• Anonym (Ts)

    Fet kompis som rotar i vårat kylskåp!

    Vårt barn har en 10 årig kompis som är tjock. Utan att vara elak eller så, men tyvärr är det så.

    H*n rotar runt i vårat kylskåp efter godsaker när h*n är här. Främst Cola!

    Jag tycker överhuvudtaget inte att man rotar och tar för sig hos någon annan. Och jag stör mig som fan.

    Min make tycker att det är helt okej och ser inga problem med detta.

    Vad gör man?

    Ungen gillar inte mig sedan innan, då jag sätter upp regler här (han har typ inga hemma). Och JAG orkar inte vara the bad Guy hela tiden.

    Blä!

  • Svar på tråden Fet kompis som rotar i vårat kylskåp!
  • sextiotalist

    Fyll kylskåpet med morötter, paprika och annat nyttigt så blir det inte lika spännande

  • viseversa

    eh skit i vad han tycker om dig. Säg ifrån. Man gör inte så. Ouppfostrat. Säg att han itne kan komma hem till er om han itne slutar rota i kylskåpet.

  • Anonym (....)

    Gå undan och låt mannen bestämma och ta ansvar.

  • BCH52

    Det hör till vanligt hyfs att man inte tar mat/öppnar kylskåp hos andra än hemma hos sig själv. Tyvärr har det stackars barnet inte fått lära sig det hemifrån.

    Du är vuxen så det är du som måste säga ifrån, du gör barnet en tjänst.

    Du säger till när/om du ser det, plockar ifrån barnet det som tagits och säger "här hos oss får du inte ta mat utan att fråga en av oss vuxna först", i vänlig och undervisande ton. Det tillhör jobbet som förälder att vara den som säger i från, det kallas uppfostran.

    Det är naturligtvis svårt att ha koll hela tiden, man är inte alltid hemma. Du får kanske ta upp det med barnets föräldrar också, du kan säga t.ex. "Kan n påminna Pelle om att han inte får ta mat hemma hos oss utan att fråga någon av oss vuxna först, han glömmer ibland". Du kommer nog att få hålla på ett tag och du kommer inte att bli omtyckt, men som sagt det ingår i jobbet.

  • Anonym (Ts)
    BCH52 skrev 2016-01-01 17:34:40 följande:

    Det hör till vanligt hyfs att man inte tar mat/öppnar kylskåp hos andra än hemma hos sig själv. Tyvärr har det stackars barnet inte fått lära sig det hemifrån.

    Du är vuxen så det är du som måste säga ifrån, du gör barnet en tjänst.

    Du säger till när/om du ser det, plockar ifrån barnet det som tagits och säger "här hos oss får du inte ta mat utan att fråga en av oss vuxna först", i vänlig och undervisande ton. Det tillhör jobbet som förälder att vara den som säger i från, det kallas uppfostran.

    Det är naturligtvis svårt att ha koll hela tiden, man är inte alltid hemma. Du får kanske ta upp det med barnets föräldrar också, du kan säga t.ex. "Kan n påminna Pelle om att han inte får ta mat hemma hos oss utan att fråga någon av oss vuxna först, han glömmer ibland". Du kommer nog att få hålla på ett tag och du kommer inte att bli omtyckt, men som sagt det ingår i jobbet.


    Håller med. Dock tycker jag inte att jag ska behöva uppfostra deras unge också. Räcker med mina egna. Sånt basic borde ju alla fatta tycker man :-/
  • Anonym (wiki)
    Anonym (Ts) skrev 2016-01-01 17:51:44 följande:

    Håller med. Dock tycker jag inte att jag ska behöva uppfostra deras unge också. Räcker med mina egna. Sånt basic borde ju alla fatta tycker man :-/


    Och när dina barn gör fel när de är borta hos främmande tycker du inte att kloka vuxna ska stötta dem?
  • BCH52
    Anonym (Ts) skrev 2016-01-01 17:51:44 följande:

    Håller med. Dock tycker jag inte att jag ska behöva uppfostra deras unge också. Räcker med mina egna. Sånt basic borde ju alla fatta tycker man :-/


    Det har du alldeles rätt i att man inte ska behöva, men ibland behöver man ta vuxenansvar även när det gäller andras barn. Många av oss är kanske lite dåliga på att säga ifrån till andras barn, jag har nog själv varit lite dålig på det ibland.
  • Vestra

    Man rotar inte i kylskåp hos andra. Min brorsa hade en sådan kompis också. Om han sov över så gick han upp tidigt och åt frukost själv, alltså från 9-10 års ålder. Sedan åt han frukost igen med min brorsa + övrig familj. 
    Han tog alltid en massa mat när han trodde att ingen såg eller så. Men dom ggr vi åt tillsammans och han åt där och man frågade om han ville ha mer så sa han en gång "nä, mamma har sagt att jag bara får ta en portion borta". Haha, ah det var en underbar unge egentligen. Men tusan vad han gick och åt. 

    Mina föräldrar brydde sig dock inte, så det var inget problem egentligen. Han fick mat hemma också och har helt normalfungerande föräldrar. Men just det där frosseriet. Han var inte överviktig heller. 


    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • gertie

    Det är inte att vara the bad guy att säga att man inte får rota i kylen hos främmande. Säg till barnet att hen inte får göra det, svårare än så är det icke. 

  • Anonym (Wildrat)
    Anonym (Ts) skrev 2016-01-01 17:51:44 följande:
    Håller med. Dock tycker jag inte att jag ska behöva uppfostra deras unge också. Räcker med mina egna. Sånt basic borde ju alla fatta tycker man :-/
    Sånt basic fattar man bara om nån säger till. Föräldrarna har tydligen inga problem, din man har det inte. Men du har och då ligger det på dig att säga till. Självklart.
Svar på tråden Fet kompis som rotar i vårat kylskåp!