• lindalicious

    Icke skjutspel till Playstation3?

    Hej!

    Jag har precis skaffat Playstation 3 till mig själv och letar efter spel. Jag gillar inte alls skjutspel eller typiska "killspel" (förlåt!).

    Resident evil, call of duty, dark souls, minecraft o GTA följde med men dom gillar jag inte alls. Little big planet 1 har jag och det verkar väl småmysigt.

    Har mest spelat Lego Batman hittills och det duger väl, men skulle önska ett lite mer "vuxet" spel, kanske med någon historia i sig eller liknande. Finns det något sådant? Det gör inget om det är dödande eller skjutande med, bara inte hela spelet går ut på det liksom. Jag blir bara stressad och uttråkad av det.

    Kanske något fantasyspel skulle passa även om jag inte har någon erfarenhet av sådant direkt, vad tror ni?

    Jag gillar vissa plattformsspel, klurigheter, fantasy och sagor eller liknande. Inte sportspel.

    Tips?


    Don't get mad, get even.
  • Svar på tråden Icke skjutspel till Playstation3?
  • Aniiee

    MASSOR!

    Det finns så mycket spel som de du efterfrågar att jag vet inte i vilken ände jag ska börja. Det finns massor med mysiga JRPGs, indiespel och annat du kan plocka åt dig i hyllorna. Men ska jag börja bland de 200 spel jag själv har så här är några titlar:

    Ett gäng JRPGs (alla dessa har engelsk tal eller val mellan engelskt och japansk tal):

    Ni no Kuni - Har du någonsin sett en Studio Ghibli-film? Det levande slottet eller Min granne Totoro eller Lånren Arietty (eller heter den Ariettys hemliga värld? Får aldrig rätt på den titeln...) Well, tycker du om dem så tycker du om Ni no Kuni. Det är nämligen Studio Ghibli som gjort det. Tillsammans med Level 5. Nå väl, hur som helst. Storyn i ett nötskal: Pojken Oliver (ca strax under 10 år) bor i Motorville (eller Anywhere, USA, ca 1950-tal). Helt vanlig plats, i vår helt vanliga värld. Men en dag råkar han på Mr Drippy, Lord High Lord of the Fairies, som kommer från en annan värld (Ni no Kuni = En annan värld).  Mr Drippy talar om för Oliver att Oliver är en magiker och han måste resa till Drippys värld. Oliver och Drippy hoppar mellan de två världarna, stöt på vänner och fiender och får massor med varelser att hjälpa dem mot världarnas faror. Spelet är lite som pokemon, med att man rekryterar och fångar varelser som hjälper en att slåss. Det är ett av de bästa spelen jag äger 7,5/10. Dock! Är det gjort med barn i åtanke, men det är inte direkt barnsligt. Ibland tippar det dock över.  (Vill du titta lite på hur det ser ut så råder jag att du går in på youtube och söker på "farfromsubtle ni no kuni"

    Folklore - Påminner mycket om Ni no Kuni, men mer vuxet. Ett litet paranormalt detektiv-drama som utspelar sig  i två parallella världar, med två olika personer (Ellen och Keats) i huvudrollerna, som man alternerar mellan. 7/10

    Valkyria Chronicles - Strategispel (förvisso en del skjuta) som utspelar sig i en väldigt uppenbar parallell av Europa under en mycket uppenbar parallell av endera världskriget. Bra historia, intressanta karaktärer, men ibland lite svårspelat. 7/10

    Final Fantasy XIII, XIII-2 och Lightning Returns: Trilogi i Final Fantasy-serien som fått lite väl mycket, aningens ogrundad, kritik. I första spelet får men följa Lightning Ferron och hennes "gäng", som hon plockar upp på vägen, när det ska rädda hennes syster. Sub-plot med diktatoriska gudar och två av Lightnings vänner har otalt med varandra och två andra har precis vaknat efter 1000 års sömn. Det här är ett ensamble-cast-spel med 6 karaktärer man spelar med. I andra spelet är det Lightnings lillasyster och hennes vän som ska rädda världen. I tredje spelet är spelmekaniken radikalt ändrad. Lighning är den enda karaktären man spelar med. Även detta är dock en domedags-saga, den här gången race mot klockan. Serien är väldigt stem-punk-ig (som alla FF-spel). Spelen ÄR bra, de flesta som klagar är bara färgade av spel som FFVI VII och IX. Spelen får av mig en 7a som genomsnitt. (Bonus: Final Fantasy X finns också till PS3, och är ett väldigt bra spel. 7.5/10)

