• Stahl

    Kan man hata någon fult ut, om man en gång älskat personen?

    Jag funderar på om det verkligen går att hata någon extremt eller "fullt ut", om man någon gång älskat personen? Jag tror inte att det går eftersom man en gång har älskat iallafall någon av personens sidor och den känslan kan nog aldrig riktigt försvinna. Självklart kan man dock hata en person man aldrig älskat. Man har aldrig älskat någon av personens sidor och kan hata allt. Visst kan det kännas som att man hatar t ex. Sitt ex och det kanske man delvis gör (vissa sidor), men jag tror ändå alltid att man i sitt "undermedvetna" kommer ihåg alla personens fina sidor som man såg i hen tidigare (innan förhållandet tog slut) och darför går det inte att hata personen helt.

    Vad tänker ni om det här? Håller ni med mig iallafall på någo sett, eller inte alls? Behöver diskutera detta med någon.

  • Svar på tråden Kan man hata någon fult ut, om man en gång älskat personen?
  • Voodoodoll
    MammAmma skrev 2015-12-27 19:58:46 följande:

    Jag tror att det bara är då man faktiskt kan hata nån helt och hållet.


    Håller med.
  • Stahl

    Fast man väl inte sudda ut alla personens fina sidor, bara för att man hatar en eller två.

  • Tecum
    MammAmma skrev 2015-12-27 19:58:46 följande:
    Jag tror att det bara är då man faktiskt kan hata nån helt och hållet.
    Är det inte dig själv du hatar då, för att du kunnat älska en sådan person?
  • Stahl
    Tecum skrev 2015-12-27 20:06:13 följande:

    Är det inte dig själv du hatar då, för att du kunnat älska en sådan person?


    Ja, precis vad jag tänkte...
  • MammAmma
    Tecum skrev 2015-12-27 20:06:13 följande:

    Är det inte dig själv du hatar då, för att du kunnat älska en sådan person?


    Knappast.
  • MammAmma
    Stahl skrev 2015-12-27 20:00:41 följande:

    Fast man väl inte sudda ut alla personens fina sidor, bara för att man hatar en eller två.


    Kärlek och hat är ytterligheter på känsloskalan, båda innebär väldigt starka känslor. Har man kunnat älska någon dess dåliga sidor till trots, kan man hata den dess goda sidor till trots.
  • Stahl

    [quote=76160897][quote-nick]MammAmma skrev 2015-12-27 20:11:52 följande:[/quote-nick]Kärlek och hat är ytterligheter på känsloskalan, båda innebär väldigt starka känslor. Har man kunnat älska någon dess dåliga sidor till trots, kan man hata den dess goda sidor till trots.[/

    Förstår hur du menar, men på något sätt finns väl då känslan att älska personen kvar. Visst kan man kan hata och älska någon på samma gång, men jag tror inte man kan enbart extrem hata någon man älskar/har älskat (inte gilla någon av hens sidor på något sett.)

  • Tecum
    MammAmma skrev 2015-12-27 20:11:52 följande:
    Kärlek och hat är ytterligheter på känsloskalan, båda innebär väldigt starka känslor. Har man kunnat älska någon dess dåliga sidor till trots, kan man hata den dess goda sidor till trots.
    Men om du vet att en person har dåliga sidor redan när du blivit kär i denne, då kan du väl inte bli helt förvånad om vederbörande plötsligt lever ut sina dåliga sidor?

    Jag är osäker här, men som jag ser det skulle jag bli mest hatisk mot någon som jag trott om gott men som plötsligt visar helt andra sidor, sviker och gör illa.
Svar på tråden Kan man hata någon fult ut, om man en gång älskat personen?