-12-04 18:48:28 följande:
    Nja du låter naiv bara, tror det är därför du får tveksamma svar. Fråga kommunen hur mycket utbildning, handledning och annat stöd ni kommer få och hur det anpassas till vilket barn ni kommer få ta emot. Det är tufft att ta hand om barn som kommer från så otrygga miljöer att de blir placerade hos familjehem, det går inte att förstå prövningen om man inte har utbildning / erfarenhet. Endel familjehem tror att det är som att få ett extra barn i familjen, men riktigt så funkar det ju inte med ett utsatt barn.

    Ni måste ha tillgång till en person (konsulent eller liknande) att nå när ni behöver och ni behöver handledning regelbundet. Plus utbildning innan ni tar emot första
    Barnet förstås.

    Jag har redan pratat med soc om just utbildning och det kommer vi att få gå innan något barn kommer och även efter eventuell placering.


    Sen tänker jag det krävs olika utbildning och handledning beroende på vilken problematik som barnet har och vi är väldigt öppna för att både gå utbildningar och få handledning och hjälp.


    Förväntar oss inte ett "oförstört" barn som flyttar in och bara fungerar friktionsfritt på en gång men måste man verkligen vara fullärd från början för att ge sig in i detta? 


    Skulle vi nu över huvud taget bli godkända så är väl handläggarna på soc så pass vana vid detta att ett oerfaret familjehem inte får de barnen med störst problematik heller?

  • Anonym (Jag)

    Det finns hur många exempel som helst på att kommuner lämnar familjehem utan ordentligt stöd och placerar alldeles för "svåra" barn hos oerfarna hem. Så fråga riktigt ordentligt i förväg vad ni kommer få, det är en ekonomisk fråga för kommunen...

  • Anonym (Familjemamma)

    Hej ts. Vill börja med att tala om att du inte ska bry dig om signaturen" tragic" som ALLTID poppar upp i liknande trådar och har sin uppfattning om att alla familjehem är av ondo.

    Själv tycker jag att det låter som om ni har en bra förutsättning att bli familjehem. Storleken på rummet är absolut inte avgörande. Men rummet ska vara möblerat passande för den ålder ni vill ta emot. Jag har själv haft både nära i ålder och med flera år emellan och har ganska svårt att säga vilket som är det bästa ur barnens perspektiv. När det gäller barn i samma ålder så har de självklart mer gemensamt och leker ihop men blir mer komplicerat i de situation er där de blir osams, vilket de kommer bli. Uppstår oftare en konkurrens situation som t.e.x. vems "mamma" eller "pappa" det är. Många situationer kan vara svåra att hantera så inget av barnen känner sig sviken. Hoppas du förstår hur jag menar? Med ett längre avstånd i ålder så uppstår inte många av de situationerna alls utan blir mer individuellt. Har nu 12 och 17 år och de fungerar bra ihop och är mest som stor och lillasyster. Men de gör också mycket ihop när andra kompisar inte finns att tillgå. ( bor också på landet). Utbildning får ni förhoppningsvis fortlöpande och även handledning. Ni känner till att det också finns privata organisationer som erbjuder mer stöd till familjehem. Bl.a. tillgång till en konsulent att rådgöra med dygnet runt.

    Lycka till önskar jag er.

  • Anonym (familjehem to be?)

    Tack så mycket för ditt svar Familjemamma! 


    Blev lite nedslagen av tidigare svar för vi känner oss ändå övertygade om att rätt barn skulle få det jättebra hos oss men självklart är matchningen av barn och familj viktig. 


    Vi har ett hembesök inbokat nu i januari så får vi se vad soc säger. Har en bekant som är familjehem i samma kommun som vi ansökt i och de är nöjda med utbildningen och stöttningen från kommunen så jag hoppas de är bra generellt.


     

Svar på tråden Våra odds?