    Kingdom Hearts 1 och 2: Final Fantasy <3 Disney! Sora är en ung kille som bor på en ö i havet. Har har kul med kompisar och fiskar och leker. Men de är nyfikna. De ska bygga en flotte och ta reda på vad som finns bortom ön. Precis när de ska ge sig av kommer dock Mörkret. När Sora vaknar igen är han någon helt annan stans, i en stad han aldrig sett. Där möter han Pluto, Kalle Anka och Långben. De bestämmer sig för att hjälpas åt att hitta Soras försvunna vänner och Kung Musse, som också försvunnit. På vägen stöter depå karaktärer från Final Fantasy, och även Alice i Underlandet, Peter Pan, Simba, Herkules, Jack Skellington och massor av andra Disney-karaktärer. Förvånande vuxet spel för att vara fyllt med Disney-karaktärer, faktiskt. 7,5 av mig (Säljs nuförtiden som Kingdom Hearts 1,5 och 2,5, bundlat med några av DS-spelen som portats till PS3)

    Västerländska spel som jag vill ta upp, men orkar inte så här dags. Jag skriver in titlarna, men du får antingen göra research själv eller så kommer jag tillbaka imorgon med beskrivningar, som du hojtar till. Titlarna är mina absoluta favoritspel, för deras storys. Jag spelar bara spel med story.... =P :

    Mass Effect 1-3
    Assassin's Creed 1, 2, Brotherhood, Black Flag och Syndicate (de andra kan du skippa)
    Dragon Age Origins, 2 och Inquisition (2an är inte alls så dålig som folk påstår)
    Remember me
    Dragons Dogma
    Xcom Enemy Unknown
    Bioshock 1-Infinity
    Enchanted Arms
    Brothers: A Tale of Two Sons
    Uncharted 1-3

    Bonusomnämnanden:
    Child of light
    Pupetteer
    LittleBigPlanet 1-2
    Never Alone


    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • lindalicious
    Aniiee skrev 2015-12-29 01:32:03 följande:

    Glömde skriva:

    Last of Us

    Heavy Rain

    Beyond: Two Souls.


    Oj jäklar vad många förslag jag fick. Du verkar verkligen kunna din sak :) Tusen tack för att du tog dig tiden att skriva, jag uppskattar det. Trodde inte ens det skulle finnas speciellt mycket, där märks det ju hur insatt jag är hehe. Jadå researchen gör jag gärna, det är bara bra att ha lite titlar att gå efter och veta vart man ska börja.

    Du verkar dessutom prickat in ungefär det jag söker också för jag har småkollat på både Mass effect, Heavy rain och Uncharted.

    Blir lätt lite uttråkad av spel som inte har någon historia alls utan man bara ska mörda och flippra mellan olika vapen typ. Men så sa en bekant "nä glöm dom, det är bara dödande och konstant action i dom tre spelen" och då blev jag tveksam. tror inte han lyssnade riktigt på vad jag sa dock :P

    Ni no kuni (stavade kanske inte rätt) och Folklore blev jag supernyfiken på! Jag känner igen Totoro och de andra figurerna till utseendet då jag gjort några i lera när nån beställde, och googlade spelet lite snabbt. Det ser mysigt ut! Gör inget om det är en del barnspel, är både barnslig och nybörjarspelare så :)

    Folklore lockade nog nästan mest av alla utifrån det du skrev här så det ska jag kolla upp på youtube på en gång efter jag skickat detta.

    Kingdom hearts låter också fantastiskt!! Kanske dessa och Folklore skulle passa. Final Fantasy vill jag så gärna gilla för det är så vackert när andra spelar. Men har lite svårt för när det blir för mycket mörka (till färgen alltså, inte stämningen) miljöer. Typ mörk skog, nattetid, storm eller regnväder, i en grotta etc. Men vet inte om det är en missuppfattning av mig att final fantasy har väldigt mycket sådant? Det behöver alltså inte vara färgglatt och neon, men får lätt ont i huvudet av genomgående mörka miljöer.

