• Apelsin55

    Sömn, hur har det gått?

    Jag har en 10 månaders som i perioder har sovit bra i egen säng och i perioder sovit i vår stora säng delar av natten. Nu känns det som att det blir mer och mer i vår och vi hade gärna sett att det gick åt andra hållet.

    Eller, det jag egentligen undrar är, "vänjer" man barnet vid att sova hos oss och då vill hon det alltid sen eller ger man henne den närhet hon behöver så kan hon bli en säker och trygg tjej som kan sova själv? Hur har ni gjort och hur blev resultatet när barnen blev äldre?

  • Svar på tråden Sömn, hur har det gått?
  • Allendale

    Jag har två barn. 2,4 år. Vi har alltid lärt dem att sova i Sina egna sängar. Ibland lät vi dem somna i våran säng och bar tillbaka dem till sina sängar när de sov. Men vi har inte haft några problem med nattning o sovning så jag är nig kanske fel person att svara ????

  • Allendale

    Jag tror att man lätt vänjer den vid att sova i våran säng, men att somna jämte mamma o pappa ger ju en trygghet. Bär in dem sen, men varje barn är olika. Tips lyssna på barnvagnspromenaden Pampers mkt sunda och bra tips till föräldrar!

  • Flickan och kråkan

    Vi har samsovit med våra barn i flera år. Medvetet val. Det har varit helt odramatiskt när de börjat sova i egna sängar i eget rum. Aldrig något vi behövt avvänja, träna eller liknande.

  • Apelsin55

    Vi har egentligen inte så mkt emot att dottern hos oss delar av kvällen men är väldigt skönt att hon somnar själv en stund. Låter ju som båda sätt funkar enl er!

  • Ellie

    Vi har samsovit med två barn. Första flyttade helt frivilligt in i sitt eget rum strax efter att hon fyllt 3 år. Andra är bara 9 månader och sover hos oss fortfarande.
    Jag tror på att ge barnen den närhet de vill ha/behöver. Förr eller senare är de trygga nog att själva vilja sova i egen säng. Tröttnar man på att sova ihop kan man ju vänja dem av med det innan de vill, men jag tycker det känns fel.

  • Apelsin55

    Ellie, när ni samsover, går någon av er vuxna och lägger er samtidigt med barnet? Blir det inte jobbigt att inte få någon tid tillsammans utan barn isf? Jag tror oxå på att ge närhet!

  • Ellie
    Apelsin55 skrev 2015-12-05 21:21:21 följande:
    Ellie, när ni samsover, går någon av er vuxna och lägger er samtidigt med barnet? Blir det inte jobbigt att inte få någon tid tillsammans utan barn isf? Jag tror oxå på att ge närhet!
    Just på kvällen har det gått bra att lämna rummet när barnet väl somnat, så vi har massor av vuxentid efter ca kl 19, när bägge barnen sover. Första barnet var vi ofta båda två vuxna i sängen när hon skulle somna, och gick iväg när hon sov. Andra barnet lägger jag samtidigt som pappan lägger stora flickan, och så ses vi i köket sedan :)
  • Fru Ve

    Vi samsov 3 år med yngsta pojken. Låg bredvid i vår säng tills han somnade och sen kunde man smyga därifrån. För oss gick det väldigt lätt att vänja vid egen säng sen. Tog till en liten muta att han skulle få en önskad leksak om han började sova i egen säng bara. Men det är ju för att han var så pass stor att han fattade galoppen. Tror inte alls man måste kämpa med att få små barn att sova själva om man inte vill. Det är inte för sent att vänja vid egen säng efter flera år.

  • Apelsin55

    Kanske är en dum fråga, men ni som samsovit, hur vet man att inte barnet vaknar och trillar ur sängen när man är borta? Min dotter är som sagt 10 månader, det känns inte som att hon fattat att man kan slå sig om man kryper ut i luften från en höjd. När vi tar in henne på natten till oss om hon vaknar så sover hon mellan oss.

  • Ellie
    Apelsin55 skrev 2015-12-06 11:34:53 följande:
    Kanske är en dum fråga, men ni som samsovit, hur vet man att inte barnet vaknar och trillar ur sängen när man är borta? Min dotter är som sagt 10 månader, det känns inte som att hon fattat att man kan slå sig om man kryper ut i luften från en höjd. När vi tar in henne på natten till oss om hon vaknar så sover hon mellan oss.
    Vi har inga ben på vår säng, så det är inte så högt till golvet, och dessutom har vi lagt skumgummimadrasser runtomkring. Det har hänt att barnen ramlat ner, men ingen har skadat sig. Även med hög säng med ben går det bra om man lägger lite täcken/madrasser/kuddar eller liknande på golvet.
Svar på tråden Sömn, hur har det gått?