• Äldre 2 Jan 22:28
    4010 visningar
    10 svar
    10
    4010

    Ok att va sträng mot små barn?!

    Igår var jag och hälsade på några vänner (gift par 30-40 år och två barn. pojke (jag kallar honom L,)2 år och flicka (kallar henne M,) 6 år. Mamman lagade pizza till middag och pappan satt o kollade på tv. Barnen sprang ut och in från vardagsrummet och jagade varandra. Plötsligt slog L till M och sprang skrattande iväg (icke av illvilja utan att han inte förstod bättre). M som har häftigt temperament sprang efter och klappade till lillebror i ansiktet. L började gråta och hans mamma kom in från köket och lyfte upp honom och tröstade. Barnens pappa reste sig, gick fram till M och grep henne i armen och sa med barsk röst: Lugnar inte du ner dig så får du gå in på ditt rum och stanna då hela kvällen. Mamman satte ner L som slog till M en gång till och kröp därifrån. Mamman lyfte upp L igen och så med minst lika sträng röst: Nu lugnar du ner dig, annars får du gå och sova. Lillebror började skrika för full hals och mamman gick in med honom i hans rum o släckte lampan och sa: God natt. Sen åt vi, och jag hörde fortfarande hur L låg och grät inne på sig rum.

    Är det okej att va så sträng mot barnen? I synnerhet lillebror 2 o 1/2 år?

    Ska tillägga att vid maten frågade mamman hur det var i mina barns klass och jag så att det var ganska stökigt med bråkiga pojkar. Hon ryckte på axlarna och sa: Pojkar är pojkar och huvudsaken dom har kul. Jag blev ganska upprörd eftersom jag tänkte: Ok, är det verkligen OK att två eller tre pojkar i klassen förstör lektionerna för alla dom 22 återstående eleverna?! (dom går i sjuan) Min dotter har dessutom blivit kallad för hora och fitta i klassrummet. Är det OK?! Och är pojkar fortfarande pojkar när/om dom våldtar folk om några år?!

    Vad tycker ni om att va så sträng mot småbarn och att tolerera att bli kallad för fula saker och könsord i klassrummet bara för att "pojkar är pojkar "??

  • Svar på tråden Ok att va sträng mot små barn?!
  • Cilla9­3
    Äldre 2 Jan 22:32
    #1

    Oj nej inte okej.

    Och tankesättet "Boys will be boys" är skadligt.

  • Äldre 2 Jan 22:38
    #2

    Jag tycker det är helt ok att vara sträng mot små barn. Med måtta såklart!! Men när någon slår den andre tycker jag det är helt befogat att säga till på skarpen. Dock inte hota med att gå och lägga sig eller så. Säga till på skarpen och även till minstingen, det visar ju för den äldre att det heller inte är ok att slå henne.

    Jag fullkomligt hatar uttrycket "pojkar är ju pojkar", samma sam gällande tjejer. NEEEEJ, de är vad VI gör dem till. INGEN, oavsett kön, ska säga skällsord,slåss,snacka skit, sprida lögner eller mobbas!!

  • Äldre 2 Jan 22:54
    #3

    Bestämd kan man vara absolut. Även små barn måste förstå att människor blir arga om man slåss. Dessutom går det sällan att reonera med så små barn. MEN att stänga in en 2,5 åring och gå därifrån är inte ok. Jag kan säga "när du är såhär blir jag ledsen/arg och vill inte vara med dig" till min treåring och själv lämna rummet. Men jag skulle aldrig stänga in henne. Jag tycker det är viktigt att hon ser att jag har känslor och blir sårad/arg/ledsen men jag är aldrig elak mot henne. Att stänga in någon är bara elakt. Jag hade sagt ifrån på skarpen, lyft upp 2,5 åringen, burit honom till hans rum om han var helt omdegörlig och sedan gjort honom redo för sängen. Under den processen hade nog ett litet barn lugnat ner sig. Sedan hade jag läst saga som vanligt och så var den saken överstökad.

  • Äldre 2 Jan 23:20
    #4

    Min dotter berättade att när dom i hennes klass skulle gå på rast efter SO-lektionen så var det nån taskig jäkel som sprang efter henne och sa jäkla blatte till henne utan nån anledning. Och när dom hade haft gympa och skulle gå till matsalen så kom samma kille och så kinesfitta till henne (hon är adopterad). Hon sa till lärarna o dom ba: Vi ska prata med dom o deras föräldrar. Föräldrarna ba: Pojkar är pojkar. ???????? Som tur var hade dottern sina bästisar från parallellklassen som kunde stötta henne ????

  • Äldre 2 Jan 23:25
    #5

    Ville verkligen klå upp ungen så att han skulle fatta att man inte säger så till folk. Men på matten fick dottern nog av en annan unge som dunkade henne i ryggen och gav honom en rejäl örfil

  • Äldre 3 Jan 00:16
    #6

    Handlar tråden om 2 åringen eller din dotter? 


    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Anonym (Äckla­s av barn)
    Äldre 3 Jan 04:32
    #7

    Man måste vara sträng mot barn också!
    Varför tror ni det finns så jävla många skit ungar i vårt land?
    Det är för deras föräldrar inte uppfostrar dem och skiter fullt i vad deras barn gör.

  • Anonym (Hemsk­t)
    Äldre 3 Jan 10:24
    #8

    Jag tänker mig att man behöver komma ihåg syftet med tillsägningen/straffet/konsekvensen som man delar ut till barnet.

    Vill man skrämmas och rent utav bara straffa och göra illa barnet så kan man ju skrika och stänga in denne. Men vill man att barnet ska förstå och lära sig saker och ting och bli harmonisk och anpassad, så får man väl vara lite konstruktiv och ge en tillsägelse (med förklaring om varför man säger till!) och en eventuell konsekvens om enbart tillsägelse inte räcker. Och allting måste vara utifrån barnets nivå, och syfta till att barnet ska få förståelse om vad som är fel och varför, samt hur man bör agera istället.
    Visar man inte vad man förväntar sig för beteende istället kan man inte tro att ett barn ska kunna bete sig "rätt" heller.

    Stänger man in en gråtande 2,5-åring utan att förklara varför eller hur man vill att han ska bete sig istället så kommer barnet såklart inte veta bättre till nästa gång. Möjligtvis har man skapat en rädsla hos barnet för att bli straffad eller lämnad. Men inte lärt barnet vilket beteende man önskar. Och förtroendet lär ju sakta men säkert försvinna om barnet inte får rätt stöd av föräldrarna, utan bara blir instängd.

  • Anonym (Mat)
    Äldre 3 Jan 10:39
    #9

    Hon hade gäster och var upptagen med maten. Kunde inte mannen skött detta hela, han kollade bara på tv. Det stör mig.

  • Äldre 21 Jan 10:14
    #10
    grodanboll123 skrev 2016-01-02 23:25:33 följande:

    Ville verkligen klå upp ungen så att han skulle fatta att man inte säger så till folk. Men på matten fick dottern nog av en annan unge som dunkade henne i ryggen och gav honom en rejäl örfil


    Jo det hade ju verkligen hjälpt.
Svar på tråden Ok att va sträng mot små barn?!