• knasboll

    Nyfiken

    Hejsan!
    Jag är lite nyfiken på hur bebisar utvecklas.
    Jag har en liten tös som blev 4 veckor gammal idag.
    Hon var beräknad att födas den 24 januari så hon är född ca 2 månader för tidigt och då antar jag att hon kommer att utvecklas i en annan takt.
    Ska man då räkna efter det datumet hon skulle ha kommit?

    Jag tycker att hon är otroligt stark redan. När hon ligger på mage så kan hon lyfta huvudet i några sekunder och om hon ligger på den högra kinden så kan hon själv lyfta på huvudet och lägga sig på den vänstra istället. Hon har även börjat att försöka lyfta lite på rumpan.
    Är det bara jag som tycker att hon är förvånansvärt stark? Hur som helst så är jag iallafall en otroligt stolt mor <3

  • Svar på tråden Nyfiken
  • Snuttispluttis

    När din bebis är född såpass mycket innan BF är det alltid bra att ha det i bakhuvudet när du ser på vikt, längd och till viss del hennes utveckling jämfört med andra barn i hennes ålder. Samtidigt utvecklas barn så himla olika fort och olika färdigheter utvecklas på olika sätt så det är svårt att jämföra barn alls egentligen. Det viktiga för alla barn, oavsett hur nära BF de är födda, är att de utvecklas och växer hela tiden. Sedan om din unge sitter en månad tidigare eller senare än någon annans eller vänder sig från ena sidan till den andra osv spelar ingen som helst roll (om det inte är onormalt sent så det tyder på något funktionshinder eller liknande).

    Sen är min erfarenhet att alla tycker att deras barn är supertidig och superstark för sin ålder. Samtidigt som många är oroliga att det ska vara något fel om något tar lite längre tid. Fullt normalt tankesätt för en mamma skulle jag säga :)

    Så nej, jag tycker iaf inte att din dotter verkar vara förvånansvärt stark. Men det gör ju inget om du tycker det ändå!


    Ckli
  • knasboll

    Tack för svaret!

    Haha, det är nog så att de flesta föräldrar tycker att sina barn är snabba på vissa saker. Jag måste erkänna att jag nog är en typisk sådan mor. Jag blir ständigt imponerad och stolt över henne oavsett vad hon gör. Jag är trollbunden av min lilla flicka.

    Då hon kom förtidigt så trodde jag nog att hon bara skulle vara en stillaliggandes bebis de första månaderna som inte hade kraft att göra någonting alls. Hade alltså ingen som helst koll.

    Hon ska få utvecklas i sin takt, sen om hon lär sig saker lika snabbt som andra bebisar eller ej så kommer jag alltid att vara stolt över henne.
    Jag känner mig nog fortfarande överväldigad över att plötsligt ha blivit mor. Tar tid att smälta allt.

Svar på tråden Nyfiken