    Ska kolla upp alla spel du nämnde. Tusen tack för hjälpen. Förresten är det dumt att köpa begagnat? Spelen är ju så förbaskat dyra. Men är det ändå bättre att köpa ett par nya än fem begagnade?
    Don't get mad, get even.
  • lindalicious

    Och du har 200 spel?! Wow :O Du måste spelat i många år?? Häftigt! :)


    Don't get mad, get even.
  • Aniiee
    lindalicious skrev 2015-12-29 03:18:44 följande:
    Oj jäklar vad många förslag jag fick. Du verkar verkligen kunna din sak :) Tusen tack för att du tog dig tiden att skriva, jag uppskattar det. Trodde inte ens det skulle finnas speciellt mycket, där märks det ju hur insatt jag är hehe. Jadå researchen gör jag gärna, det är bara bra att ha lite titlar att gå efter och veta vart man ska börja.

    Du verkar dessutom prickat in ungefär det jag söker också för jag har småkollat på både Mass effect, Heavy rain och Uncharted.

    Blir lätt lite uttråkad av spel som inte har någon historia alls utan man bara ska mörda och flippra mellan olika vapen typ. Men så sa en bekant "nä glöm dom, det är bara dödande och konstant action i dom tre spelen" och då blev jag tveksam. tror inte han lyssnade riktigt på vad jag sa dock :P

    Ni no kuni (stavade kanske inte rätt) och Folklore blev jag supernyfiken på! Jag känner igen Totoro och de andra figurerna till utseendet då jag gjort några i lera när nån beställde, och googlade spelet lite snabbt. Det ser mysigt ut! Gör inget om det är en del barnspel, är både barnslig och nybörjarspelare så :)

    Folklore lockade nog nästan mest av alla utifrån det du skrev här så det ska jag kolla upp på youtube på en gång efter jag skickat detta.

    Kingdom hearts låter också fantastiskt!! Kanske dessa och Folklore skulle passa. Final Fantasy vill jag så gärna gilla för det är så vackert när andra spelar. Men har lite svårt för när det blir för mycket mörka (till färgen alltså, inte stämningen) miljöer. Typ mörk skog, nattetid, storm eller regnväder, i en grotta etc. Men vet inte om det är en missuppfattning av mig att final fantasy har väldigt mycket sådant? Det behöver alltså inte vara färgglatt och neon, men får lätt ont i huvudet av genomgående mörka miljöer.

    Ska kolla upp alla spel du nämnde. Tusen tack för hjälpen. Förresten är det dumt att köpa begagnat? Spelen är ju så förbaskat dyra. Men är det ändå bättre att köpa ett par nya än fem begagnade?
    lindalicious skrev 2015-12-29 03:19:38 följande:

    Och du har 200 spel?! Wow :O Du måste spelat i många år?? Häftigt! :)


     =P Jag har spelat TV-spel sedan 1989 (ja... jag var då 4 år.....), jag har haft nästan alla konsoler sedan Nintendo 8-bitars, jag har extraknäckt i spelbranschen ett par tillfällen (senast ett 7 år långt gig som recensent), mitt ex jobbar med tv-spel, tv-spel är en av mina stora passioner (bredvid mat, hundar och film), jag ägnar minst 20 timmar i veckan åt spel. Så.... eh.... ja.... Skulle stoppa in en rodnande smiley här om jag fick FLs smileys att funka..... Jag ägnar helt klart lite för mycket tid till tv-spel =P

    Kul att du hittade något som kanske kan passa dig =). Vad gäller miljöerna i FF så är 13 och 13-2 ganska ljusa och färgglada. Finns några mörkare partier, men inte så att jag tänker att något är nermörkt. Så det är nog inte någon fara. Lightning Returns är värre, dock, det kan bli rätt mörkt. 

    Köpa begagnat är inte dumt alls, förutsatt att skivorna fungerar. Jag köper en hel det spel begagnat på Amazon UK och JP, spel som är markerade Good, Very Good och Like New. Aldrig några problem. OM man får problem kan man lämna in skivorna på slipning eller köpa ett slipsett för 300 kr, för problemen beror oftast på repor.
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Tilja

    Jag har nog en liknande smak vad gäller spel som dig och de spel jag har och gillar till PS3 är:

    Disney: Sing it
    Rayman legends
    Little big planet 3
    Beyond: Two souls
    Heavy rain
    Massor (alla?) av spel i Naruto-serien
    Tokyo jungle
    Brothers: A tale of two sons
    Life is strange

Svar på tråden Icke skjutspel till Playstation3?