• Äldre 13 Dec 01:49
    1846 visningar
    0 svar
    0
    1846

    stygnen är kvar fortfarande!?

    Vet inte om min fråga hör hemma riktigt här men de va Bla barnmorskor som tog hand om mig efteråt så ja provar o hoppas på bra svar.

    Ja har endometrios. Hade cystor som tömdes på vätska genom slidan. Samtidigt planerades en op in för att ta bort resterande cystor. En vecka innan denna planerade op så sprack två cystor och de blev akut op. Tanken va titthålsop men detta fick avbrytas o övergå till öppen op, pga för mkt sammanväxtningar. Gick inte att se nåt (så som ja förstod de).

    Blev ett snitt på drygt 2dm precis under troskanten. De rensade på va som gick av endometrios/sammanväxtningar, tog bort en äggledare och delar av ena äggstocken. Cystorna togs oxå bort.

    Angrafferna togs bort av distriktsköterska 12dgr efter op. Hade 14st. Då fick ja se att de fanns stygn oxå, de hade ju påbörjat titthål (tre hål) o i dessa fanns stygn.

    Då ja gjort titthålsop två ggr tidigare så tog ja för givet att de va självupplösande stygn, som de tidigare gångerna.

    Distriksköterskan sa inget om dessa stygn så därför va ja helt övertygade om att de va sådana stygn.

    Efter två veckor började ja fundera på när de skulle försvinna. Har för mig att de försvunnit vid de här laget de andra ggrna.

    Idag e de 4,5 vecka sedan op (11/11) o stygnen är fortfarande kvar!?

    Ja smådrar försiktigt i dem dagligen för att de ska lossna men utan resultat. Stygnet i naveln och det vänstra hålet gör inte alls ont att dra försiktigt i men de högra hålets stygn göe ganska ont. De sticker o svider rejält om ja försiktigt drar i de stygnet. Ska de va så?

    Hur länge sitter stygnen kvar?
    Kan ja göra nåt?
    Borde distriktssköterskan tagit bort dessa oxå?

    Bör ja va orolig?

Svar på tråden stygnen är kvar fortfarande!?