• Anne89

    Vet inte hur långt gången jag är! Hur datera?!

    Hejsan!

    Idag gjorde jag 3 graviditetstest som alla visade positivt! Oplanerat men välkommet. :)

    Eftersom jag inte har fått tillbaka mensen sedan förlossningen med första barnet (delammar fortfarande) så har jag ingen aning om hur långt gången jag är. Jag kan ha blivit gravid när som helst dom senaste 7 månaderna (och bär på en övervikt som kan dölja en liten mage). Jag har dock bara känt symptom i några veckor.

    Kommer jag att skickas på VUL eller hur kommer min graviditet att dateras? MVC öppnar först på måndag så därför frågar jag er.

    Bonusfråga: Kan testen visa falskt positivt? Jag har testat med 2 olika märken. Eftersom jag är överviktig, delammar och har inte fått tillbaka mensen efter förlossningen så blev det en liten chock att testen var positiva!

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Vet inte hur långt gången jag är! Hur datera?!
  • mawliens

    Du kommer antagligen att skickas på ett VUL för att fastställa graviditeten och se hur långt gången du är :) Detta fick iallafall jag göra då jag blev gravid under tiden jag åt mini piller (cerazette) och inte fick min mens, så var i mitt fall också omöjligt att veta vilken vecka jag var i :) Nu skiljer det sig dock beroende på vilket MVC man går på och vart i landet man bor :) Men min gissning är att du får ett VUL.

  • Anonym (tin)

    vad jag vet så visar testerna enbart utslag vid graviditet och inte annars. Så det ska vara väldigt väldigt ovanligt med falska positiva =) 

    grattis till graviditeten! o nog borde du få ett vul för o kunna se ungefär hur långt gången du är?! =)

  • Anonym (Vul)

    På mina två olika mvc har jag alltid fått Vul när jag har bett om det! Ena gången enbart för att jag i v 10 "hade en känsla" av att det kunde vara tvillingar!

    Läkaren gjorde VUL för att jag skulle slippa fundera mer på detta. (Och ja, visst var det tvillingar...)

  • Anne89

    Tack för svaren allihopa! Jättesnälla är ni!

    Idag ringde jag till MVC och hon sa att jag skulle komma på inskrivning om 2 veckor, och då skulle vi "gissa" vilken vecka jag är i. Något ultraljud får man inte förrän RUL.. Jag informerade henne om att jag inte haft mens sen jag födde sist, har övervikt som kan dölja en ev. mage och kan inte svara på hur länge jag haft symptom eftersom jag inte har känt efter (trodde ju inte att jag var gravid). Jag trodde verkligen att jag skulle få VUL.. :(

    Jag har även haft en blödning, men det nämnde jag inte för henne eftersom jag inte riktigt fick så mycket respons på något jag sa. Detta gör mig ju extra orolig med tanke på att jag inte vet vilken vecka blödningen kom i.

    Någon som vet hur man "gissar" vilken vecka man är i när man inte har en aning? Enligt henne ska vi ju gissa och sedan boka in ett RUL i vad som uppskattningsvis blir v. 18-19.

  • hon mot strömmen

    Lägg dig ner på rygg och känn efter var livmoderkanten är från blygdbenet (avståndet)och sedan googla så får du på ett ungefär hur långt gånget du är

  • Cyanea

    Grattis till graviditeten :) 

    Om MVC inte vill göra ultraljud kan du boka privat istället. Det kostar en slant, men det kan det nog vara värt om du verkligen inte har en aning om hur långt gången du kan tänkas vara. 

    Hoppas att ni snart blir klokare på detta, det ska bli spännande att se hur det går för dig :) 

  • Anne89
    Anne89 skrev 2016-01-04 11:26:04 följande:

    Tack för svaren allihopa! Jättesnälla är ni!

    Idag ringde jag till MVC och hon sa att jag skulle komma på inskrivning om 2 veckor, och då skulle vi "gissa" vilken vecka jag är i. Något ultraljud får man inte förrän RUL.. Jag informerade henne om att jag inte haft mens sen jag födde sist, har övervikt som kan dölja en ev. mage och kan inte svara på hur länge jag haft symptom eftersom jag inte har känt efter (trodde ju inte att jag var gravid). Jag trodde verkligen att jag skulle få VUL.. :(

    Jag har även haft en blödning, men det nämnde jag inte för henne eftersom jag inte riktigt fick så mycket respons på något jag sa. Detta gör mig ju extra orolig med tanke på att jag inte vet vilken vecka blödningen kom i.

    Någon som vet hur man "gissar" vilken vecka man är i när man inte har en aning? Enligt henne ska vi ju gissa och sedan boka in ett RUL i vad som uppskattningsvis blir v. 18-19.


    Kan tillägga att jag har ju inte haft någon mens, har ingen aning om när jag hade ägglossning, ingen aning om när jag kan ha blivit gravid, ingen aning om hur länge jag känt symptom.. Så vilka frågor utöver dessa ska BM ställa för att kunna gissa veckan?! Hon sa att man inte gör någon undersökning..?
  • hon mot strömmen
    Anne89 skrev 2016-01-04 11:52:16 följande:

    Kan tillägga att jag har ju inte haft någon mens, har ingen aning om när jag hade ägglossning, ingen aning om när jag kan ha blivit gravid, ingen aning om hur länge jag känt symptom.. Så vilka frågor utöver dessa ska BM ställa för att kunna gissa veckan?! Hon sa att man inte gör någon undersökning..?


    Ring annan m v c. Jag har varit i samma sits som du. De brukar vara angelägna om att få in en så fort som möjligt och dessutom ett ultraljud för att datera dig. Du kan vara flera månader gången eller bara några veckor.
  • Anne89
    hon mot strömmen skrev 2016-01-04 11:30:55 följande:

    Lägg dig ner på rygg och känn efter var livmoderkanten är från blygdbenet (avståndet)och sedan googla så får du på ett ungefär hur långt gånget du är


    Jag tror att det blir svårt med tanke på min vikt.. Men försöka ska jag göra! Tack för tipset.
Svar på tråden Vet inte hur långt gången jag är! Hur datera?!