• Äldre 6 Jan 23:02
    3775 visningar
    16 svar
    16
    3775

    Köttbullar ?! Ska det behöva vara såhär ?!?!

    En gammal vän till mig har varit hemma över nyår . Hon bor en bit härifrån , flyttade för att bo med sin pojkvän . De firade julen med hans familj och idag fick jag höra något om deras firande som nästan fick mig att bli väldigt ARG !!!

    Min väns svärmor har ett lite speciellt sätt att göra sina jul köttbullar på , hon har nämligen ansjovis i !!!! ANSJOVIS ! Igentligen vet jag inte varför jag blir så arg , kanske tycker jag att det känns fel att kvinnans barn vuxit upp med detta ?! Och att hennes barnbarn kommer behöva göra det samma ?? Det känns jätte fel för mig, min kompis håller med men törs inte säga något , hur ska jag få min kompis att förstå att något måste göras ?! Det här är så fel , vi gör inte så här i Sverige.

  • Svar på tråden Köttbullar ?! Ska det behöva vara såhär ?!?!
  • Äldre 6 Jan 23:16
    #1

    Det låter riktigt äckligt, men alla har sina egna recept. Min dotter höll på att få slag när hon blev bjuden på palt av sin svärmor, och svärmodern hade lever i stället för fläsk i palten. Bara att bita i hop och se glad ut!

    Varför blir du upprörd? För att alla andra inte använder samma recept som du?

  • Äldre 6 Jan 23:25
    #2

    Haha! Ansjovis i köttbullar är ju jättevanligt. Googla på det får du se. Såg ett program med Mat-Tina för ett tag sedan och hon gjorde likadant. Har inte smakat det själv dock. Tycker inte det låter så illa.

  • Äldre 6 Jan 23:39
    #3

    Äh, du skulle se mina köttbullar TS. Mina svenska köttbullar innehåller både cf, senap och enbär =P Sen gör jag även italienska, grekiska, maroccanska, japanska, spanska, indiska, engelska, franska, och en massa andra köttbullar. 


    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Äldre 7 Jan 00:43
    #4

    Tror att det är gott med ansjovis i köttbullarna. 

  • Scoops
    Äldre 7 Jan 01:14
    #5

    Tror att du överreagerar TS, du föreställer dig säkert ansjovis-bullar. Hon kanske finhackar en halv ansjovis till ett kg kött? Skål

  • Tonens­u
    Äldre 7 Jan 02:19
    #6

    För den som tycker om ansjovis kan det säkert bli en god sälta av den. För oss andra: blä!

  • Äldre 7 Jan 11:29
    #7

    Jag tycker att det kan vara gott och juligt med lite ansjovis i köttbullarna! :) Men helst så gillar jag att göra klassiska köttbullar, dom här köttbullarna: http://www.vinochmatguiden.se/recept/per-morberg/kottbullar gjorde jag på julafton, fast med högrevsfärs istället för blandfärs. Blev jättegott! 

  • grind
    Äldre 7 Jan 11:32
    #8

    Jisses, enbart obildade människor är rädda för att utmana sina smaklökar.

    Och ja, ansjovis i köttbullar är relativt vanligt.

  • gbgumm­an
    Äldre 7 Jan 19:02
    #9

    I julköttbullar har jag alltid det och lite andra julkyddor som kryddpeppar . I vanliga fall inte.

  • Äldre 7 Jan 19:07
    #10

    Ts kan inte veta mycket..........ansjovis och dess spad har använts som smaksättare sen dackefejden typ. Dagens generation som aldrig äter annat än pizza och snabbmakaroner lär väl dock aldrig använda det..

  • Äldre 7 Jan 19:40
    #11
    Nyfikna72 skrev 2016-01-07 19:07:54 följande:

    Ts kan inte veta mycket..........ansjovis och dess spad har använts som smaksättare sen dackefejden typ. Dagens generation som aldrig äter annat än pizza och snabbmakaroner lär väl dock aldrig använda det..


    Jag använder inte ansjovis. Men jag äter annat än pizza och snabbmakaroner. Varken ansjovis eller snabbmakaroner är välkomna hemma hos mig. Dock en och annan pizza....
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Äldre 7 Jan 21:28
    #12

    Och?
    Jag har leverpastej i mina.

  • Äldre 8 Jan 10:16
    #13
    Aniiee skrev 2016-01-08 01:40:19 följande:
    Jag använder inte ansjovis. Men jag äter annat än pizza och snabbmakaroner. Varken ansjovis eller snabbmakaroner är välkomna hemma hos mig. Dock en och annan pizza....
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
    Ansjovis är ju en ganska vanlig pizzatopping med.....
  • Äldre 8 Jan 14:09
    #14
    driver28 skrev 2016-01-08 10:16:45 följande:
    Ansjovis är ju en ganska vanlig pizzatopping med.....
    Kanske det, men JAG använder inte ansjovis. Varken i köttbullar eller pizza.
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Äldre 8 Jan 22:16
    #15

    Du äter aldrig leverpastej eller?

  • Äldre 8 Jan 22:23
    #16
    Flygfotogen skrev 2016-01-08 22:16:45 följande:

    Du äter aldrig leverpastej eller?


    Om du frågar mig så är svaret: Jo, men jag gör leverpastej själv.....
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
Svar på tråden Köttbullar ?! Ska det behöva vara såhär ?!?!