• Emmmmm

    Koppla ur airbag? Fiat freemont

    Hej vi är sugna på en Fiat freemont som inte har nyvkelavstängning till airbag fram där vi vill ha en av barnstolarna. Och det verkar inte som att ens auktoriserade verkstäder kan koppla ur den manuellt heller? (Om försäkring ska täcka). Ska man helt ge upp den bilen då eller någon som kopplat ur airbagen. Frågar eftersom försäljarkillen på Fiat var osäker.

  • Svar på tråden Koppla ur airbag? Fiat freemont
  • gahadas

    Vissa får koppla ur den, men hör med försäkringsbolaget först.

    Freemont är visserligen mycket bil för pengarna och bekväm för långresor tex. Dock kommer det alltid vara en fiat, dvs inget att rekommendera.
    Vet en som kardanaxeln lossnade på.

  • Emmmmm

    Men Fiat freemont är ju Dodge från början. Skulle den vara dålig som alla andra Fiat? Vi har få bilar att välja mellan och känns som att ingen är bra

  • gahadas
    Emmmmm skrev 2015-12-11 19:33:43 följande:

    Men Fiat freemont är ju Dodge från början. Skulle den vara dålig som alla andra Fiat? Vi har få bilar att välja mellan och känns som att ingen är bra


    Dodge är sämre
  • Emmmmm

    Ja såklart att de är bättre som kostar dubbelt så mycket. Bil är en dålig investering och inget jag lägger stora summor på.

  • Emmmmm

    Och den måste vara större än vår nuvarande Volvo V70 både i utrymme vid säten ffa i baksätet och i bagageutrymmet. Så inte många att välja på tyvärr

  • FresigtMm

    Tänker ni lägga mer än 100 blad på bilen så finns det mycket bättre alt..freemont kostar över 100 den är inte värd dom slantarna. Polarn har en freemont och han tänker sälja den pga olika el fel och växellåda som strular. Ni har nog bara stirrat er blind på fiat freemont. Skulle till och med köpa en santa fe istället och det är en hemsk bil haha nä den är billig och NÅGORLUNDA driftsäker

  • Emmmmm

    Under 200 000 tänkte vi hålla oss i alla fall. Kollat på Honda crv, Mitsubishi outlander, Fiat, Mazda (vad den nu hette), peugot osv osv men de är så små och vi är rejält långa också. Och ska få plats med barn och hundar och packning.

  • FresigtMm
    Emmmmm skrev 2015-12-11 21:37:45 följande:

    Under 200 000 tänkte vi hålla oss i alla fall. Kollat på Honda crv, Mitsubishi outlander, Fiat, Mazda (vad den nu hette), peugot osv osv men de är så små och vi är rejält långa också. Och ska få plats med barn och hundar och packning.


    Under 200 ja då får ni tex en Mercedes viano 9sitsig bil som är mycket bättre och håller värdet extremt mycket längre..
  • Noname00

    Jag äger själv en SUV och det ni ska tänka på är att allt är dyrare med en suv, skatt, bensin, försäkring service och delar.

    Honda CRV har fått bra betyg skulle jag byta så blir det nog en sådan med 2 liters motor.

  • Egenerfarenhetärbäst

    Hej, jag har ägt olika bilar sen jag var 15 år. Är i övre medelåldern idag. Jag har ägt allt från Alfa Romeo till Volvo till Saab till Mercedes. Listan kan göras lång. Idag kör jag faktiskt en Fiat Freemont. Jag kan säga att det är en av de bästa bilarna jag har ägt. Har haft min 2014 års modell sen 2014 och har servat den på Fiat. Den har inte svikit oss en enda gång och motorn spinner som en katt. Vi bor i en stadskärna och du måste verkligen köra hårt med den för att den ska dra över 1 liter milen. Vid långkörning har den varit nere i 0,59 kr milen. Och då snackar jag inte om vad färddatorn säger utan den riktiga mätningen jag har gjort med full tank och sen tanka igen efter avslutad färd. Kan dock diffa lite självklart pga olika pumpar som stannar med pumpningen pga full tank. Men då stod färddatorn på 0,62 kr litern. Man kan då gå efter den om man vill. Hursom, jag tycker inte man ska racka ner på en bil man själv inte äger bara för att man inte gillar märket eller går efter gamla meriter och rykten av andra som inte gillar speciella märken. Jag skulle rekommendera att absolut ha denna bil som seriöst alternativ till ert bilköp. Enda minus är självklart dieselskatten. Betalar idag 5430 kr om året. Lycka till!

  • Noname00

    Under 6k i skatt är inte så farligt för en så stor bil om man jämför med en del kombibilar mercedes eller volvo v70 diesel.

    Vem tillverkar motorn och låda är det gm i dom?

  • Rabarbapuppa
    Noname00 skrev 2017-09-22 13:18:44 följande:

    Under 6k i skatt är inte så farligt för en så stor bil om man jämför med en del kombibilar mercedes eller volvo v70 diesel.

    Vem tillverkar motorn och låda är det gm i dom?


    Nej snälla du, GM kommer det aldrig vara. Det är ju en Dodge Journey i grunden. Det är ju Chrysler/Dodge som går hand i hand med FIAT. Det är sen gammalt.

    Det är FIAT's dieslar i dem. 2-liters på antingen 140 eller 170 hästar om jag inte minns fel. Låda och fyrhjulsdriving är dock Chryslers. 


    Sen finns de som bensinare också, då är det en 3.6'a V6 från Chrysler. Det tror jag inte är jättevanligt i Sverige iaf, tror vi föredrar dieselarna.


    /Puppa

Svar på tråden Koppla ur airbag? Fiat freemont