• SolblommaSthlm

    Hitta nu levande släktingar

    Jag skulle vilja hitta (om det finns några) nu levande släktingar på min mormors respektive morfars sida men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Jag har fullständiga förnamn samt födelseår (för några hela födelsedatument) och i några fall då det gäller kvinnorna även efternamn som gift. De är födda mellan 1863 och en bit in på 1900-talet. Hur gör jag för att leta "framåt"? Min morfar hade t ex en bror som i sin tur fick en dotter år 1900 som gick bort år 1977. Var/hur hittar jag hennes ev. barn? Jag har för mig att jag läst att det är svårare att hitta folk i nutid då det råder en viss sekretess men samtidigt är väl folkbokföringen offentlig?

  • Svar på tråden Hitta nu levande släktingar
  • äldreochklokare

    du kan utgå från de personer du har och hitta dem i tex födelseböcker och dödböcker. Jag vet inte exakt hur långt fram det  går att hitta innan sekretessen slår till men efter 1900 går det en bit. Är det relativt sena dödsfall kan du nog hitta dem på modernare sätt, tex genom att kolla dödsfall genom folkbokföringen, maila rätt myndigheter osv.

    Gå in på detta forum: anbytarforum, där finns väldigt många kunniga människor :) 

  • Näckrosen

    Länsarkivet i det län som personerna bodde har uppgifterna. Så om du vet var någon av dem bodde (helst någon du har hela födelsedatumet på) så kan de på länsarkivet hjälpa dig att söka fram släktingar ifrån den personen.

  • SolblommaSthlm
    Näckrosen skrev 2016-01-02 10:59:28 följande:

    Länsarkivet i det län som personerna bodde har uppgifterna. Så om du vet var någon av dem bodde (helst någon du har hela födelsedatumet på) så kan de på länsarkivet hjälpa dig att söka fram släktingar ifrån den personen.


    Tack
  • SolblommaSthlm
    äldreochklokare skrev 2016-01-02 10:33:38 följande:

    du kan utgå från de personer du har och hitta dem i tex födelseböcker och dödböcker. Jag vet inte exakt hur långt fram det  går att hitta innan sekretessen slår till men efter 1900 går det en bit. Är det relativt sena dödsfall kan du nog hitta dem på modernare sätt, tex genom att kolla dödsfall genom folkbokföringen, maila rätt myndigheter osv.

    Gå in på detta forum: anbytarforum, där finns väldigt många kunniga människor :) 


    Tack
Svar på tråden Hitta nu levande släktingar