• Äldre 6 Jan 19:00
    19479 visningar
    28 svar
    28
    19479

    Skuldsatt, deprimerad och utan hopp

    Är så djupt skuldsatt så att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Har inga möjligheter att lösa det så just nu känns döden liksom befriande. Ångesten tär på en dygnet jävla runt. Har inga i min närhet som kan hjälpa. Försöker hitt saker att panta eller sälja men har inget. Jag orkar liksom inte mer. Någon i liknande sits, eller med kloka tips?

  • Svar på tråden Skuldsatt, deprimerad och utan hopp
  • Äldre 6 Jan 19:14
    #1

    Det är sällan folk är så djupt skuldsatta att döden är ett alternativ. Alternativet innan är skuldsanering. 

    Vad är det för skulder? Hur mycket? Hur ser din budget ut? Vill du ha hjälp att styra up budget och skulder? För det finns många med mig här som gärna hjälper till.

    Jag förstår att det är jättejobbigt. När ekonomin och kontrollen över den rinner en ur händerna blir det astufft. Men allt går att lösa, och allt känns bättre bara man vet vart man ska ta vägen, bara man har en plan. 

    Vill du inte outa din ekonomi här så finns det hjälp att få hos din kommun. De har konsumentrådgivare som kan hjälpa och stötta dig.


    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Äldre 6 Jan 19:40
    #2

    Tyvärr kan konsumentrådgivaren inte hjälpa :( säger att skuldsanering sannolikt inte är aktuellt då det finns en reell möjlighett att återbetala lånen.

    Skulderna uppgår till 600 000 kr och betalas av med ca 17 000 kr i månaden. De är hyfsat under kontroll. Ligger lite efter på vissa dock. Det är blandat blancolån, krediter och avbetalningsplaner. Några utgifter upphör senare i år, några nästa år men långt ifrån alla. Utöver detta betalas, hyra, el, telefon, csn. So far so good. Eller iaf helt ok, det är ju självförvållat.

    Har dock några ärenden hos eller på väg till kfm, sammanlagt ca 20 000 kr så inga jättesummor MEN pga att jag behöver prioritera de riskerar allt ovanstående att krascha omgående :( 

  • Äldre 6 Jan 19:46
    #3

    Ja jag säger som Aniiee, vänd dig till en konsumentvägledare. Det är inte ovanligt att det kommer dit deprimerande personer med alla sina papper och räkningar samlade i påsar, de är vana med detta. Du kan få råd och stöd om vilken ände du ska börja i.

  • Äldre 6 Jan 19:52
    #4

    Har redan varit där som jag skrev, inget de kan göra. Har allt mitt i ordning administrativt, bara en ohållbar situation ekonomiskt.

  • Äldre 6 Jan 19:57
    #5
    skuldhelvete skrev 2016-01-06 19:40:26 följande:

    Tyvärr kan konsumentrådgivaren inte hjälpa :( säger att skuldsanering sannolikt inte är aktuellt då det finns en reell möjlighett att återbetala lånen.

    Skulderna uppgår till 600 000 kr och betalas av med ca 17 000 kr i månaden. De är hyfsat under kontroll. Ligger lite efter på vissa dock. Det är blandat blancolån, krediter och avbetalningsplaner. Några utgifter upphör senare i år, några nästa år men långt ifrån alla. Utöver detta betalas, hyra, el, telefon, csn. So far so good. Eller iaf helt ok, det är ju självförvållat.

    Har dock några ärenden hos eller på väg till kfm, sammanlagt ca 20 000 kr så inga jättesummor MEN pga att jag behöver prioritera de riskerar allt ovanstående att krascha omgående :( 


    Då är det på rätt väg.

    Låt det gå till kronofogden, om resten riskerar att rasa om du inte gör det. Det är inte världens undergång. Det är bättre att ha 20 000 hos kronofogden än att gå i personlig konkurs.
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Äldre 6 Jan 20:17
    #6

    Fast det finns ett litet problem, eller stort. Behöver flytta snart för att få billigare boende och med en betalningsanmärkning får jag inget hyreskontrakt. Och släpper jag till kfm där jag både för anmärkning och löneutmätning så riskerar jag familj och jobb. Lite kört då...

  • Äldre 6 Jan 20:26
    #7
    skuldhelvete skrev 2016-01-06 20:17:00 följande:

    Fast det finns ett litet problem, eller stort. Behöver flytta snart för att få billigare boende och med en betalningsanmärkning får jag inget hyreskontrakt. Och släpper jag till kfm där jag både för anmärkning och löneutmätning så riskerar jag familj och jobb. Lite kört då...


    Känner inte din fru/man till situationen?
  • Äldre 6 Jan 20:26
    #8
    skuldhelvete skrev 2016-01-06 20:17:00 följande:

    Fast det finns ett litet problem, eller stort. Behöver flytta snart för att få billigare boende och med en betalningsanmärkning får jag inget hyreskontrakt. Och släpper jag till kfm där jag både för anmärkning och löneutmätning så riskerar jag familj och jobb. Lite kört då...


    Fast det är ju lite så att antingen hamnar de där 20 000 hos KFM eller så hamnar resten där. 

    De flesta hyresvärdar är rätt förstående så länge det inte är hyresskulder du har, men det är klart, kan du lösa det så är det bättre. 

    Varför skulle du riskera familjen och jobbet för att du har 20 000 i skulder hos KFM, när du jar 600 000 i skulder utanför? Är din familj och din arbetsgivare dumma i huvudet?
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Äldre 6 Jan 20:27
    #9
    S c h n a skrev 2016-01-06 20:26:26 följande:
    Känner inte din fru/man till situationen?
    Är det så så är det TS som är dum i huvudet.....
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Äldre 6 Jan 20:28
    #10

    Delvis, inte den sista delen med kfm bara. De andra skulderna är gemensamma, eller ett gemensamt lån och sen egna lån.

Svar på tråden Skuldsatt, deprimerad och utan hopp