• Äldre 22 Dec 14:54
    4152 visningar
    14 svar
    14
    4152

    Föräldrar med barn som är överviktiga eller har fetma.

    Hej som rubriken lyder vill jag ha kontakt med er som har/haft barn som är överviktiga eller lider av fetma. Vad är era erfarenheter? Vad har ni för strategier?

  • Svar på tråden Föräldrar med barn som är överviktiga eller har fetma.
  • Äldre 22 Dec 15:48
    #1

    Vad räknar du som överviktig/fetma? Om man går efter BMI för barn är det helt missvisande.

  • Äldre 22 Dec 16:23
    #2

    Alltså vår son fick en remiss skickad från BVC till barnkliniken och han blev där "diagnostiserad" fetma. Detta är två år sen på hans sexårskontroll. Tycker att det bara blir värre.????

  • Äldre 22 Dec 16:28
    #3

    Hur lång är han o vad väger han ?

  • Äldre 22 Dec 16:45
    #4

    1.43 lång och väger 63kg

  • Äldre 22 Dec 16:47
    #5
    Ia82F skrev 2015-12-22 16:45:04 följande:

    1.43 lång och väger 63kg


    Oj

    Har ni inte fått komma till dietist?

    Hur ser en vanlig matdag ut?
  • Äldre 22 Dec 17:19
    #6

    Vi fick träffa en dietist vid några få tillfällen. Sen trodde de vi skulle klara oss med hjälp av psykolog som stöd till oss föräldrar.

    Känner att jag MÅSTE göra något nu!! Tänkte om det fanns erfarenheter av detta som vill dela med sig. Tips på mat och dyl. Är tufft ibland när resten av barnen är normalviktiga här hemma????

  • Äldre 22 Dec 17:21
    #7

    Bara en parentes men Vrf blir det frågetecken när man skickar smilisar?

  • Äldre 22 Dec 18:24
    #8

    Vilka råd har ni fått att följa då?

    Vad äter ni för mat till vardags/helgen? Vad gäller i skolan? Hur har ni det med lördagsgodis, kalas mm?

    På vilket sätt/hur mycket rör sig er son per dag? Här är det ju lättare att engagera sig som familj, för det är ju bra för alla oavsett vikt. Simning är skonsamt för kroppen.

    Sambons dotters kurva har väl inte varit den bästa, så hon har krav på att hon ska bara äta en portion och dricka minst ett glas vatten till varje måltid. Nu bor hon här bara vh, så vi kan inte påverka så mycket. Det känns dock inte som att mamman kör med samma direktiv då vi ofta måste påminna om vattnet och ibland även om maten. Om maten är mager kan hon få äta mer. Sedan märker jag på kalas att hon hetsäter, ungefär som att äter jag fort nog hinner ingen se mängden. Ja, jag ser ju, men inte sambon, ibland frågar jag henne.

    Hon är 11 år och har passerat 140 cm. Ingen aning om vad hon väger, men hon följs upp regelbundet av skolsköterskan. Vad säger er skolsköterska?

  • Fru Ve
    Äldre 22 Dec 19:29
    #9

    Oj han är väldigt stor och även lång för att vara 8 år. Tror inte det hjälper med råd här på FL utan ni behöver riktig professionell hjälp. Prata med skolsköterskan. Ni måste få remiss till barnläkare.

  • Äldre 22 Dec 20:24
    #10

    Ja det tror jag också. Tänkte bara höra om det fanns någon med liknande erfarenheter. Men jag ska kontakta fetmateamet på barnmottagningen igen.

  • Anonym (mättn­ad)
    Äldre 3 Jan 23:29
    #11

    Vill han äta mycket eller äter han onyttigt?
    Vissa människor har ju lite svårt med att känna mättnad och kan äta "hur mycket som helst" om det är gott. 
    Om de andra syskonen inte är överviktiga och de äter samma mat så kanske det är mängden mat. Han är ju även så pass gammal att han kan gå i skafferi/kyl och plocka extra mat också och då brukar det inte vara det nyttigaste alternativet.

  • Anonym (Vera)
    Äldre 3 Jan 23:47
    #12

    Min 11,5 årige son är överviktig/fetma han är ca 146 cm lång o väger ganska prick 50 kg. Vi var hos barnläkare o dietist just före jul (pga att han har reflux)

    Å det råd vi fick är att han ska ligga på 2300 kalorder per dag.

    Hans matschema bör se ut ung såhär:

    Frukost: 1 glas mjölk 2 grova mjukmackor m 40% smör/margarin o mager ost skinka/kalkon på. Alt en tallrik fil m så lite sockriga flingor som möjligt o en macka enl ovan.

    Lunch: 2,5 dl makaroner 1 Kycklingfilé å sallad å 1 hårdmacka 1 glas mjölk.

    Mellis: 1 glas mjölk å en grov mjukmacka.

    Middag (samma som lunch fast minus hårdmacka)

    Kvällsfika. En frukt.

    Han ska bara äta en portion o välja magra produkter de har iofs m reflux en å göra.

    Sen sa dietisten att barn från 6-7 å uppåt som kanske inte längre springer i leken lika spontant som förr ska aktiveras 30 min dag. 250 gr godis i veckan o 1-2 glas saft/läsk. (I normal fall) var också inom ramen.

    Detta är ju uträknat efter min sons vikt å längd å förutsättningar så jag säger också att ta kontakt m en dietist o be hen göra matförslag som passar just er!

    Lycka till!

  • Anonym (Blä)
    Äldre 3 Jan 23:49
    #13
    Anonym (Vera) skrev 2016-01-03 23:47:37 följande:

    Min 11,5 årige son är överviktig/fetma han är ca 146 cm lång o väger ganska prick 50 kg. Vi var hos barnläkare o dietist just före jul (pga att han har reflux)

    Å det råd vi fick är att han ska ligga på 2300 kalorder per dag.

    Hans matschema bör se ut ung såhär:

    Frukost: 1 glas mjölk 2 grova mjukmackor m 40% smör/margarin o mager ost skinka/kalkon på. Alt en tallrik fil m så lite sockriga flingor som möjligt o en macka enl ovan.

    Lunch: 2,5 dl makaroner 1 Kycklingfilé å sallad å 1 hårdmacka 1 glas mjölk.

    Mellis: 1 glas mjölk å en grov mjukmacka.

    Middag (samma som lunch fast minus hårdmacka)

    Kvällsfika. En frukt.

    Han ska bara äta en portion o välja magra produkter de har iofs m reflux en å göra.

    Sen sa dietisten att barn från 6-7 å uppåt som kanske inte längre springer i leken lika spontant som förr ska aktiveras 30 min dag. 250 gr godis i veckan o 1-2 glas saft/läsk. (I normal fall) var också inom ramen.

    Detta är ju uträknat efter min sons vikt å längd å förutsättningar så jag säger också att ta kontakt m en dietist o be hen göra matförslag som passar just er!

    Lycka till!


    2300 kcal låter ju jättemycket. Vuxna kvinnor brukar ligga på liknande intag!?
  • Anonym (Hjälp­)
    Äldre 2 Aug 16:57
    #14

    Jag har en dotter som är 12 och väger 69 kg och är 158 cm lång.

Svar på tråden Föräldrar med barn som är överviktiga eller har fetma.